با وجود محکومیت از سوی آمریکا و آماده باش اسرائیل، اما به نظر می‌رسد روسیه به اجرای طرح خود در مجهز کردن نظام سوریه به سامانه دفاع موشکی اس-300 و پارازیت اندازی بر رادارهای هواپیماهایی که به سواحل سوریه نزدیک می‌شود، ادامه می‌دهد.

روزنامه روسی «ازویستیا» دوشنبه 24 سپتامبر نوشت که نخستین مجموعه از تجهزیات جنگ الکترونیک، توسط یک فروند هواپیمای ایل-76 به پایگاه حمیمیم در سوریه رسید.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، این روزنامه افزود هدف از این تجهیزات، پارازیت اندازی بر رادارها و سامانه‌های ارتباطی هواپیماهایی است که سوریه را هدف قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، تجهیزات جنگ الکترونیک، بر سامانه‌های هوانوردی، پارازیت ایجاد می‌کند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که روز 17 سپتامبر، یک هواپیمای نظامی روسی در سواحل شهر لاذقیه سوریه توسط پدافند هوایی این کشور، سرنگون شد و تمام 15 سرنشین آن کشته شدند. وزارت دفاع اسرائیل، عامل این سانحه را، جنگنده‌های اسرائیلی دانست که در همان هنگام، در حال بمباران مناطقی در استان لاذقیه بودند. بنا بر این اعلام، جنگنده‌های اسرائیلی به عمد هواپیمای روسی را در معرض آتش پدافند هوایی سوریه قرار دادند.

سامانه پدافند هوایی اس-300

وزارت امور خارجه روسیه: آمریکا خباثت می‌کند

هم‌زمان با این تحولات، وزارت امور خارجه روسیه سه‌شنبه 25 سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد، بهانه‌های دوستان روسیه که پیشتر خواستار عدم تحویل سامانه اس-300 به سوریه شده بودند دیگر قانع کننده نیست.

وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: «هر کشوری حق دارد در زمینه تکنولوژی نظامی به متحدانش کمک کند».

این بیانیه تاکید کرده که مجهز کردن دمشق به سامانه اس-300 «به تشدید تنش در سوریه نمی‌انجامد، بلکه به ثبات کمک می‌کند».

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرده که این سامانه «دفاعی است و ایالات متحده با بیا این‌که اقدام روسیه امنیت ملی‌اش را به خطر می‌اندازد، خباثت می‌کند».

این بیانیه توضیح داده که سامانه اس-300 به سوریه کمک می‌کند از حریم هوایی خود دفاع کند.

روز دوشنبه سرگئی شوگیو وزیر دفاع روسیه گفته بود که مسکو، دولت سوریه را به سامانه پدافند هوایی اس-300 مجهز خواهد کرد. او همچنین اسرائیل را مسئول سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه دانست.

شویگو گفت: «در نزدیکی مرزهای سوریه در دریای مدیترانه، تمام رادارهای و سامانه‌های ارتباطی نیروهایی که قصد دارند نیروهای سوری را هدف حمله قرار دهند، با استفاده از تجهیزات الکترو مغناطیسی مرتبط با ماهواره‌ها و هواپیماهای هواپیماهای جاسوسی، از کار خواهد افتاد».

محکومیت اقدام روسیه از سوی آمریکا و اسرائیل

در مقابل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خواست «طرف‌های غیر مسئول» را به «سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته» مجهز نکند، زیرا به گفته او «این اقدام باعث افزایش تدیدات در منطقه خواهد شد».

او ادامه داد که آمریکا به حمایت از منافعش در منطقه ادامه خواهد داد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم تصمیم مسکو را عاملی برای «تشدید تنش» دانست و ابراز امیدواری کرد دولت سوریه در این زمینه تجدید نظر کند.

در همین حال قرار است کابینه امنیتی اسرائیل سه‌شنبه پیش از سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به نیویورک برای مشارک در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تشکیل جلسه دهد. هدف از این جلسه، بررسی بحران اخیر با روسیه است که در پی سرنگونی هواپیمای نظامی روسی آغاز شد.