دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات عراق!

آخرین تحولات عراق!

 

در 24 ساعت گذشته، عراق با موج جدیدی از تحولات روبه رو شد که عمده ترین این تحولات را در بصره شاهد بودیم؛ جایی که معترضان عراقی شهر بصره، اعتراضاتی خشونت بار نموده و اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر کردند.

به گزارش «تابناک»؛ شامگاه جمعه معترضان شهر بصره، به کنسولگری ایران در این شهر حمله کرده‌اند. سلسله ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق از روز سه‌شنبه آغاز شده و به خشونت گراییده است. ظاهرا خشونت‌ها در بصره در اعتراض به مشکلات موجود در خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد.

برخی منابع مدعی شده‌اند، در اثر این تعرض، ساختمان کنسولگری به آتش کشیده شده است.

شبکه ماهواره‌ای «العهد» عراق با انتشار تصویر زیر نوشت: معترضان کنسولگری ایران در شهر بصره را آتش زده‌اند.

از سه‌شنبه این هفته که ناآرامی‌ها در بصره شروع شده، 9 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

پیش از این تحلیلگران در خصوص تلاش‌ دست‌های پشت پرده برای برهم زدن روابط دوستانه ایران و عراق ـ که خود را بیش از هر چیز دیگر در مبارزه با داعش متجلی کرد ـ هشدار داده بودند.

ناآرامی‌ها در جنوب عراق در حالی رخ می‌دهند که پارلمان جدید عراق هنوز موفق به تشکیل فراکسیون اکثریت نشده است.

احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران جمعه شب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از این ساختمان به وی ابلاغ شد.

«بهرام قاسمی» افزود: در این دیدار مدیرکل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد، سریع اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل و نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام کنند.

واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

شبکه السومریه نیوز گزارش داد، وزارت خارجه عراق از حمله به کنسولگری ایران در بصره و آتش زدن آن ابراز تأسف کرده است.

وزارت خارجه عراق همچنین خواستار حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی شده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه تأکید کرد، این حمله به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.

احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق تأکید کرده است، در حالی که مطالبات تظاهرات کنندگان در استان بصره را درک می‌کنیم، در عین حال از حمله برخی معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره به شدت ابراز تأسف می‌کنیم، این اقدام رضایت بخش نیست و با وظیفه میزبانی ملی از نمایندگی‌های دیپلماتیک همخوانی ندارد.

هشدار مقتدا صدر به حیدرالعبادی در مورد حوادث بصره

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در پی افزایش ابعاد بحران در بصره، به حیدر العبادی نخست وزیر عراق هشدار داد.

صدر روز جمعه در توییتی خطاب به العبادی، با لحنی هشدار گونه گفته است: مثل سلف خود (نوری المالکی نخست وزیر سابق) انقلابی های (معترضان) بصره را پوشالی فرض نکن.

وی در این پیام از نخست وزیر عراق که دوره قانونی مسئولیتش رو به پایان است، خواسته است اعتبارات تخصیص یافته به بصره را تأمین کند تا عملیات خدمات رسانی به این استان آغاز شود.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

صدر در توییت خود به العبادی هشدار داده که از کوتاهی و بی توجهی در این زمینه خودداری کند.

صدر حامی ائتلاف انتخاباتی سائرون و العبادی رهبر ائتلاف انتخاباتی النصر در کنار چند ائتلاف انتخاباتی دیگر چند روز پیش برای تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی و تشکیل دولت، اعلام ائتلاف کردند و نام آن را ائتلاف «سازندگی و بازسازی» نهادند.

انهدام هسته تروریستی داعش در صلاح‌الدین عراق

نیروهای امنیتی عراق بعد از ظهر روز جمعه در منطقه «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین در شمال بغداد، با کمین گرفتن در مسیر تروریست‌های داعش، هفت تن را کشته و چهار تن دیگر را بازداشت کردند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم با ایجاد کمین در کوههای «الباج» در منطقه «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین، تروریست‌های داعش را که با سه خودرو در حال حرکت بودند در دام انداختند.

به گفته‌ی یک منبع امنیتی، تروریست‌ها قصد داشتند خود را به صحرای شرقاط برسانند.

پس از سقوط خلافت ادعای داعش در عراق، هسته‌های خاموش تروریست‌ها، به صورت پراکنده عمدتا در رشته کوه مکحول در بین استان دیالی و صلاح‌الدین و کرکوک و همچنین در غرب استان الانبار حضور دارند و هرازگاهی به روستاها حمله می‌کنند.

اعزام گسترده نیروهای امنیتی از بغداد به بصره

منابع عراقی از اعزام گسترده نیرو از بغداد به استان بصره به دنبال گسترده شدن دامنه اعتراضات در این استان خبر دادند.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: نیروهایی از بغداد وارد بصره شده اند و این در راستای تدابیر امنیتی استان بصره است.

گفتنی است، یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه اعلام کرده بود: نیروهای امنیتی در بصره از طریق بلندگو بر ضرورت حمایت از مراکز و مؤسسات تأکید کرده اند و از تظاهرات کنندگان خواسته اند که از این مؤسسات حمایت به عمل آورند.

این در حالی است، بنا به گزارش رسانه های عراقی، نیروهای امنیتی تدابیر ویژه را در اطراف بانکها در بصره اندیشیده اند.

یک منبع عراقی اعلام کرد: نیروهای امنیتی عراق مانع از آتش زدن بیمارستان ابی الخصیب در بصره از سوی معترضان شده اند.

منابع عراقی از سوزاندن مراکز احزاب عراقی در این استان خبر می دهند.

همزمان اسعد العیدانی، استاندار بصره عازم نجف شد تا با مقتدا صدر که قبلا خواستار جلسه فوری مجلس جدید به منظور بررسی روند اوضاع در بصره شده بود، دیدار کند.