شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » انفجارهای مهیب در پایگاه هوایی «المزه» دمشق

انفجارهای مهیب در پایگاه هوایی «المزه» دمشق

شبکه المیادین به نقل از منابع میدانی گزارش داد که رژیم اسرائیل با چندین موشک به پایگاه هوایی المزه در غرب دمشق حمله کرده و شدت انفجار به حدی بوده که صدای آن در فاصله 15 کیلومتری دمشق شنیده شده است. همزمان/ با اینکه وب‌سایت روزنامه  هاآرتص انجام این حملات توسط اسرائیل را تایید کرد و با وجود تصاویر متعدد/ تلويزيون سوريه گزارش داد که صداى انفجارها در فرودگاه المزة ارتباطى به حملات اسراييل ندارد و ناشى از اتصال برق در انبار مهمات بوده است!!!

پایگاه هوایی المزه در جنوب غربی دمشق بامداد امروز با پنج انفجار مهیب مواجه شد. وسعت این انفجارها به حدی بود که از فاصله بسیار دور قابل مشاهده بود و چنین به نظر می‌رسید که علاوه این انفجارها متاثر از حمله هوایی به انبارهای مهمات این پایگاه هوایی باشد.

با توجه به جنس رویداد، بلافاصله گمانه‌زنی‌ها متوجه اسرائیل بود که در چند سال اخیر سوابق متعدد حملات متعدد مشابهی در سوریه داشته است. در همین شرایط شبکه المیادین به نقل از منابع میدانی گزارش داد که  اسرائیل با چندین موشک به پایگاه هوایی المزه در غرب دمشق حمله کرده و شدت انفجار به حدی بوده که صدای آن در فاصله 15 کیلومتری دمشق شنیده شده است.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، در این حمله مرکز پژوهشی های علمی جمرایا نیز هدف قرار گرفته . مقر هنگ 66 ارتش سوریه در پایگاه هوایی المزه نیز هدف حملات موشکی قرار گرفته است.

انفجارهای مهیب در پایگاه هوایی «المزه» دمشق با منشاء مبهم

برخی منابع خبری تاکید کرده‌اند، پس از این انفجارها، پدافند هوایی ارتش سوریه فعال شده و در حال مقابله با حملات بوده و منابع خبری نزدیک به دولت سوریه نیز گزارش کردند که پدافند هوایی ارتش، چند موشک متهاجم به پایگاه را ساقط کرده‌اند. پس از وقوع انفجارها در این پایگاه هوایی، منابع محلی تاکید کردند در اطراف محل وقوع حادثه صدای آژیر آمپولانس امدادی شنیده شده است.

به گزارش بی بی سی فارسی چندین انفجار یک فرودگاه نظامی در حومه دمشق را به لرزه در آورده و دولت سوریه حملات موشکی اسرائیل به این فرودگاه را رد کرده است.برخی گزارش‌ها احتمال دخالت اسرائیل در این انفجارها را مطرح کرده‌اند اما رسانه دولتی سوریه گفته است مشکلات فنی باعث انفجار در انبار مهمات فرودگاه شده است.صداهای انفجارهای بلند از فرودگاه نظامی مزه در جنوب غربی دمشق شنیده شد و خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منابع نظامی گفته است این انفجارها به دلیل منفجر شدن انبار مهمات بوده است.این خبرگزاری گفته است اتصال کوتاه باعث انفجار در این انبار شده است.

اسرائیل در ماه‌های گذشته به اهدافی در سوریه حمله کرده و سال پیش نیز  به فرودگاه نظامی مزه حمله کرد.ژانویه سال پیش خبرگزاری دولتی سوریه گفته بود چندین موشک به فرودگاه مزه اصابت کرده و اسرائیل را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بود.مرکز حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است به خبرگزاری فرانسه گفته است که احتمالا موشک اسرائیلی که از بلندی‌های اشغالی جولان پرتاب شده، دلیل انفجار در این فرودگاه نظامی بوده است.خبرگزاری فرانسه گفته است سازمان اطلاعات هوایی ارتش سوریه در این فرودگاه مستقر است.اما منبع نظامی سوریه گفته است این فرودگاه هدف حمله اسرائیل قرار نگرفته است.تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، انفجارهای شدید در محل را نشان می‌دهند.ماه مه امسال اسرائیل به اهدافی که گفت زیرساخت‌های نظامی ایران در سوریه هستند حمله کرد.

ماه بعد هم اسرائیل یک جنگنده سوری را که وارد اسرائیل شده بود سرنگون کرد.