دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » محکومیت یک شهروند کانادیی-ایرانی به ۴۲ ماه زندان به اتهام نقض تحریم‌های ایران

محکومیت یک شهروند کانادیی-ایرانی به ۴۲ ماه زندان به اتهام نقض تحریم‌های ایران

 

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاه شهر سیاتل روز دوشنبه ۲۰ اوت، قباد قاسم پور ۳۸ ساله که شهروند کانادایی ایرانی اتبار است را به اتهام برنامه‌ریزی برای «صادرات غیرقانونی کالا و فن‌آوری‌های آمریکایی به ایران» به تحمل ۴۲ ماه حبس محکوم کرد.

در این بیانیه که چهارشنبه ۳۱ مرداد بر روی وبسایت وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده، آمده است که صادرات «غیرقانونی» کالاهایی از آمریکا به «کشورهای ممنوعه» (تحت تحریم)، اقدامی «مضر برای امنیت ملی آمریکا» است.

وزارت دادگستری آمریکا افزود که قاسم‌پور روز ۲۸ مارس ۲۰۱۷، پس از ورود به شهر «بلین» در ایالت واشنگتن دستگیر شده است.

مقام‌های آمریکایی قاسم پور را به استفاده از پوشش شرکت‌های صوری چینی که وی مالک‌شان است و نیز همدستی با طرف‌هایی در ایران، ترکیه و پرتغال، قصد داشته کالاها و فناوری‌های «ممنوعه» به ایران ارسال کند.

در این پرونده قباد قاسم‌پور به اتهام توطئه و اقدام علیه امنیت ملی آمریکا از طریق زیر پاگذاشتن قوانین این کشور، دور زدن تحریم‌ها و صادرات کالاها و فناوری‌های ممنوعه که دارای کاربری‌های دوگانه نظامی و غیرنظامی به ایران، محاکمه و زندانی شده است.

بنا بر حکم صادره، در کالاها و فن‌آوری‌هایی که قاسم پور به ایران صادر کرده، قطعاتی با قابلیت کاربرد نظامی از جمله در ساخت موشک، پهباد، هواپیمای نظامی، ابزار دقیق اندازه‌گیری و تجهزات ارتباطی از قبیل تلفن همراه دیده می‌شود.