جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه سه‌شنبه 21 اوت گفت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تاثیری فراتر از انتظار داشت؛ اما با این حال به گفته او، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

آمریکا، تحریم‌های هسته‌ای ایران را پس از اعلام خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) از سر گرفت.

بولتون در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «بگذارید صریح بگویم، بر این باوریم که از سرگیری تحریم‌ها، تاثیر بزرگی بر اقتصاد ایران و افکار عمومی داخلی این کشور دارد».

او تاکید کرد که اروپایی‌ها باید بین همکاری با آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنند.

روسیه در سوریه گرفتار شده است

مشاور امنیت ملی آمریکا به حضور روسیه در سوریه هم پرداخت و گفت: «روسیه در باتلاق سوریه گرفتار شده و به دنبال دیگرانی می‌گردد تا هزینه باز سازی سوریه پس از جنگ را تامین کند».

بولتون ایران و داعش را دلایل اصلی ادامه حضور آمریکا در سوریه عنوان کرد.

او با بیان این‌که واشیگتن اکنون فرصتی برای فشار به منظور خروج نیروهای ایرانی از سوریه دارد، تاکید کرد: «ایران باید از سوریه خارج شود».

بولتون افزود: «تماس‌‌های آمریکا با روسیه، شامل هیچ‌گونه تفاهمی درباره حمله نیروهای دولتی به جنگجویان اپوزیسیون در ادلب نشده است». او در عین حال درباره به کارگیری اسلحه شیمیایی یا بیولوژیکی در ادلب هشدار داد.

پول‌های قطر به اقتصاد ترکیه کمک نخواهد کرد

از سوی دیگر بولتون گفت آنکارا، جز با آزادی اندرو برانسون کشیش آمریکایی دستگیر شده در ترکیه، نمی‌تواند به بحران سقوط ارزش لیر (ترکیه) پایان دهد.

او با بیان این‌‌که «پمپاژ پول‌های قطری به اقتصاد ترکیه کمک نخواهد کرد»، گفت: «دولت ترکیه با آزاد نکردن کشیش برانسون، مرتکب اشتباه بزرگی شد».

کنترل جولان توسط اسرائیل

اما درباره بلندی‌های جولان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «دولت دونالد ترامپ، احتمال به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به بحث نمی‌گذارد».

اسرائیل سال 1967 بیشتر مناطق بلندی‌های جولان را تصرف کرد؛ اقدامی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد. یک مقام مسئول بلندپایه اسرائیلی ماه مه گذشته گفته بود که احتمال دارد آمریکا تا چند ماه آینده، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسیمت بشناسد.

بولتون در این باره گفت: «این پیشنهاد را شنیدم اما هیچ بخثی در این زمینه وجود ندارد و دولت آمریکا تصمیمی در این باره نخواهد گرفت… ما سخنان اسرائیل را می‌فهمیم که می‌گوید جولان را به سرزمین‌های خود منضم کرده ، موضع آن‌ها را درک می‌کنیم، اما در حال حاضر موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد».