یحیی مقیت شیخ «شمل خولان» در شهر صعده گفت که نیروهای ارتش یمن با پشتیبانی ائتلاف عربی، موفق به کشتن یک نیروی عراقی شدند که در صفوف حوثی‌ها در جبهه البقع می‌جنگید. او افزود که 15 روز پیش در جبهه حرض نیز 3 ایرانی کارشناس در نقشه کشی میدانی اسیر و 4 ایرانی متخصص در شلیک موشک نیز کشته شدند که کیان اشتری یکی از آن‌ها است.

پیش از این شخصی با نام «ابو ولاء الولائی» دبیرکل تشکیلاتی که «گردان‌های سید الشهداء» نام دارد و به حشد الشعبی عراق وابسته است، در فیلمی ویدیویی گفته بود که تمایل دارد تحت فرمان عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها در یمن بجنگد.

در این مصاحبه، عبدالخالق بشر رئیس شورای عالی فرزندان صعده گفت: «سامانه‌ای که به طرح‌های ایران خدمت می‌کند، یکی است، چه در یمن باشد، چه در عراق و چه لبنان». او یادآور شد که هدف این سامانه، تحقق اهداف آن‌چیزی است که «انقلاب خمینی» نامیده می‌شود.

بشر گفت: «پس از پیروزهایی که ارتش ملی یمن و ائتلاف عربی به ویژه در الحدیده در میدان‌های نبرد محقق کردند، این سامانه اکنون تلاش می‌کند با ارسال پیام‌هایی، روحیه حوثی‌ها را بالا ببرد. این البته روی ما تاثیری ندارد. شبه‌نظامیان ایران در لبنان و عراق، هیچ ارزشی در برابر مردان مقاومت، ارتش یمن و نیروهای ائتلاف ندارند».

فهد الاشرفی یکی از شیوخ قبایل صعده هم گفت: «پشتیبانی شبه‌نظامیان وابسته به ایران از جمله حشد الشعبی عراق از حوثی‌ها، از دیرباز و از راه دفتر منافع موجود در عراق آغاز شده بود».

الاشرفی ادامه داد: «بخشی از حمایتی که شبه‌نظامیان حوثی از سوی گروه‌های حشد الشعبی عراقی دریافت می‌کنند، مالی است، که از راه قاچاق نفت عراق به یمن صورت می‌گیرد. برخی از مراجع شیعه و شخصیت‌های عراقی در عملیات قاچاق نفت عراق به یمن از راه برخی دلالان دست دارند؛ هدف هم کمک به حوثی‌ها است».

او گفت: «تهدیدهای اخیر صادره از سوی شبه‌نظامیان ایرانی در منطقه، نشان از تلاش‌های ناکم برای نجات حوثی‌ها دارد». او افزود: «ما از روز اول می‌دانستیم که آن‌ها حضور دارند اما در برابر استقامت مردم، مقاومت و ارتش ملی یمن و تلاش‌های ائتلاف عربی، شکست خورده‌اند… ایران هیچ فرصتی را برای دخالت در یمن از دست نمی‌دهد. امروز اما با اقدام‌های ائتلاف عربی، روزنه‌ای برای این دخالت‌ها ندارد و نمی‌تواند پروژه‌اش را تکمیل کند».

الاشرفی سخنان خود را این‌گونه پایان داد: «یمن، سوریه نیست که مرزهایش برای حزب‌الله و شبه‌نظامیان فرقه‌گرای ایرانی باز باشد. امروز هیچ‌کدام از شبه‌نظامیان وابسته به تهران نمی‌توانند به آسانی وارد خاک یمن شوند چرا که نیروهای ائتلاف در تمام گذرگاه‌های دریایی، آبی و خاکی یمن حضور دارند».