پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گفت و گوی صدای آمریکا با سخنگوی نخست وزیر اسرائیل درباره اهداف سفر نتانیاهو به مسکو

گفت و گوی صدای آمریکا با سخنگوی نخست وزیر اسرائیل درباره اهداف سفر نتانیاهو به مسکو

همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه، یک سخنگوی نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل از خود در برابر تهدیدهای ایران دفاع خواهد کرد.

«اوفیر گندلمن» سخنگوی نخست وزیر اسرائیل برای رسانه‌های عرب زبان چهارشنبه ۲۰ تیر در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا، در مورد محور گفتگوهای این دیدار که پیشتر اعلام شده بود ایران، مسائل امنیتی و وضعیت در سوریه است، گفت که کشورش حق دفاع از خود در برابر تهدیدهای تهران را برای خود کاملا محفوظ می دارد.

او با اشاره به اینکه آقای نتانیاهو برای نهمین بار طی سه سال گذشته با رئیس جمهوری پوتین دیدار می‌کند، گفت که البته محور مذاکرات وضعیت در سوریه و تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در این کشور است.

او گفت: «ما این مساله را با بالاترین دقت رصد می‌کنیم. زیرا رژیم ایران روزانه تهدید به نابودی کشورمان می‌کند. همین چند روز پیش مقامات ایران اعلام کردند که هدف اصلی استقرارشان در سوریه نابودی کشورم و کشتن هموطنانم است. بنابراین این حق طبیعی ماست که از خود دفاع کنیم. ما برای عدم تحقق تهدید ایران از خاک سوریه که همان کشتن مردممان است، اقدامات لازم را به عمل خواهیم آورد.»

سخنگوی نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به این پرسش بخش فارسی صدای آمریکا که آیا اسرائیل و جامعه بین‌‌المللی می‌توانند جلوی دخالت ایران در سوریه را بگیرند، گفت که چاره ای جز اینکار وجود ندارد.

او گفت: «به نظرم گزینه دیگری وجود ندارد؛ ایران عامل بی ثباتی در منطقه است. ایران هم اکنون چهار پایتخت کشور عرب در منطقه را اشغال کرده است. ایران می خواهد سوریه را به عنوان سکوی پرتاب حملاتش علیه کشورم استفاده کند و هموطنانم را بکشد. ما تهدیدهای ایران را جدی می گیریم. و تاکنون علیه محقق شدن اهداف ایران در سوریه که همان ایجاد سکوی پرتاب برای حمله به کشورم است اقدام کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

آقای گندلمن همچنین درباره نزدیکتر شدن روسیه به مواضع اسرائیل در قبال ایران، به ادامه همکاری نظامی روسیه و کشورش در سوریه اشاره کرد.

او گفت: «به نظرم روسها نگرانی اسرائیل را درک می‌کنند. به نظرم اهمیت زیادی به دیدار نخست وزیر نتانیاهو از کشورشان می‌دهند. همانگونه که گفتم این نهمین دیدار است. پیوند بین روسیه و اسرائیل خیلی نزدیک است و همکاری‌های نظامی بین دو کشور در سوریه ادامه خواهد یافت. هیچ کس نمی خواهد تنش در این منطقه افزایش یابد. ما می‌دانیم رژیم ایران نقش کلیدی در بی ثباتی در منطقه ایفا می‌کند. برای همین برای برقراری صلح و امنیت در منطقه باید جلوی تهاجمات ایران در سوریه و در دیگر کشورها گرفته شود.»

دولت اسرائیل از منتقدان سرسخت اقدامات ایران در منطقه است و بارها خواستار پایان حضور نظامی ایران در سوریه شده است.

جنگنده‌های اسرائیلی بارها مواضع و انبارهای مهمات ایران در خاک سوریه را هدف حمله قرار داده‌اند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که روسیه به درخواست اسرائیل خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شده است.