سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

حمله اسرائیل به قنیطره سوریه/معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران/توافق آمریکا و ترکیه در سوریه

معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، توافق آمریکا و ترکیه برای پاکسازی مناطق سوریه از عناصر پ‌ک‌ک، تسلط سوریه بر گذرگاه راهبردی «نصیب» در مرز اردن، حمله اسرائیل به قنیطره سوریه و تلاش امارات برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵ از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، اخراج دو وابسته سفارت ایران در هلند نیز از جمله خبرهای مورد توجه است.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، سرویس اطلاعات هلند اعلام کرد، دو وابسته سفارت ایران در هلند را اخراج کرده است.

سخنگوی ای آی وی دی (AIVD)، سرویس اطلاعاتی هلند، گفت: من اخراج دو وابسته، از سفارت ایران از هلند را تأیید می کنم. اما هیچ جزئیات دیگری از این مسأله اعلام نمی کنیم.

یک مقام اروپایی و یک منبع اطلاعاتی غربی گفته اند که این مسأله یک ماه پیش رخ داده است.

یک خبرنگار دولتی هلند نیز مدعی شد که این اخراج در هفتم ژوئن صورت گرفته است.

اخراج دو وابسته سفارت ایران در هلند/حمله اسرائیل به قنیطره سوریه/معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران/توافق آمریکا و ترکیه در سوریه

وزارت امور خارجه هلند از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.

یک مقام ایرانی که هویتش اعلام نشده، به رویترز گفت: این بازداشت‌ها و اخراج ها کار دشمنان برای جلوگیری از نجات برجام است.

در ششم خرداد ماه گذشته، محاکمه دو فرد متهم به قتل یک ایرانی، در هلند آغاز شد. این دو نفر، متهم به قتل فردی به نام علی معتمد درشهر آلمیرای هلند بودند.

به نوشته روزنامه‌های هلندی که این محاکمه را دنبال می کردند، مقتول به احتمال قریب به یقین، رضا کلاهی بوده که به عنوان مسئول اصلی انفجار در ساختمان حزب جمهوری اسلامی شناخته شده است.

انفجاری که در هفتم تیر ۱۳۶۰ به شهادت شماری از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت الله محمد بهشتی منجر شد.

معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران

روز جمعه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک حقوق‌ان پاکستانی ـ انگلیسی را گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران معرفی کرد.

گزارش‌ها حاکی است، «جاوید رحمان» ۵۱ ساله که متولد شهر «فیصل‌آباد» پاکستان است و تابعیت کشور انگلیس را هم دارد در سی و  هشتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو به عنوان گزارشگر ویژه ایران تعیین شد.

اخراج دو وابسته سفارت ایران در هلند/حمله اسرائیل به قنیطره سوریه/معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران/توافق آمریکا و ترکیه در سوریه

«رحمان» که از میان چهارده نامزد برای تصدی سمت گزارشگر ویژه ایران انتخاب شد، جانشین «عاصمه جهانگیر» خواهد شد که بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل ایست قلبی درگذشت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارم فروردین‌ماه مأموریت گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده بود.

توافق آمریکا و ترکیه برای پاکسازی مناطق سوریه از عناصر پ‌ک‌ک

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه تأکید کرد: ترکیه و ایالات متحده به توافق رسیدند تا سایر مناطق سوریه نیز از وجود تروریست های پ‌ک‌ک – وای‌پی‌جی پاکسازی شود.

وی در ادامه افزود: یک بیانیه روشن و شفاف در نقشه راه ما با آمریکا وجود دارد که شامل ادامه اقدامات ما برای پاکسازی سایر مناطق سوریه از تروریست های «پ ک ک» پس از منبج خواهد بود. این مسأله در گروه های کاری مورد مذاکره قرار گرفته و ما به یک توافق نهایی دست یافتیم.

ماه گذشته نقشه راه پس از دیدار وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در واشنگتن اعلام شده است. این توافق شامل عقب نشینی عناصر پ ک ک- وای پی جی از منبج و برقراری ثبات و آزامش در منطقه بوده است.

اخراج دو وابسته سفارت ایران در هلند/حمله اسرائیل به قنیطره سوریه/معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران/توافق آمریکا و ترکیه در سوریه

چاوش اوغلو گفت: عقب نشینی تروریست های پ‌ک‌ک از مناطق گشت زنی ارتش ترکیه در منبج به این معنا نیست که آنها کامل از این مناطق عقب نشینی کرده و خارج شده اند.

ارتش ترکیه همچنان به انجام گشت های عملیاتی خود در منطقه ادامه می دهد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه درباره روابط آنکارا با تل آویو نیز گفت: اسرائیل باید سیاست های اشتباه و ظالمانه خود را متوقف کند؛ سیاست هایی که مغایر با انسانیت است، تنها در این صورت است که روابط ما با اسرائیل عادی خواهد شد.

تسلط سوریه بر گذرگاه راهبردی «نصیب» در مرز اردن

الاعلام الحربی اعلام کرد: ارتش سوریه بر گذرگاه راهبردی نصیب در مرز با اردن مسلط شده است.

بر اساس این گزارش، ارتش سوریه پس از نبرد با گروه های مسلح بر گذرگاه راهبردی نصیب مسلط شد.

ارتش سوریه بر این گذرگاه مسلط شده و پرچم این کشور را در مرز با اردن به اهتزاز درآورد.

شایان ذکر است، ساعاتی قبل منابع سوری از رسیدن ارتش سوریه به سه کیلومتری این گذرگاه خبر داده بودند.

حمله اسرائیل به قنیطره سوریه

خبرگزاری رویترز از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به استان قنیطره سوریه خبر داده است.

اخراج دو وابسته سفارت ایران در هلند/حمله اسرائیل به قنیطره سوریه/معرفی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران/توافق آمریکا و ترکیه در سوریه

این خبرگزاری به نقل از منابع طرفدار دولت سوریه گزارش داد، اسرائیل به یک روستا در قنیطره حمله کرده که البته این حمله هوایی تلفاتی نداشته است.

تلاش امارات برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵

رسانه‌های صهیونیستی از سفر یک هیأت نظامی امارات عربی متحده به فلسطین اشغالی برای بررسی خرید جنگنده های اف 35 خبر دادند.

بر این اساس، رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند، این سفر غیررسمی در چهارچوب برنامه ابوظبی برای خرید چند فروند جنگنده اف 35 صورت گرفته است.