شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » توصیه ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه به مقامات نظام ولایت فقیه: از تهدید دست بردارید!

توصیه ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه به مقامات نظام ولایت فقیه: از تهدید دست بردارید!

وزیر خارجه فرانسه از مقامات ایرانی به خاطر اظهاراتی در مورد احتمال خروج از برجام انتقاد کرد.

به گزارش بی بی سی فارسی روز جمعه، ۱۵ تیر (۶ ژوئیه)، ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگو با یک ایستگاه رادیویی گفت که مقامات ایرانی “باید تهدید مداوم در مورد نقض تعهد خود به برجام را متوقف کنند” و افزود که کشورهای اروپایی “باید فرصت لازم را داشته باشند تا به راه حلی دست یابند که بتواند خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران کند.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه سال جاری با طرح ایرادهایی نسبت به محتوای برجام و انتقاد از جنبه‌هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، اعلام کرد نمی‌تواند به این توافق پایبند بماند و از آن خارج شد. با خروج از برجام، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران نیز از سر گرفته می‌شود.

بخش اول تحریم‌ها از اول ماه اوت – حدود سه هفته دیگر – اجرایی خواهد شد و بخش دوم، شامل تحریم نفتی، از ماه نوامبر به جریان خواهد افتاد. کشورهای اروپایی عضو برجام – آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا – ضمن اعلام تعهد به برجام، در صدد بوده اند تمهیداتی پیش‌بینی کنند که بتواند آثار ناشی از تحریم آمریکا را کاهش دهد و مانع از قطع ارتباط اقتصادی ایران و خارج شود.

از جمله این تمهیدات حمایت از شرکت‌های اروپایی است که به خاطر ارتباط با ایران، در معرض تنبیه‌های اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرند.

آقای لودریان گفته است که بعید است اروپائیان بتوانند تا قبل از ماه نوامبر سازوکار مناسبی را برای حمایت از ارتباط تجاری و مالی با ایران تهیه کنند. وی گفت: “برای شروع این کار، ماه اوت خیلی زود است اما سعی می‌کنیم تا نوامبر کاری کرده باشیم.”

قرار است روز جمعه نشست وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو برجام – شامل کشورهای اروپائی، روسیه، چین و نماینده اتحادیه اروپا موسوم به گروه ۱+۴ – برای بررسی آینده این توافق در وین، پایتخت اتریش برگزار شود و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در آن شرکت خواهد داشت. مهمترین موضوع در دستور کار این نشست، نحوه کاهش آثار خروج آمریکا از برجام است.

چند روز پیش هم وزیر امور خارجه فرانسه به ایران هشدار داد که تصمیم اعلام شده ایران به افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم که در واکنش به خروج آمریکا اتخاذ شده بود “به خط قرمز نزدیک است” و هشدار داد که “همیشه بازی کردن با خط قرمز خطرناک خواهد بود.” وی گفت که اگر ایران در نظر داشته باشد به سوی نقض تعهدات خود در برجام حرکت کند، حمایت از این توافق برای اروپائیان دشوار خواهد بود.

با تاکید اروپائیان بر تصمیم به مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا، مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر با اتخاذ مواضع تندتر، اروپائیان را موظف به جبران خسارات ناشی از خروج ایالات متحده دانسته‌اند. از جمله، اواسط این هفته حسن روحانی، رئیس جمهوری در سخنانی در سوئیس با اشاره به تهدید آمریکا در مورد تلاش برای قطع کامل صادرات نفت ایران، گفت که در چنین صورتی “معنی ندارد که دیگران بتوانند به صدور نفت ادامه دهند.” برخی منابع جمهوری اسلامی این اظهارات را به معنی احتمال اقدام نظامی جمهوری اسلامی در بستن تنگه هرمز تعبیر کردند که واکنش ایالات متحده در مورد تعهد به باز نگاه داشتن مسیرهای آزادی دریایی را در پی داشت.

روز جمعه محمد جواد ظریف در آستانه شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۱+۴ گفت: “انتظار می‌رود همتایان ما در گروه اتحادیه اروپا ۳+۲ (وزیران خارجه سه کشور اروپایی به علاوه دو کشور دیگر) به جای وعده‌های مبهم و متکبرانه، تعهدات قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند.” وی افزود: “اشتباه نکنید: تحریم‌ها و پایبندی به برجام، رخدادهای ناسازگارند و نمی‌توانند همزمان اتفاق بیفتند.”

همچنین، به گزارش رسانه‌های خبری ایران، روز گذشته حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه گفت که بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری‌ها در برجام :”دربرگیرنده همه خواسته‌های ما نیست” و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وزیران خارجه در روز جمعه بتواند خواسته‌های جمهوری اسلامی را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

براساس همین گزارش، آقای روحانی در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا برای مقابله با آثار خروج آمریکا، گفت که بسته پیشنهادی حاوی راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها نیست “و در آن یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده است.” او در این گفتگو هم ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وزیران خارجه به نتیجه ملموسی در حمایت از خواست ایران دست یابد.