سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چهار روز پس از گردهمایی شورای ملی مقاومت، سفیر فرانسه در ایران احضار شد

چهار روز پس از گردهمایی شورای ملی مقاومت، سفیر فرانسه در ایران احضار شد

 

وزارت امور خارجه ایران چهار روز پس از برگزاری گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی به میزبانی شورای ملی مقاومت در پاریس، سفیر فرانسه در ایران را احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۳ تیر با احضار سفیر فرانسه نسبت به برگزاری گردهمایی شورای ملی مقاومت، یکی از گروههای عمده مخالف جمهوری اسلامی، اعتراض کرد.

خبر اعتراض وزارت امور خارجه ایران به برگزاری این گردهمایی در پاریس در حالی منتشر شده است که اخبار مربوط به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام دست داشتن به طرح بمبگذاری در آن گردهمایی، بحث برانگیز شده است.

با این حال، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به اتریش سفر کرده است، در سخنانش در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری آن کشور اشاره ای به بازداشت این دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در اتریش نکرد.

در این بین، هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که دولت ترامپ گزارش‌های مربوط به دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اروپا به ظن کمک به حمله برنامه ریزی شده تروریستی در فرانسه را از نزدیک رصد می‌کند.

ماتیاس فورن باخر سخنگوی وزارت خارجه اتریش، روز سه شنبه ۱۲ تیر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دولت اتریش مصونیت یک دیپلمات ایرانی را به دلیل وجود حکم جلب اروپایی، ظرف ۴۸ ساعت آینده سلب می‌کند.

اسدالله – الف، ۴۷ ساله، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است که روز دوشنبه به همراه چند مظنون دیگر به اتهام قصد حمله به همایش شورای ملی مقاومت در حومه پاریس بازداشت شد.

به گفته خبرنگاران روزنامه آلمانی «بیلد»، دیپلمات ایرانی مظنون، ماده انفجاری کشف شده توسط پلیس را به دیگر دستگیرشدگان که یک زن و شوهر بلژیکی ایرانی تبار هستند، تحویل داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دادستان‌های بلژیک نوشته بود که ماموران امنیتی این کشور دو مظنون را به اتهام تلاش برای بمبگذاری در اجتماع هواداران مجاهدین در پاریس، بازداشت کردند.

از سوی دیگر اما، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این بازداشت‌ها را تلاش سازمان مجاهدین خلق برای «تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس» دانست و گفت که وزارت امور خارجه اسناد و مدارکی را برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه دارد. او ادعا کرد که افراد بازداشت شده در بلژیک، از اعضای شناخته شده سازمان مجاهدین هستند.

گردهمایی سالانه مخالفان جمهوری اسلامی با عنوان «ایران آزاد» در فرانسه، به میزبانی شورای ملی مقاومت و با حضور تعدادی از مقام‌های سابق دولت آمریکا و رودی جولیانی، مشاور حقوقی پرزیدنت ترامپ صورت گرفت. همچنین تعدادی از اعضای کنگره آمریکا پیام هایی به این گردهمایی فرستادند.