اوربان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «نیروی دریایی آمریکا و متحدان آن در منطقه آماده‌اند که آزادی رفت و آمد و جریان آزاد تجاری را در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، برقرار کنند».

روحانی شامگاه دوشنبه 2 ژوئیه در جمع برخی ایرانیان مقیم سوئیس گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلو صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، زیرا این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید».

روحانی البته درباره اقدام احتمالی ایران، توضیحی ارائه نداد.

پس از آن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه قدس ایران، چهارشنبه سخنان رئیس‌جمهوری این کشور را «به موقع، حکیمانه و صحیح» توصیف کرد و افزود: «دست شما را برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم».

در نامه سلیمانی به روحانی آمده است: «آن‌چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است».

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که ایالات متحده مصمم است ایران را از طریق متوقف کردن کامل صادرات نفت، به تغییر رفتارهایش وا دارد.

براین هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا که رهبری مذاکرات کشورش با همپیمانان در زمینه استراتژی‌های جدید در قبال ایران را بر عهده دارد، تاکید کرد که آمریکا مطمئن است ذخایر نفتی کافی در جهان، برای کنار گذاشتن نفت ایران، وجود دارد.

پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در ماه مه 2018، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا دستور داد تحریم‌های شدید و سخت‌گیرانه‌ای طی 90 روز علیه ایران وضع شود. در مرحله دوم تحریم‌ها که طی 180 روز برقرار خواهد شد، خرید و فروش نفت ایران شامل تحریم‌ها خواهد شد.

با آغاز مرحله دوم تحریم‌ها در 4 نوامبر 2018 آمریکا تحریم‌ها علیه نفت ایران را از سر خواهد گرفت. این تحریم‌ها به ویژه شامل روابط مالی با شرکت ملی نفت ایران، شرکت بین‌المللی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش‌ها بوده و خرید و فروش نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی از ایران را منع خواهد کرد.