سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هدر نائورت: دولت ترامپ از نزدیک گزارش‌ها درباره دیپلمات‌ ایرانی بازداشت شده در اروپا را رصد می‌کند

هدر نائورت: دولت ترامپ از نزدیک گزارش‌ها درباره دیپلمات‌ ایرانی بازداشت شده در اروپا را رصد می‌کند

به گزارش صدای آمریکا بنا بر اعلام هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، دولت ترامپ در واشنگتن گزارش‌های مربوط به دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اروپا به ظن کمک به حمله برنامه ریزی شده تروریستی در فرانسه را از نزدیک رصد می‌کند.

نائورت عصر سه‌شنبه به خبرنگاران گفت «ما از نزدیک گزارش را دنبال می‌کنیم؛ ما قطعا از آن اطلاع داریم.»

وی افزود «ما احتمالا از آنچه تحقیقگران در فرانسه انجام می‌دهند جلوتر نیستیم. در عین هر کمکی که ایالات متحده ممکن است ارائه دهد، آنها قطعا نقش پیشرو در این تحقیقات را دارند.»

نائورت گفت «در کل، من تنها می‌توانم بگویم که ما قویا استفاده حکومت ایران از تروریسم را که در بسیاری از کشورهای جهان صورت گرفته محکوم می‌کنیم. همه ما به خوبی با حملات ایران که قبلا انجام شده آشنایی داریم، و به محکوم کردن اقدامات تروریستی که ایران در گذشته در آنها دخیل بوده است ادامه می‌دهیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، بنا بر حکم بازداشت اروپایی به ظن حمل مواد منفجره و کمک به حمله تروریستی برنامه ریزی شده علیه شورای ملی مقاومت ایران، گروه اپوزوسیون ایرانی در پاریس، شنبه شب در نزدیکی شهر آشافنبرگ در آلمان بازداشت شد.»

در وبسایت وزارت خارجه اتریش، نام اسدالله اسدی تحت عنوان رایزن سفارت ایران در وین درج شده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌های آلمانی، پلیس آلمان اسدی و سه همراه او را در اسپارت-سود نزدیک شهر آشافنبرگ در ایالت باواریا به ظن حمل مواد منفجره بازداشت کرد.

بنا به اعلامیه پلیس اونترفرانکن، در این عملیات پلیس ضدشورش و کارشناسان مواد منفجره پلیس جنایی ایالت باواریا در ۲۰ خوردرو در حالی که اتوبان ای-۳ بسته شده بود به محل اعزام شدند.

در حالی پلیس در گزارش خود گفته است هیچ مواد منفجره‌ای پیدا نشد، اما اسدی بازداشت و جهت استرداد به بلژیک، نزد قاضی تحقیقات در بامبرگ منتقل شد. مسئولان بلژیکی اسدی را به دست داشتن در توطئه ادعایی حمله به یک گروه مخالف ایرانی در چاریس متهم کرده‌اند.

پلیس بلژیک روز شنبه دو مظنون را با ۵۰۰ گرم مواد منفجره دست ساز «تی ای تی پی» و یک چاشنی انفجاری در خودروی آنها متوقف کردند.

پلیس فرانسه هم روز شنبه سه نفر دیگر را دستگیر کرد، هرچند دو نفر از آنها روز دوشنبه آزاد شدند و تنها یک مظنون در فرانسه همچنان در بازداشت مانده است.

روز سه‌شنبه، ماتیاس فورنباخر یکی از سخنگویان وزارت خارجه اتریش به آسوشیتدپرس گفت که دولت اتریش به دولت ایران اطلاع داده است که مصونیت دیپلماتیک اسدی ظرف ۴۸ ساعت باطل خواهد شد، مگر آن که تهران خود ابتدا این کار را انجام دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سباستین کورتس صدراعظم اتریش امروز در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به آن کشور سفر کرده است خواستار «روشن شدن کامل» پرونده اسدی شد.

کورتش در حالی که کنار روحانی ایستاده بود به خبرنگاران گفت «ما حواهان روشن شدن کامل موضوع هستیم و آقای رئیس جمهور از شما تشکر می‌کنم که اطمینان دادید از ما در این زمینه حمایت می‌کنید.»

بنا به آسوشیتدپرس، روحانی در اظهارات خود با خبرنگاران اشاره ای به پرونده اسدی نکرد و دو طرف به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ ندادند.