چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » موگرینی: نشست وزیران خارجه ۱+۴ و ایران درباره برجام در وین برگزار می‌شود!

موگرینی: نشست وزیران خارجه ۱+۴ و ایران درباره برجام در وین برگزار می‌شود!

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه روز جمعه در وین پایتخت اتریش با همتای ایرانی خود دیدار و درباره چگونگی نجات توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پس از خروج آمریکا از آن گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای انجام این دیدار را تایید کرد. خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، روز گذشته از برگزاری این نشست خبر داده بود.

همزمان در روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد وانگ یی وزیر خارجه آن کشور به وین خواهد رفت. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفته است در نشست روز جمعه شرکت خواهد کرد.

به گفته ایرنا و دیلپمات‌های اروپایی، ایران جهت گفت‌وگو درباره تلاش‌های اروپا برای حفط توافق هسته‌ای بین المللی، در پی اعلام پرزیدنت ترامپ به خروج از آن در هشتم ماه مه، خواستار برگزاری این نشست شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت ماه با بیان این که تهران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و اقدامات بدخواهانه خود در خاور میانه روح برجام را نقض می‌کند، اعلام کرد واشنگتن از توافق خارج می‌شود.

بنا بر اعلام دولت آمریکا، تحریم‌هایی که پیش از حصول توافق علیه ایران اعمال شده بودند، طی ۹۰ یا ۱۸۰ روز پس از خروج آمریکا از برجام باز خواهند گشت.

با وجود مخالفت دولت‌های اروپایی با این تصمیم واشنگتن، نگرانی از تحریم‌های آمریکا باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی اروپایی در مورد ادامه همکاری‌های خود با ایران تجدید نظر کنند.