جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

جزئیات گفت وگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه، جزئیات گفت وگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ، تسلط کامل عراق بر نوار مرزی این کشور با سوریه و اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال دوباره تحریم‌های ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست لغو کامل نتایج انتخابات عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ کمیسیون پارلمانی ویژه بررسی تقلب در انتخابات عراق به نام «کمیسیون حقیقت یاب» اعلام کرد که نتایج انتخابات پارلمانی باید کامل لغو شود.

به گزارش السومریه نیوز، «عادل نوری»، رئیس کمیسیون امروز شنبه با تأکید اینکه نتایج انتخابات پارلمانی باید کامل لغو شود، گفت: عاملان تقلب در انتخابات مانع ورود اعضای کیمیسیون به ساختمان کمیته انتخابات می‌شدند، زیرا با کشف حقایق، عرصه بر آنها تنگ شده بود.

رئیس کمیسیون پارلمانی حقیقت‌یاب طی سخنانی در جلسه امروز پارلمان عراق گفت: کمیسیون اطلاعات (مربوط به نتایج انتخابات) را جمع آوری و شکایات را دریافت کرده است و در حین اجرای تحقیقات میدانی، عرصه بر متقلبان تنگ شد، تا حدی که از ورود تیم حقیقت یاب به ساختمان کمیته انتخابات جلوگیری می‌کردند.

درخواست لغو کامل نتایج انتخابات عراق/اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال مجدد تحریم‌های ایران/شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه/جزئیات گفتگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

او گفت: عاملان تقلب در انتخابات که منجر به آتش سوزی انبارهای حاوی رأی مردم در منطقه الرصافه و نابودی دستگاه‌های رأی‌گیری و هزاران رأی مردم شده بودند، شناسایی شده‌اند.

کمیته عالی انتخابات عراق نیز امروز اعلام کرد، شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی این کشور از روز سه شنبه آینده آغاز می‌شود.

«لیث جبر حمزه»، سخنگوی کمیته عالی انتخابات عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، آغاز شمارش دستی آرا بر اساس توافقات به دست آمده در نشست‌هایی کمیته عالی انتخابات طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه صورت می‌گیرد.

شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه

در حالی که پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف استان درعا در جنوب این کشور همچنان ادامه دارد، سخنگوی مخالفان سوری اعلام کرد، نشست روز شنبه آنها با روسیه درباره دستیابی به توافقی بر سر این استان با دولت، با شکست روبه رو شد.

ابراهیم الجباوی، سخنگوی مخالفان سوریه اعلام کرد، مخالفان نشستی با طرف روسی در جنوب سوریه با هدف دستیابی به توافق صلح با دولت سوریه برگزار کردند که با شکست و بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید.
الجباوی مدعی شد، روس ها آماده شنیدن خواسته های ما نبودند و تنها می خواستند ما شروط آنها را بپذیریم که این مسأله قابل قبول نیست.

مذاکرات مخالفان سوری با روسیه با هدف توقف درگیری ها میان نیرو‌های دولتی و گروه‌های مسلح در جنوب سوریه برگزار شده است.

درخواست لغو کامل نتایج انتخابات عراق/اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال مجدد تحریم‌های ایران/شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه/جزئیات گفتگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

روسیه شرط هایی را برای گروه های مسلح تروریستی در استان درعا تعیین کرده که این شرایط برای همه گروه های تروریستی غیر از تحریرالشام (جبهه النصره سابق) و داعش است و شامل تحویل همه سلاح های سبک و سنگین و روشن شدن وضعیت همه گروه های مسلح می شود.

تسلیم مرزهای مشترک سوریه و اردن به طور کامل به دولت سوریه و عقب نشینی گروه های مسلح از آن نیز از دیگر شروط است.

این در حالی است که روز جمعه، یک منبع اردنی که خواست نامش ذکر نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: گزارش های موثقی در مورد توافق آتش بس در جنوب سوریه ـ که منجر به آشتی میان مخالفان و نیروهای دولتی خواهد شد ـ وجود دارد.

جزئیات گفت وگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی، بر ضرورت به‌کارگیری تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار‌های نفت و توسعه اقتصاد بین‌الملل و تلاش‌هایی که کشور‌های تولیدکننده نفت برای جبران هرگونه کمبود احتمالی این حامل انرژی، می کنند، تأکید کردند.

این در حالی است که این رسانه به توافق ترامپ و ملک سلمان بر سر افزایش تولید نفت عربستان که رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر از آن خبر داد، اشاره‌ای نکرده است.

درخواست لغو کامل نتایج انتخابات عراق/اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال مجدد تحریم‌های ایران/شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه/جزئیات گفتگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

در پیام توئیتری ترامپ آمده است: همین الآن با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صحبت کردم و به وی توضیح دادم که به‌خاطر هرج‌ومرج و ناکارآمدی در ایران و ونزوئلا، از عربستان سعودی می‌خواهم که تولید نفت را افزایش دهد، احتمالاً تا ۲ میلیون بشکه، تا موجب تفاوت شود … قیمت‌ها خیلی بالا هستند! وی موافقت کرد.

تسلط کامل عراق بر نوار مرزی این کشور با سوریه

حامد الحسینی، فرمانده نیروهای گارد مرزی عراق از تسلط کامل نیروهای این کشور بر نواری مرزی با سوریه با امتداد بیش از ۶۰۰ کیلومتر خبر داد.

وی در جریان بازدید از نوار مرزی به رسانه ها گفت: نوار مرزی در کنترل کامل است و در آینده شاهد نفوذ به داخل اراضی عراق نخواهیم بود. سیم های خاردار از منطقه مثلث عراقی ـ سوری ـ اردنی تا انتهای منطقه شمالی رود فرات در شهر القائم در دورترین نقطه استان الانبار نصب شده است. نوار مرزی عراق با سوریه بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر است.

الحسینی به دیوار حائل با برج های مراقبت اشاره کرد.

این در حالی است که مسئولان عراقی قبلا اعلام کرده بودند، دیوار حائلی که برای جدایی مرز عراق با سوریه احداث شده است عبارت از سیم های خاردار برق دار و برج های دیده بانی مجهز به دوربین های پیشرفته حرارتی است.

اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال مجدد تحریم‌های ایران

فشار آمریکا بر متحدانش برای توقف کامل واردات نفت ایران تا نوامبر و مخالفت ایالات متحده با معاف کردن برخی کشورهای وارد کننده نفت از ایران از تحریم‌ها، موجب افزایش قیمت جهانی نفت شده است.

نگرانی های مربوط به کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی به واسطه فشارهای آمریکا بر متحدانش برای پایان دادن به واردات نفت از ایران تا نوامبر و مخالفت با معافیت کشورهای وارد کننده از تحریم ها، موجب افزایش قیمت جهانی نفت خام شده است.

ریک پری وزیر انرژی آمریکا در سخنانی در کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن، ضمن اشاره به افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت پس از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: ایالات متحده از ذخایر راهبردی انرژی خود استفاده نخواهد کرد چرا که مطمئن است تولید عربستان سعودی و روسیه، شکاف عرضه در بازار را جبران خواهد کرد.

درخواست لغو کامل نتایج انتخابات عراق/اذعان آمریکا به افزایش احتمالی قیمت نفت با اعمال مجدد تحریم‌های ایران/شکست مذاکرات مخالفان سوری با روسیه/جزئیات گفتگوی تلفنی ملک سلمان و ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

وی افزود: ذخایر راهبردی نفتی برای استفاده در مواقعی است که فجایع طبیعی به وقوع بپیوندد. بنابراین من استفاده از این ذخایر راهبردی را توصیه نمی کنم و تصور نمی کنم رئیس جمهور آمریکا نیز چنین کاری را انجام دهد.

وبگاه اس اند پی گلوبال پلاتز پیش بینی کرده است که اگر آمریکا بتواند خریداران نفت ایران را تا نوامبر متقاعد کند، واردات نفت خام از تهران را متوقف کنند، بازار جهانی نفت روزانه با یک میلیون بشکه کمبود عرضه روبه رو خواهد شد.

وزیر انرژی آمریکا بر این باور است که عربستان سعودی قادر خواهد بود تا روزانه 11 میلیون بشکه نفت تولید کند و روسیه نیز تولید خود را افزایش خواهد داد تا بازار جهانی نفت خام بتواند ثباتش را حفظ کند.

بانک آمریکایی مریل لینچ نیز پیش بینی کرده است که هرگونه اختلال در صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم های آمریکا می تواند قیمت هر بشکه نفت را تا 90 دلار افزایش دهد.

قیمت نفت طی روزهای گذشته تحت تأثیر مخالفت آمریکا با معافیت خریداران نفت ایران از تحریم ها، با افزایش روبه رو شده است.

اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران شامل ممنوعیت کامل خرید نفت یا پرداخت پول نفت با دلار آمریکا و ممنوعیت هرگونه سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران خواهد شد.

بر اساس آمارهای وزارت نفت، جمهوری اسلامی ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کند.