شركت پژوستروئن در بیانیه خود توضیح داده که این اقدام در راستای پایبندی به قوانین آمریکا صورت می‌گیرد.

اشاره این بیانیه به از سرگیری تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای (برجام) است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که شرکت پژوستروئن سال گذشته 444600 دستگاه خودرو در ایران فروخت که بدین ترتیب، این کشور بازار اول پژو ستروئن در سال گذشته بود. این شرکت در سال گذشته 382800 دستگاه خودرو در چین، 279100 دستگاه خودرو در بریتانیا، 265200 دستگاه خودرو در ایتالیا و 257800 دستگاه خودرو در آلمان فروخته است.

خروجی بر خلاف موضع اولیه

در 8 ماه مه سال جاری، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که بارها از برجام به عنوان توافقنامه بد یاد کرده بود خارج شد و ضمن اعلام بازگشت تحریم‌های گذشته این کشور را تهدید به تحریم‌های شدیدی گسترده‌تری کرد.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان در برابر فشارهای ایالات متحده برای پیوستن به این کشور برای اعمال مجازات‌ها و تحریم‌ها همچنان مقاومت می‌کنند اما معلوم نیست که موضع اروپا تا چه زمانی ادامه یابد.

پس از خروج آمریکا از برجام، لیندا جکسون مدیر برند سیتروئن اعلام کرده بود: « استراتژی گروه خودروسازی پژوسیتروئن فرانسه در قبال ایران به‌دلیل تصمیم آمریکا به خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تغییری نکرده است. البته سیتروئن همچنان در مورد آینده فعالیت تجاری خود در ایران «محتاط» است و در عین حال منتظر است تا اتحادیه اروپا موضعی روشن در قبال تحریم‌های آمریکا و چشم‌انداز فعالیت‌های تجاری در ایران اتخاذ کند».

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

بازگشت به ایران پس از برجام

28 ژانویه 2016 بود که حسن روحانی رئیس جمهوری در قالب هیأتی به فرانسه رفت و در آن سفر قراردادی منعقد شد براساس آن همکاری ایران خودرو وارد دور جدیدی شد. در آن مقطع یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو این قرارداد را که با حضور رییس جمهور، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شده بود کاملاً متفاوت با رویکرد گذشته توصیف و اعلام کرد: «برای نخستین بار است که یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودروی ایران حضور پیدا می‌کند».

با توجه به این‌که پس از اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، شرکت پژو با وجود قراردادهای سابقش از ایران رفته بود، خبرگزاری تسنیم نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، از انتقاد برخی نمایندگان مجلس به قرارداد جدید خبر داد.

بنا بر این گزارش در آن مقطع مدیرعامل ایران خودرو در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس، رقم دقیق غرامت ایران از پژو را 427 میلیون و 600 هزار یورو اعلام کرد که 116 میلیون یورو به مسائل جاری و گذشته و 311 میلیون و 600 هزار یورو مربوط به مسائل آتی است.

او تأکید کرد «ما در این قرارداد بیشترین منافع را برای ایران خودرو کسب کرده‌ایم البته باید تأکید کنم پژو در هیئت مدیره خود برای ارائه امتیاز به ما با مشکل روبه‌رو شده و من در همان جلسه‌ای که اخیراً در فرانسه برای انعقاد قرارداد برگزار شده بود به نمایندگان خود گفتم اگر آنها بر سر موضوعات خود اصرار دارند میز مذاکره را ترک کنند، خوشبختانه در نهایت توانستیم تا حدودی منافع شرکت خود را در این قرارداد تأمین نماییم».

مدیرعامل پژو در ایران

این گزارش می‌افزاید که 8 اکتبر 2016 کارلوس تاوارس مدیرعامل شرکت پژو در جریان سفر به ایارن که برای جبران گذشته آمده و می‌خواهد حضور پررنگی در بازار ایران داشته باشد.

تسنیم در گزارش خود افزوده است: «اما وقتی صحبت از چگونگی پرداخت غرامت شد؛ آن را محرمانه دانست و گفت: «نباید جزئیات قرارداد را منتشر کنیم” از خبرنگاران خواست که در مورد گذشته صحبت نکنند».

در این سفر تاوارس هم سری هم به شریک سایپا زد و تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت امضا کرد. میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک سایپا با شرکت سیتروئن 300 میلیون یورو برای شروع کارتعریف شد که براساس آن مقرر شئ نخستین خودروی مشترک سایپا و پژوسیتروئن اوایل سال 2018 میلادی وارد بازار شود.

تسنیم که در گزارش خود، فرانسوی‌ها را «بد قول» توصیف کرده، افزوده است: «با وجود تمام انتقادات بر عدم مشارکت با فرانسوی‌های بدقول، نگاه خوشبینانه وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز باعث شد تا تمرکز زیادی بر همکاری با فرانسوی‌ها انجام شود و آنها هم فارغ از تعهد داخلی‌سازی به فروش محصولات خود در بازار کشور اقدام کنند. حتی تعهدات میزان تولید اولین محصول پسا برجامی پژو 2008 هم هنوز محقق نشده و هر روز صحبت‌های مختلفی بر تولید و داخلی‌سازی این محصول مطرح می‌شود».