دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی!

بسته ویژه خبری-تحلیلی!

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است.

FATF

***

دو اعتراف شکوری‌راد درباره روحانی و دختران خیابان انقلاب

روزنامه شرق در شماره یکشنبه گذشته خود، با «علی شکوری‌راد» فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت‌وگو کرده است.

در بخشی از پرسش و پاسخ خبرنگار این روزنامه با شکوری‌راد می‌خوانیم:

شرق: ما با دولتی وارد ائتلاف شدیم که خود آن را هم نمی‌توانیم پاسخ‌گو کنیم. ما در سرکارآوردن این دولت نقش داشتیم، ما بودیم، حزب اعتدال و توسعه که نبوده است!

شکوری راد: درست است.

شرق: حالا اینکه آقای روحانی و آقای واعظی قبول نمی‌کنند، بماند! اما شما مطالبات را به همین دولت نمی‌توانید منتقل کنید.

شکوری‌راد: نه؛ اگرچه ارتباطمان خیلی ضعیف است، ولی مطالبات منتقل می‌شود. خیلی روشن است که اگر روش‌های اصلاح‌طلبانه امروز را که مبتنی بر شرکت در انتخابات است، خاتمه‌یافته تلقی کنیم؛ یعنی جامعه به این نتیجه برسد که این روش‌ها دیگر فایده ندارند.

شکوری‌راد همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره کشف حجاب علنی چند خانم گفته است:

«بحث زنان خیابان انقلاب شروع یک نافرمانی مدنی از سوی مردم است، البته بدون آنکه اصلاح‌طلبان در آن نقشی داشته باشند. ما نمی‌توانیم با این مخالفت کنیم. ما زمانی می‌توانیم با این اقدام مخالفت کنیم که برای آن بدیل قانونی‌ داشته باشیم. اگرچه ما مشوق این حرکت نیستیم، ولی با آن مخالفت نمی‌کنیم؛ به دلیل اینکه فکر می‌کنیم مردم دارند کاری بدون خشونت را انجام می‌دهند.»[1]

*دیالوگ مهم شرق و شکوری‌راد در حالیست که افراد دیگری از جریان اصلاحات، طی ماه‌های اخیر تأکید کرده‌اند که نقشی در کارنامه رئیس‌جمهور روحانی ندارند، مسئولیت تمام کارهای روحانی با خودش است نه با اصلاح‌طلبان و پیوند خویشی خاصی هم میان روحانی و این جریان خاص سیاسی وجود ندارد![2]

این «ما بودیم»های اشاره شده در گفت‌وگوی بالا همان نکته کلیدی است که اثبات می‌کند چرا سرنوشت رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان به یکدیگر گره خورده است و آنها قادر به انفکاک از یکدیگر نیستند.

در ماجرای عدم مخالفت اصلاح‌طلبان با حرکت غیر متمدنانه کشف حجاب دختران خیابان انقلاب نیز باید اشاره کرد که این عدم مخالفت یا به عبارت دیگر این موافقت تلویحی با یک حرکت علیه اسلام و نظام اسلامی به هیچ وجه چیز عجیبی نیست و از جریانی که سابقه تحریم انتخابات دارد (همانطور که در صحبت‌های شکوری‌راد در همین مصاحبه نیز به آن اشاره می‌شود) و هم‌اکنون نیز به تئوری «حکومت بعد» و «آتش گرفتن کشور» می‌اندیشد، شنیدن چنین حرفی هرگز عجیب نبود…[3]

درباره تئوری «حکومت بعد» اصلاح‌طلبان بیشتر بخوانید:

سه گام حجاریان برای «خلع روحانی، انقلاب و حکومت بعد»

***

نماینده کازرون: برخی مسئولان تهرانی در اغتشاشات اخیر دست داشتند!

«حسین رضازاده»، نماینده کازرون و از حاضران در ماجرای «سلفی حقارت» با موگرینی، به تازگی و در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، در جمع خبرنگاران به تشریح دلایل بروز اغتشاشات اخیر در شهرستان‌ کازرون پرداخت.

او ضمن ارائه توضیحاتی در این باره، گفته است:

من اطلاع دارم که برخی افراد که مسئولیتی در تهران دارند پیام می‌دادند که مردم به خیابان رفته و عکس‌هایی را ارسال کنند تا این موضوع جهانی شود. قطعا ما این‌ها را پیگیری می‌کنیم کما اینکه چند نفر هم دستگیر شده‌اند ولی باید همه چیز در فضای آرام پیگیری شود!

به گزارش ایسنا، رضازاده همچنین تصریح می‌کند:

در شرایطی که این طرح به اطلاع شورای شهر و امام جمعه رسیده بود، یکسری گروه‌های مجازی به شدت با اقداماتی باعث بروز این اتفاقات و ناآرامی‌ها شدند، متاسفانه یکی از مسوولان کازرون نیز صحبت‌های تحریک‌آمیزی بیش از این صحبت‌ها مطرح کرد که همگی باعث این ناآرامی‌ها شد، آنها مطالبی از این جنس گفتند که می‌خواهند کفن پوشیده و به خیابان بیایند و یا اینکه نمی‌گذارند هر کاری در این شهرستان شود. پیام این صحبت‌ها لشکرکشی در خیابان است، در نهایت هم می‌خواهند بنده را به عنوان مقصر جلوه دهند حال اینکه بنده تنها به دنبال احقاق حقوق مردم بودم.[4]

*ادعای نماینده کازرون درباره نقش برخی مسئولان تهرانی در اغتشاشات کازرون ادعای کوچکی نیست و حتما بایستی ابعاد و یا درست و غلط آن مشخص شود.

خاصّه اینکه در مصاحبه نماینده کازرون، تمام عاملیت ماجرا به گردن مسئولان تهرانی و کازرونی، کسانی در خارج از کشور، گروه‌های سیاسی و منتقدان دولت افتاده و کأنه آقای رضازاده فرستاده الهی بوده است!

***

1_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/187821

2_ mshrgh.ir/765617

3_ mshrgh.ir/856806

4_ https://www.isna.ir/news/97023016731/

5_ https://tnews.ir/news/2512111523520.html