شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران!

آخرین تحولات خاورمیانه:نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران!

استعفای ناگهانی رئیس بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری ترامپ به دستیابی به توافق جدید با ایران  نامه های ترامپ به اعراب برای تامین هزینه های تقابل با ایران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ارسال دو نامه به همپیمانان عرب خود در خاورمیانه به آنان فشار می آورد تا در اقدامات تقابلی با ایران نقش سیاسی و سهم مالی بیشتری داشته باشند.

نیویورک تایمز روز جمعه به نقل از یک فرد نزدیک به رهبران کشورهای عربی خاورمیانه افزود، ترامپ طی چند هفته اخیر با ارسال دو نامه خصوصی به همپیمانان خاورمیانه ای خود از آنان شکوه کرد که چرا آنان به رغم صرف هزینه های گزاف از سوی دولت آمریکا در خاورمیانه این رهبران مسئولیتی را برای جلوگیری از نفوذ ایران به عهده نمی گیرند.

این منبع به نیویورک تایمز گفت: رئیس جمهوری آمریکا در این نامه ها با ابراز احساسات شدید درباره حوادث تروریستی در سطح جهان نوشته است که دولت آمریکا از زمان واقعه ۱۱ سپتامبر تاکنون هزینه مالی و کشته های زیادی را صرف اقدامات خود در منطقه کرده، پس رهبران عربی باید مسئولیت بیشتری در ائتلاف ضد ایرانی امریکا به عهده بگیرند.

براساس این گزارش، وی ماه گذشته نیز در یک کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود با اشاره به موضوع تروریست های داعش گفته بود: همانگونه که ما (غربی ها) برای نابودی جانیان داعشی اقدام کردیم، ملت های مسئول در خاورمیانه نیز باید سهم خود را برای جلوگیری از بهره برداری ایران از موفقیت تلاش های ضد داعشی ما ایفا کنند.

آغاز دور جدید مذاکرات برجام بدون آمریکا/ نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران/هشدار جدی البرادعی به اعراب پس از خروج ترامپ از برجام/وزیر اقتصاد ترکیه: ایران قوی یعنی ترکیه قوی

بر پایه این گزارش ترامپ در ادامه نامه خود افزود: خاورمیانه کشورهای بسیار متمولی دارد که تاکنون نقش و سهمی را که می بایست برای این مهم ایفا می کردند، عهده دار نشدند، پس آنها باید هزینه مالی بسیار زیادی در راه نیل به این هدف پرداخت کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، این مبلغ در هر صورت هزینه زیادی بود که ترامپ مجبور شد رقم آن را در نامه ای که چند هفته قبل به سران کشورها از جمله عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین نوشته بود، اعلام کند و از آنان بخواهد علاوه بر احساس مسئولیت برای جبران این هزینه ها، اختلاف خود با قطر در شورای همکاری خلیج فارس را نیز کنار گذاشته تا این ائتلاف ضد ایرانی بتواند قوت و قدرت بیشتری گیرد.

بر اساس اعلام روزنامه نیویورک تایمز رئیس جمهوری آمریکا بعد از دریافت یک پاسخ از طرف این رهبران، مجبور شد تا نامه دیگری را هفته گذشته به آنها بنویسد و در آن نامه نیز ضمن تکرار این موضوع، مراحل مشخصی را برای پیگیری آن تعیین کرد و حتی تیمی را به کشورهای عربی اعزام کرد تا آنان بهتر بتوانند مسئله قطر را حل و فصل کنند، اما این رهبران عربی در برابر این خواست ترامپ مقاومت کرده و از دولت آمریکا خواستند تا حل موضوع قطر را نیز به خودشان واگذار کند.

نیویورک تایمز در بخش پایانی این گزارش می نویسد: نامه اول ترامپ همانی بود که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته بعد از اعلام ترامپ برای خروج کشورش از برجام آن را علنی کرد تا از این طریق رهبران عربی را تحقیر کرده باشد.

استعفای ناگهانی رئیس بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که «تِرو‌واریوراناتا» رئیس بخش بازرسی آژانس به طور ناگهانی از سمت خود استعفاء کرده است.

استعفای این مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمانی حساس صورت گرفته، زیرا سه روز پس از خروج آمریکا از برجام رخ داده است.

واریوراناتا که اهل فنلاند است، سمت معاونت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول راستی‌آزمایی پایبندی کشورها به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای از اکتبر 2013 میلادی تاکنون را بر عهده داشت.

آغاز دور جدید مذاکرات برجام بدون آمریکا/ نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران/هشدار جدی البرادعی به اعراب پس از خروج ترامپ از برجام/وزیر اقتصاد ترکیه: ایران قوی یعنی ترکیه قوی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که «ماسیمو آپارو» سرپرست فعلی دفتر راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران، به عنوان سرپرست موقت این بخش انتخاب شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته، خروج آمریکا از برجام را اعلام و دستور اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران را صادر کرد.

هشدار جدی البرادعی به اعراب پس از خروج ترامپ از برجام

محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی به اعراب به دنبال خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام نوشت: آیا می ایستیم و تماشاگر خواهیم بود و همگی به نقش قربانی اکتفا می کنیم؟

وی در توییتر خود آورده است: دنیا از تبعات تصمیم ترامپ ناخرسند است و احتمالات جنگ سخت در منطقه ما رو به افزایش است. آیا امیدی هست که ما اعراب با عقلانیت منافع ملی مشترک خود را تعیین کنیم و دیدگاه یکپارچه و تأثیرگذاری درباره حوادث اتخاذ کنیم یا اینکه بار دیگر چنین برایمان دیکته شده که موضع تماشاچی داشته و همگی به ایفای نقش قربانی اکتفا کنیم.

آغاز دور جدید مذاکرات برجام بدون آمریکا/ نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران/هشدار جدی البرادعی به اعراب پس از خروج ترامپ از برجام/وزیر اقتصاد ترکیه: ایران قوی یعنی ترکیه قوی

دیدار پوتین با آمانو در خصوص برجام

رئیس جمهور روسیه قرار است در خصوص برجام و خروج آمریکا از این توافق، با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه با «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در سوچی دیدار می کند.

موضوع دیدار پوتین و آمانو، گفتگو در خصوص برجام و خروج آمریکا از آن خواهد بود.

آغاز دور جدید مذاکرات برجام بدون آمریکا

پس از خروج آمریکا از برجام، وزیر امور خارجه ایران دور جدیدی از مذاکرات فشرده درباره توافق هسته ای بدون آمریکا را با سفر به پکن، مسکو و بروکسل آغاز می کند.

وزیر خارجه ایران ابتدا به چین می رود و سپس به روسیه و در نهایت عازم مقر اتحادیه اروپا در بروکسل می شود تا در آنجا با همتایان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و همچنین مسئول سیاست خارجی اروپا گفتگو کند.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای دستور رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از فردا شب سفر فشرده ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز می کند و در ایستگاه اول روز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آغاز دور جدید مذاکرات برجام بدون آمریکا/ نامه های ترامپ به اعراب برای تقابل با ایران/هشدار جدی البرادعی به اعراب پس از خروج ترامپ از برجام/وزیر اقتصاد ترکیه: ایران قوی یعنی ترکیه قوی

قاسمی افزود: وزیر امور خارجه سپس از پکن راهی مسکو می شود و پس از رایزنی با مقامات روسی، روز سه شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و خانم فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می کند.

این دور از گفتگوها در اصل آغاز مذاکرات مهم و فشرده است که می تواند سرنوشت توافق هسته ای را مشخص کند. در حالی که آمریکا با نقض برجام، از این توافق خارج شده است، اکنون همه چشم به این دوخته اند که آیا ایران و اروچا بعلاوه روسیه و چین می توانند به توافقی برای ادامه اجرای توافق برسند یا نه. تهران ادامه اجرای این قرارداد را به دریافت تضمین از اروپا برای برآورده شدن انتظارات و منافع اقتصادی از برجام منوط کرده است.

ابراز امیدواری ترامپ به دستیابی به توافق جدید با ایران

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه قوی ترین، شدید ترین و دقیق ترین تحریم ها علیه ایران اعمال خواهد شد، ابراز امیدواری کرده است که ایالات متحده به توافق جدید و عادلانه‌ای با ایران دست یابد.

رییس جمهوری آمریکا که در شهر الکارت در ایالت ایندیانا در گردهمایی جمهوریخواهان صحبت می کرد، باردیگر از دولت باراک اوباما به دلیل امضای توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد و گفت این توافقی فاجعه بار است چرا که به ایران اجازه می دهد تا آستانه دستیابی به سلاح هسته ای برنامه خود را به جلو ببرد.

وی تصریح کرد، با توجه به این، دیگر کشورهای پول دار در منطقه به رقابت با ایران پرداخته و به دنبال سلاح هسته ای خواهند رفت.

دونالد ترامپ در ادامه به بیان نکات منفی برجام پرداخت و گفت:‌ طبق این توافق ایران ۱۵۰ میلیارد دلار دریافت می کند وعلاوه بر آن یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار پول نقد نیز دریافت کرد که ایران آنها را صرف فعالیت های ویرانگر و مرگبار خود در سراسر خاورمیانه کرده است. ما قوی ترین، شدیدترین و دقیق ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.

دونالد ترامپ در ادامه گفت من امیدوارم بتوانم با آنهابه توافقی دستیابیم، توافقی خوب، یک توافق عادلانه – یک توافق خوب که برای آنها بهتر باشد، اما ما نمی توانیم به آنها اجازه بدهیم که به سلاح هسته ای دستیابند.

رییس جمهوری آمریکا گفته است: ما می بایست به سایت های ایران دسترسی داشته باشیم. ما می بایست به سایت های نظامی آنها دسترسی داشته باشیم تا مطمئن شویم که آنها تقلب نمی کنند.

دونالد ترامپ همچنین در ادامه سخنرانی خود برجام را مایه «شرمساری» آمریکا دانست و به مساله بازداشت ملوانان آمریکایی در دوران توافق هسته ای توسط ایران اشاره کرد و گفت، به یاد بیاورید ۱۰ ملوان که در برابر چشم جهانیان تحقیر شدند و بدون دلیل بازداشت شدند.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خود به انتقاد از «پرداخت پول» در ازای آزادی شهروندان آمریکایی از ایران در دوران باراک اوباما پرداخت.

وزیر اقتصاد ترکیه: ایران قوی یعنی ترکیه قوی

«نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه روز جمعه گفت علی‌رغم تهدید آمریکا به تحریم کشورهای تعامل کننده با تهران، به تجارت با ایران ادامه خواهند داد.

زیبکچی طی مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت: «(خروج آمریکا از برجام) فرصت خوبی برای ترکیه است. ما با پیروزی از قطعنامه‌های سازمان ملل حول فعالیت‌های هسته‌ای، به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم».

وی با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «موضع ترکیه در قبال ایران مشخص است. ما کشورهای دوست و برادر هستیم».

وزیر اقتصاد ترکیه افزود: «ما به این مسئله اعتقاد داریم که هرچه ایران در منطقه قوی‌تر شود، ترکیه نیز قوی‌تر می‌شود و هرچه ترکیه تقویت شود، ایران نیز همینطور».

زیبکچی پیشتر بعد از اعلام تصمیم ترامپ نیز گفته بود که به روابط اقتصادی با ایران ادامه می‌دهند زیرا ترکیه برای معاملاتش به کسی پاسخگو نخواهد بود و از تحریم‌های آمریکا هراسی ندارد.