دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کدام مواضع رژیم ایران در سوریه توسط اسرائیل بمباران شد؟
Missile fire is seen over Daraa, Syria May 10, 2018. REUTERS/Alaa al-Faqir

کدام مواضع رژیم ایران در سوریه توسط اسرائیل بمباران شد؟

اسرائیل: همه پایگاه‌های رژیم ایران در سوریه را منهدم کردیم
اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل
العربیه.نت فارسی   آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه دهم ماه مه، اعلام کرد که حملات موشکی کشورش، تقریبا «همه زیرساخت‌های ایران» در سوریه را منهدم کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، لیبرمن گفت که تل‌آویو اجازه نخواهد سوریه به خط مقدمی علیه اسرائیل تبدیل شود.

وزیر دفاع اسرائیل که در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» در نزدیکی تل‌آویو سخنرانی می‌کرد، ابراز امیدواری کرد که دور جدید خشونت‌ها با ایران در مرز سوریه، پایان یافته باشد. او در این باره تصریح کرد: «امیدوارم این حادثه تمام شده باشد و همه پیامی آن را در یافته باشند». او تأکید کرد که «اسرائيل خواهان تشدید تنش نیست».

لیبرمن همچنین با اشاره به حملات موشکی بامداد پنجشنبه که مواضع اسرائیل در بلندی‌های اشغالی جولان در معرض آن قرار گرفت، تاکید کرد: «هیچ یک از موشک‌های ایرانی، در مناطق تحت کنترل اسرائیل، سقوط نکرده است».

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه 10 مه در بیانیه‌ای که آن را خبرگزاری‌های محلی پخش کردند، اعلام کرد که اسرائیل، ده‌ها موضع ایرانی را در سوریه در واکنش به حمله موشکی به پایگاه‌های در بلندی‌های اشغالی جولان، هدف قرار داد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران ایران، فرماندهی حملات موشکی به پایگاه‌های اسرائیل در بلندی‌های جولان را بر عهده داشت.

از سویی جاناتان کانریکوس سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که تل‌آویو سرائیل از پیش، روسیه را در جریان حملات خود که مواضعی در سوریه را هدف گرفت، قرار داده بود.

 

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه 10 مه در بیانیه‌ای که آن را خبرگزاری‌های محلی پخش کردند، اعلام کرد که اسرائیل، ده‌ها موضع ایرانی را در سوریه در واکنش به حمله موشکی به پایگاه‌های در بلندی‌های اشغالی جولان، هدف قرار داد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران ایران، فرماندهی حملات موشکی به پایگاه‌های اسرائیل در بلندی‌های جولان را بر عهده داشت.

این بیانیه افزود که اسرائیل همچنین پنج آتش‌بار موشک ضد هوایی متعلق به نظام سوریه به ریاست بشار اسد را که به سمت هواپیمایش آتش گشودند، بمباران کردند. اسرائیل تاکید کرد که روسیه را در جریان این حملات قرار داده بود.

از سویی رسانه‌های وابسته به نظام سوریه اعلام کردند که موشک‌های اسرائیلی بامداد پنجشنبه، شماری از مواضع پدافند هوایی سوریه، پایگاه‌های رادار و یک انبار مهمات را، هدف قرار دادند.

رسانه‌های وابسته به نظام سوریه افزودند که پدافند هوایی این کشور، ده‌ها موشک اسرائیلی را ره‌گیری و سرنگون کردند. اما خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که برخی از موشک‌ها موفق شدند «به تعدادی از مواضع پدافند هوایی، رادارها و انبار مهمات، اصابت کنند».

این خبرگزاری همچنین افزود که تعدادی از موشک‌های اسرائیلی، در جنوب شهر حمص سرنگون شد.

موشک‌های اسرائیلی بر فراز سوریه

بمباران مواضع شبه‌نظامیان وابسته به نظام سوریه

سحرگاه پنجشنبه، صدای انفجارهای بزرگی در آسمان دمشق پایتخت سوریه شنیده شد. جریان برق هم در اکثر مناطق دمشق قطع شد. فعالان می‌گویند که صدای انفجارهای بزرگی از مواضع شبه‌نظامیان هوادارا نظام سوریه در هنگ 116 و پایگاه هوایی 122 شنیده شد. محوطه منطقه طبریا هم شاهد آتش سوزی بود.

از سویی ارتش اسرائیل از آغاز اقدام برای هدف قرار دادن مواضع ایرانی در سوریه خبر داد. این اعلام ساعاتی پس از آن بود که ارتش اسرائیل از ره‌گیری سرنگونی موشک‌های ایرانی شلیک شده به مواضعش در بلندهای جولان خبر داد. پس از آن دمشق از ره‌گیری و سرنگونی موشک‌های اسرائیلی خبر داد.

پس از آن خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که «پدافند هوایی سوریه، موجی جدیدی از وشک‌های اسرائیلی دفع و یکایک‌شان را تا جنوب حمص، ره‌گیری و سرنگون کرد». این خبرگزاری افزود که ده‌ها موشک اسرائیلی ره‌گیری و سرنگون شد.

رسانه‌های نظام سوریه می‌گویند که اسرئیل تلاش می‌کند سامانه‌های دفاع هوایی و رادارها را منهدم کند.

تلویزیون نظام سوریه هم گزارش داد که هواپیماهای اسرائیلی، تعدادی موشک را از بلندی‌های جولان به سمت سوریه شلیک کردند که پدافند هوایی، این موشک‌ها را سرنگون کرد.

موشک‌های اسرائیلی بر فراز سوریه
طولانی‌ترین حمله اسرائیل

شدت گرفتن تنش پیش از نیمه شب در جوب سوریه اغاز شده بود. ابتدا رسانه‌های نظام سوریه از حمله خمپاره‌ای اسرائیل به شهر البعث واقع در منطقه القنیطره خبر دادند.

حملات اسرائیل که حدود چهار ساعت به طور انجامید و در چند نوبت انجام شد، طولانی‌ترین حمله اسرائیل در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

همچنین اسرائیل برای نخستین بار از هشتم آوریل، به طور رسمی اعلام کرد که مواضعی را در سوریه هدف قرار داده است. سحرگاه اسرائیل اعلام کرد که علیه آن‌چه اهداف ایرانی در سوریه نامید، اقدام می‌کند. ارتش اسرائیل به نظام سوریه هم هشدار داد و تاکید کرد: «هرگونه اقدام نظام سوریه علیه تحرک نظامی‌مان، واکنش خطرآفرین ما را در پی خواهد داشت».

کدام مواضع ایران در سوریه توسط اسرائیل بمباران شد؟

دبی-العربیه.نت فارسی

سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه روز پنجشنبه 10 ماه مه 2018 اعلام کرد، ارتش این کشور ده‌ها پایگاه نظامی ایران را در سوریه بمباران کرد.

به گفته ارتش اسرائیل، این بمباران‌ها که شامگاه چهارشنبه انجام گرفت، در پاسخ به حملات راکتی سپاه قدس به خاک اسرائیل در جولان صورت گرفت.

سرهنگ جاناتان کانریکوس به خبرنگاران گفت: «این عملیات، یکی از مهمترین عملیات‌ ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر علیه پایگاه‌های ایران است».

وی افزود: «در حملات شب گذشته سکوهای پرتاب موشک، مراکز اطلاعات، پایگاه‌های تداراکات لجستیکی، تاسیسات و زاغه‌های مهمات به طور کلی منهدم شد».

سرهنگ اسرائیلی گفت: «ما به دنبال افزایش تنش نظامی نیستیم».

طبق تصاویری که ارتش اسرائیل منتشر کرد، حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های متعلق به سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران در سوریه را هدف قرار داد. مواضع بمباران شده عبارت است از:.

1- سایت‌های اطلاعاتی ایران که اخیرا توسط نیروی سپاه قدس فعال شده‌ است

2- دفاتر فرماندهی تدارکات متعلق به سپاه قدس

3-یک مرکز نظامی لجستیکی متعلق به سپاه قدس در الكسوه واقع در حومه جنوبی دمشق

گفتنی است که این مرکز نظامی و یک کارخانه تسلیحاتی دو روز پیش نیز بمباران شده بود.

4- یک پادگان متعلق به سپاه قدس در شمال دمشق

5- چندین زاغه مهمات متعلق به سپاه قدس در فرودگاه بین المللی دمشق

6- تاسیسات اطلاعاتی متعلق به سپاه قدس

7- سایت‌های شناسایی نظامی و ابزار آلات جنگی در منطقه قنیطره نزدیک به بلندی‌های جولان

ارتش اسرائیل گفته است بمباران‌ها به‌رغم آتش سنگین پدافند سوریه، همه با موفقیت کامل انجام گرفت. ارتش اسرائیل به سوریه هشدار داده بود که در صورت مداخله در عملیات نظامی‌اش، پدافند ارتش سوریه را هدف قرار خواهد داد.

به گفته ارتش اسرائیل تعدادی از سکوهای پدافند سوریه نیز در این عملیات هدف قرار گرفت. پدافند هوایی سوری که بمباران شد،عبارتند از: «SA5 SA2. SA 22. SA 17».

سخنگوی ارتش اسرائیل اظهار داشت که تمام جنگنده‌های این کشور پس از انجام عملیات سالم به پایگاه‌های خود بازگشتند.

اسرائیل هشدار داد که به عملیات خود علیه حضور ایران در اسرائیل ادامه خواهد داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت، نیروهای این کشور از آمادگی کامل برای انجام هر گونه عملیات برخوردارند تا از امنیت شهروندان اسرائیل حمایت کنند.

ارتش اسرائیل رژیم سوریه را مسئول این رویدادها دانست.

اعتراف رژیم اسد به حملات هوایی ارتش اسرائیل

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» به نقل از ارتش سوریه اعلام کرد، شامگاه چهارشنبه پدافند این کشور چندین موشک اسرائیلی را سرنگون کرده است. این خبرگزاری افزود، برخی موشک‌های اسرائیلی زاغه‌های مهمات وسکوی رادار این کشور را هدف قرار داد.

خبرگزاری سوریه همچنین اعلام کرد، برخی از موشک‌های اسرائیلی را بر فراز آسمان حمص سرنگون شد.

این در حالی است که برخی از فعالان سوری می‌گویند حملات هوایی اسرائیل هنگ  116 و پایگاه نیروی هوایی 122 در طبریا را نیز هدف قرار داد.

به گفته فعالان سوری فرودگاه‌های المزه، الشعیرات، الکسوه، الزبلطانی، جمرایا، گردان 4 جباب تابع لشکر 60 منطقه غربی و گردان 10 متعلق به سپاه پاسداران شاخه قدس را به شدت بمباران کرد. هادی البحرا یکی از شخصیت‌های برجسته اپوزیسیون سوریه در توئیتی، فهرستی از مناطق بمبارن شده را منتشر کرده است.