جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ : من امروز اعلام می‌کنم آمریکا از توافق برجام خارج می‌شود

ترامپ : من امروز اعلام می‌کنم آمریکا از توافق برجام خارج می‌شود

ترامپ: هموطنان من، امروز می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از تلاش‌های‌مان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.

می‌خواهم امروز اطلاعات شما را به روز رسانی کنم که در مورد برنامه اتمی ایران است؛ کشوری که بزرگترین صادرکننده و حامی تروریسم است.

اقداماتی که حکومت ایران انجام داده است بسیار خطرناک بوده ولی خطرناک‌تر از آن، تعقیب برنامه سلاح هسته‌ای است.

اقداماتی که حکومت ایران انجام داده است بسیار خطرناک بوده ولی خطرناک‌تر از آن، تعقیب برنامه سلاح هسته‌ای است.

حکومت ایران در صدر دولت‌های حامی تروریسم است و از حزب‌الله، حماس، طالبان ‌و القاعده حمایت می‌کند.‎

این یک توافق بسیار بد و یک طرفه‌ای بود که هرگز نباید این توافق منعقد می‌شد. ما امروزه به طور دقیق مدارکی داریم که نشان می‌دهد تاثیر برجام، دروغ بوده است. مثال آن مدارکی است که اسرائیل منتشر کرد. این توافق هیچ‌گاه نباید امضا می‌شد.

من پیشتر هم گفته بودم اگر این توافق اصلاح نشود، دیگر آن را تمدید نخواهیم کرد. با متحدان اروپایی خود از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه و دوستان خود در منطقه گفت‌وگو کردیم.

من امروز اعلام می‌کنم آمریکا امروز از توافق برجام خارج می‌شود. تا لحظاتی دیگر دستوری را امضا خواهم کرد که توافق را تعلیق کرده و تحریم‌ها را تا بالاترین حد ممکن علیه ایران بالا می‌برد.

به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا ورد زبان آن است،‌ اجازه نمی‌دهیم به سلاح اتمی دست یابد.

ما در حال خروج از برجام، کماکان در همکاری و مذاکره با متحدان خود هستیم که جلوی تهدید هسته‌ای از سوی ایران را بگیرند. اگر رژیم ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را دنبال کند، هم تحریم‌ها سنگین و هم پاسخی غیرقابل انتظار خواهد داشت.

و پیامی دارم به مردم ایران. ۸۰ میلیون مردم ایران منتظر سرنوشت خود هستند. همه حق دارند از حاکمیتی برخوردار باشند. این دولت ایران است که از مذاکرات جدید سرباز زد. ما آماده بودیم، ولی آن‌ها بودند که خودداری کردند.

هر وقت ایرانی‌ها آماده باشند، هم من آماده و مایل هستم و هم امکان آن هست. شمار زیادی خسارت و از دست دادن زندگی را شاهد بودیم، بگذارید همین الان به آن پایان دهیم.

دونالد ترامپ پس از پایان سخنرانی آن را امضا کرد و نسخه امضا شده را نشان داد. یکی از خبرنگارن دو بار پرسید:‌ آقای رییس جمهوری، چطوری کنار گذاشتن این توافق به امنیت آمریکا کمک می‌کند؟ ولی آقای ترامپ به آن پاسخی نداد.

سپس از آقای ترامپ سوال شد در کره شمالی اوضاع چطور است که او در پاسخ گفت مایک پمپئو وزیر خارجه در حال بررسی و دنبال کردن آن است. او افزود:‌«این یکی توافق خوبی است که به امنیت کمک کرده و هم کره جنوبی و چین و ژاپن هم از آن راضی هستند.»