دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دو بار دیدار جان کری با محمد جواد ظریف در دو ماه گذشته

دو بار دیدار جان کری با محمد جواد ظریف در دو ماه گذشته

روزنامه بوستن گلوب، روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، در دو ماه اخیر دو بار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار کرده است. یکی از این دیدارها دو هفته پیش در سازمان ملل متحد بوده است.

آقای کری در سال ۲۰۱۵ و در دوران وزارت‌اش در دولت باراک اوباما، توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد و حال به گفته بوستن گلوب در تلاش است تا با کمک ارنست مونیز، وزیر وقت انرژی آمریکا، برجام را حفظ کند.

بوستن گلوب می‌نویسد که تلاش‌های جان کری عمومی و رسانه‌ای نبوده، چرا که وی علاقه‌ای به تحریک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ندارد. آقای کری در ماه‌های اخیر با دیپلمات‌های بلندرتبه و رهبرانی دیدار کرده که در آینده برجام تاثیری مستقیم دارند.

برجام پس از جلسات مکرر میان وزرای امور خارجه ایران و گروه ۵+۱ حاصل شد، اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا آن را توافقی بد و ناکارآمد نامیده است. احتمال دارد آمریکا روز ۲۲ اردیبهشت ماه، به دلیل وجود آن‌چه آقای ترامپ «ایرادات اساسی» می‌داند، از برجام خارج شود. ایران نیز اعلام کرده که به تبع آمریکا برجام را ترک خواهد کرد.