شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

دیدار مخفیانه «جان کری» با «ظریف» برای نجات دادن برجام/اظهارات شدیدالحن وزیر کشور لبنان علیه ایران/ تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه/استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران

ارسال 10 کامیون سلاح برای کردهای سوریه، تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه، اظهارات ضد ایرانی وزیر کشور لبنان و استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به خبر دیدار مخفیانه ظریف با جان کری نیز اشاره کرد.

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب نوشت: «جان کری» وزیر خارجه «باراک اوباما» با «محمد جواد ظریف» در نیویورک دیداری مخفیانه داشته است.

بر این اساس دیدار مذکور با هدف نجات دادن توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که یکی از دستاوردهای دولت اوباما به شمار می رود، انجام گرفته است.

«جان کری» برای گفت‌وگو درباره روش‌های حفظ توافق هسته‌ای برجام با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

دیدار مخفیانه «جان کری» با «ظریف» برای نجات دادن برجام/اظهارات شدیدالحن وزیر کشور لبنان علیه ایران/ تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه/استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران

بوستون‌گلوب به نقل از یک منبع آگاه نوشته این دومین بار ظرف حدود دو ماه گذشته است که «کری» و «ظریف» برای تعیین راهبردهایی جهت نجات برجام با یکدیگر دیدار می کنند.

روزنامه آمریکایی از تلاش کری برای نجات برجام به عنوان «مأموریتی جسورانه، هر چند مخفی» نام برده و نوشته است: او برای وارد آوردن فشارهای بیرونی روی دولت ترامپ برای ماندن در برجام به فهرست‌هایی از ارتباطاتش متوسل شده که در دوران حضورش در وزارت خارجه آمریکا جمع‌آوری کرده است.

  ارسال 10 کامیون سلاح برای کردهای سوریه

رسانه های مخالف دولت سوریه جمعه شب اعلام کردند که این محموله سلاح به پادگان «تل بیدر» در جاده بین المللی میان شهر قامشلی و شهرک تل تمر در شمال شرق استان حسکه ارسال شد.

این سلاح ها که از جزئیات آن اطلاعاتی منتشر نشده از گذرگاه مرزی فیش خابور در مرز عراق برای نیروهای دمکراتیک سوریه فرستاده شد.

20 روز قبل نیز یک محموله سلاح که بیشتر آن اهدایی از طرف عربستان سعودی است برای کردهای سوریه در منبج ارسال شد.

دیدار مخفیانه «جان کری» با «ظریف» برای نجات دادن برجام/اظهارات شدیدالحن وزیر کشور لبنان علیه ایران/ تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه/استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران

منابع کردی حدود یک ماه قبل اعلام کردند که ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا درحال تاسیس مرکز هماهنگی با نیروهای دمکراتیک سوریه در منبج برای محافظت از این شهر در برابر حمله ارتش ترکیه است.

منابع کردی اعلام کردند که گشتی های آمریکا، فرانسه و انگلیس در این شهر گشت زنی می کنند.

نظامیان آمریکایی برخلاف اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مبنی بر خروج از سوریه، درحال ایجاد پایگاه های جدید در این شهر هستند.

تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه

مساله اعزام نیروهای مصری به سوریه در چارچوب طرح جایگزینی «نیروهای عربی» به جای نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، چند هفته‌ای است که کشورهایی مانند آمریکا و عربستان آن را مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه این کشور با حضور در مراسمی که موسسه الاهرام مصر آن را برگزار کرد، اعلام کرد که امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه وجود دارد، این در حالی است که مصر بارها مخالفت خود را با اعزام نیروهای مصری به سوریه کرده است.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر افزود: این حتمال وجود دارد که ائتلاف عربی بخواهد به سوریه نیرو اعزام کند و مقامات کشورهای مختلف در حال بحث و تبادل نظر درباره این مساله هستند.

الاهرام به نقل از شکری نوشت: «طرح جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه که ممکن است یک طرح عربی باشد، فقط در سطح رسانه‌ نیست، بلکه مسئولان کشورهای مختلف آن را با هدف برقراری امنیت در سوریه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.»

دیدار مخفیانه «جان کری» با «ظریف» برای نجات دادن برجام/اظهارات شدیدالحن وزیر کشور لبنان علیه ایران/ تاکید وزیر خارجه مصر بر امکان اعزام «نیروهای عربی» به سوریه/استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی دو هفته گذشته در نشست خبری مشترکی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در شهر ریاض اعلام کرده بود که کشورش به آمریکا گفت که حاضر است برای مبارزه با تروریسم به سوریه نیرو اعزام کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که ریاض پیشنهاد اعزام نیروهای ائتلاف موسوم به «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» (که مصر هم در این ائتلاف شرکت دارد) به سوریه را داده است.

اظهارات ضد ایرانی وزیر کشور لبنان

در حالی که تنها 2 روز به انتخابات پارلمانی لبنان در 16 اردیبهشت باقی مانده، «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان که وابسته به جریان «14 مارس» است در یکی از نشستهای انتخاباتی خود اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، المشنوق گفت: بیروت فقط پایتخت نیست بلکه پایه و اساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی لبنان است. بیروت با تمام تاریخش، شهری عربی است و ایرانی‌ها نمی‌توانند مانند آنچه در رابطه با دمشق، بغداد و صنعا انجام دادند بر بیروت نیز دست‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: در (حوزه انتخاباتی) بیروت با لیست حزب‌الله که 40 هزار رأی خواهد آورد و نیز لیست آرای باطله روبرو خواهیم بود؛ تنها راه مقابله حقیقی، «رأی بیشتر» (به احزاب رقیب با حزب‌الله) خواهد بود.

المشنوق پیش‌تر نیز از در راستای حمایت از المستقبل از پیروزی حزب‌الله در انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته بود: تعداد زیاد لیست‌ها از سهم لیست المستقبل در برابر حزب‌الله خواهد کاست ، بیم آن می‌رود که اگر ساکنان بیروت مشارکت گسترده نداشته باشند آنچه حزب الله در 7 مارس 2008 درباره سلاحش نتوانست محقق کند در انتخابات 6 می 2018 به آن برسد.

انتخابات لبنان 2 روز دیگر در 15 حوزه انتخاباتی و در قالب 77 لیست برگزار خواهد شد.

استقبال «اتحادیه عرب» از قطع روابط مغرب با تهران

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک مغرب با ایران حمایت کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الحیاة»، «محمود عنیفی» سخنگوی «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب گفت: با تصمیم مغرب  برای قطع روابط با ایران به دلیل مداخلات خطرناک و مردود تهران در امور داخلی این کشور (مغرب) اعلام همبستگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم‌های اخیر اجلاس سران عرب در ظهران عربستان (در ماه آوریل) درباره مداخلات ایران، نشان دهنده موضع محکم عربی در رد این دخالت‌ها و  کار در راستای مقابله با‌ آن بود. کمیته چهارجانبه‌ای که برای پیگیری این موضوع تشکیل شده چارچوب عربی فعال برای هماهنگی سیاست‌ها و وحدت مواضع در برابر طمع‌ورزی‌ها، تهدیدات و مداخلات ایران است.

وی سپس مدعی شد: این اتفاق که تازه‌ترین اتفاق از سلسله مداخلات تنش‌زدای ایران در منطقه عربی است، می‌طلبد که کشورهای عربی در برابر این راهبردهای ایران دست‌بسته ننشینند.

هفته جاری «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب ، ایران را متهم کرد که از طریق حزب‌الله لبنان، روند تجهیز گروه نظامی-سیاسی «جبهه پولیساریو» به اسلحه را تسهیل کرده است و پس از آن بود که مغرب از قطع روابط خود با تهران خبر داد.

این اتهام بلافاصه از سوی ایران و حزب‌الله لبنان تکذیب شد.

پیش‌تر کویت، عربستان، امارات، بحرین، قطر، شورای همکاری از این اقدام مغرب استقبال کرده بودند.