شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اسرائیل از سازمان اطلاعاتی کشورها برای بررسی اسناد اتمی رژیم ایران دعوت کرد!

اسرائیل از سازمان اطلاعاتی کشورها برای بررسی اسناد اتمی رژیم ایران دعوت کرد!

پس از آن که آقای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه دهم اردیبهشت 1397 در وزارت دفاع این کشور  حضور یافت، در برابر دوربین های تلویزیونی خبرنگاران و اصحاب رسانه  در یک کنفرانس خبری بین المللی زنده و مستقیم، آرشیو کامل برنامهء فوق محرمانه هسته‌ای جمهوری اسلامی را که از مخفیگاه کاملاً سِرّی در “شور آباد تهران” به دست موساد رسیده – و در مجموعه ای از یک صد و ده هزار سند مکتوب برروی کاغذ و ثبت شده بر روی لوح فشرده کامپیوتری (سی-دی) به وزن نیم تُن (پانصدکیلوگرم)، شبانه از قلب پایتخت ایران به قلب وزارت دفاع در تل آویو پایتخت اسرائیل انتقال یافته –  رونمایی کرد! نخست‌وزیر اسرائیل از چگونگی نفوذ به قلب عمیق ترین لایه های حفاظت اطلاعات و ضد اطلاعات سپاه پاسداران و نحوه دسترسی سازمان اطلاعاتی “موساد” به محل اختفای صددرصد حفاظت شده «آرشیو کامل برنامه هسته‌ای مخفی رژیم ایران» و مکانیسم بسیار پیچیده خنثی کردن تدابیر حفاظت اطلاعاتی سپاه پاسداران را مورد اشاره قرار نداد. اما این عملیات را «یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی که «جهان تا به حال ندیده بود» نامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل،  دستیابی به مدارک اتمی مورد بحث و اجرایی کردن طرح انتقال آن از تهران به تل آویو، در طول فقط یک شب در ماه ژانویه سال جاری به امر و زیر نظر شخص “یوسی کُهِن”، رئیس موساد، تحقق یافته است.

رادیو فردا- پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ تهران.

دولت اسرائیل دو روز پس از کنفرانس خبری نخست وزیر این کشور در مورد ماهیت اولیه برنامه هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیئت‌هایی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی چند کشور را به تل‌آویو دعوت کرده است تا اسناد بدست آمده از ایران را ببیند.

همزمان، صدراعظم آلمان چهارشنبه خواستار آن شد که اسناد رسیده به دست اسرائیل هر چه زودتر در دسترس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد. وی اما بر حفظ برجام، ضمن لزوم دستیابی به توافق دیگری با ایران، تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه یازدهم اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با رونمایی از آرشیو برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که «برخلاف سال‌ها ادعاهای کذب سران جمهوری اسلامی ایران»، تهران با هدف «تولید بمب اتمی و نصب کلاهک‌های هسته‌ای پرقدرت بر موشک‌های بالستیک»، برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کرد.

نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران برخلاف قولش به جامعه جهانی که بعد از برجام، آرشیو هسته‌ای خود را منهدم می‌کند، این کار را نکرد بلکه به «دروغگویی بی‌شرمانه ادامه داد» و آرشیو را به منطقه شورآباد (در اطراف تهران) منتقل و مخفی کرد و ماموران اطلاعاتی اسرائیل دو ماه پیش تمام این آرشیو را به اسرائیل آوردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هیئت‌هایی از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی چند کشور جهان به اسرائیل دعوت شده‌اند تا در ادامه همین هفته، این اسناد را در تل‌آویو ببیند و جزییات لازم را از مسئولان اطلاعاتی و دولت اسرائیل دریافت کنند.

براساس این گزارش‌ها، اسرائیل از جمله از بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین و روسیه دعوت کرد که هیئت هایی را از سازمان‌های اطلاعاتی خود به اسرائیل بفرستند. ظاهرا این هیئت‌ها از چهارشنبه به تل آویو رسیده‌اند.

به نوشته وای.نت، اسرائیل همچنین از نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست برای دیدن این اسناد و لوح‌های فشرده ایرانی به اسرائیل بروند.

مقامات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، در میان دعوت شدگان نیستند زیرا بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، یوسی کهن، رییس موساد، مدتی کوتاه بعد از رسیدن آرشیو اتمی ایران به اسرائیل، خود در ماه فوریه به واشینگتن رفت و در دیدار با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، او را در جریان این دستاورد اسرائیل قرار داد.

بنیامین نتانیاهو نیز در دیدار پنجم ماه مارس با آقای ترامپ در کاخ سفید شخصا جزییات بیشتری را از اسناد رسیده به دست اسرائیل، به آگاهی رییس جمهوری آمریکا رساند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم که در نخستین سفر رسمی در این مقام به اسرائیل آمد، روز یکشنبه از آقای نتانیاهو شنید که او یک روز بعد، دستاورد اطلاعاتی اسرائیل را رسانه‌ای می‌کند.

آقای پمپئو که تا چند روز پیش رییس سازمان سی‌آی‌ای بود، اسناد رسیده به دست اسرائیل را «حقیقی» توصیف کرد.

کاخ سفید نیز سه شنبه تاکید کرد که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش دروغ گفت و برجام بر اساس ادعاهای دروغین ایران تنظیم شد.

مقامات ایران اما با تمسخر آقای نتانیاهو، گفته‌اند که او «کاری جز دروغ پراکنی و دغل کاری ندارد».

انتقاد رهبر اپوزیسیون اسرائیل از نتانیاهو

همزمان یائیر لاپید، یکی از رهبران اپوزیسیون اسرائیل و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، چهارشنبه از نخست وزیر کشورش به خاطر برملا کردن دستاورد اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط با ایران انتقاد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای لاپید در سخنرانی در کنست گفت که نخست وزیر با این کار، به سیستم اطلاعاتی لطمه زد زیرا «توانایی‌های اسرائیل را برای دشمن برملا کرد و ایران در ۴۸ ساعت گذشته به تقلا افتاده تا تا راه‌های نفوذی را ببندد».

اما دولتمردان و کارشناسان اطلاعاتی بسیاری در اسرائیل در پاسخ به آقای لاپید در رسانه‌های کشورشان گفتند که یوسی کهن، رییس موساد، خود در میان مقاماتی بود که با افشای این دستاورد موافق بود.

آنگلا مرکل: برجام حفظ شود اما توافق دیگری نیز بدست آید

در این میان، به گزارش آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، چهارشنبه گفت اسناد اعلام شده از سوی اسرائیل نشان می‌دهد که برجام باید حفظ شود.

خانم مرکل، که دو هفته پیش نیز با سفر به واشینگتن و دیدار با دونالد ترامپ، برای حفظ برجام تلاش کرد، افزود که مسائل دیگر، مانند نفوذ ایران در سوریه، برنامه موشک‌های بالستیک و وضعیت آینده بعد از خاتمه دوران ده ساله برجام از ۲۰۱۵ به بعد را می‌توان در یک توافق دیگر مطرح کرد.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که اهمیت زیادی دارد که اسناد رسیده به دست اسرائیل در دسترس آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد تا بررسی شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز سه شنبه به رسانه‌های کشورش گفته بود آژانس باید هر چه زودتر اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل را بررسی کند…تا نقض توافق را تعیین کند…زیرا توافق باید مبتنی بر اطلاعات دقیق باشد و درست کار کند. آقای ماس تاکید کرد که امنیت اسرائیل یک موضوع مهم برای آلمان است.

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه فرانسه، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه در بیانیه‌های جداگانه‌ای در واکنش به رونمایی اسناد آرشیو هسته‌ای ایران توسط نخست وزیر اسرائیل، تاکید کردند که این نکات مربوط به ماهیت گذشته برنامه اتمی ایران بوده و اتفاقا برجام را معتبرتر می‌کند و این توافق باید حفظ شود.

 

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت گفته است، آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست خیلی سریع اطلاعات ارائه شده توسط نخست وزیر اسرائیل در خصوص برنامه «مخفی هسته ای ایران» را بررسی کند.

هیکو ماس به روزنامه آلمانی «بیلد» گفته است: آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست هرچه سریعتر به اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل دسترسی پیدا کرده و هرگونه نقض توافق را اعلام کند.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرده است: به خاطر این که ما نمی توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد، ساز و کار توافق هسته ای با ایران می بایست دقیق کار کند.

هیکو ماس همچنین با اشاره به این که امنیت اسرائیل در کانون سیاست خارجی آلمان قرار دارد، گفته است، آلمان با دقت اطلاعات ارائه شده به وسیله اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت که نهادهای اطلاعاتی کشورش به اصل آرشیو برنامه هسته‌ای محرمانه ایران دسترسی یافته و آن را از چند هفته پیش به اسرائیل آورده‌اند.

بنیامین نتانیاهو افزود، این آرشیو «حقیقی» و «مدارک اصلی ایرانی» که نیم تن مدرک است و شامل حدود یکصد هزار برگ سند و ۱۸۳ سی دی است، نشان می‌دهد که ایران برنامه هسته‌ای محرمانه خود با نام «عماد» را با هدف تولید بمب اتمی و سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای پرقدرت روی موشک‌های بالستیک دنبال کرده بود.

بریتانیا: اسناد اسرائیل لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد

در همین زمینه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز سه شنبه گفته است، اسناد ارائه شده توسط اسرائیل لزوم حفظ توافق هسته ای با ایران، برجام را نشان می‌دهد.

بوریس جانسون گفته است، آنچه که نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه ارائه کرد، به روشنی اهمیت حفظ برجام را نشان می دهد.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد، ایران تا قبل ازسال ۲۰۰۳ یک برنامه «هماهنگ» برای تسلیحات هسته ای داشت، اما شواهد معتبری در اختیار ندارد که پس از سال ۲۰۰۹ این برنامه ادامه داشته است.

در همین حال، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز گفته است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمام مدارک مورد ادعا و ارائه‌ شده توسط نتانیاهو مطلع بوده است و پس از ۱۰ سال مطالعه هیچ اثر و مدرکی مبنی بر این که ایران فعالیت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای داشته ، مشاهده نکرده است.

حمید بعیدی نژاد در توییتر خود نوشته است: بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۱۵پرونده هسته‌ای ایران را برای همیشه مختومه اعلام کند.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که هیات‌هایی از نهادهای مهم اطلاعاتی چند کشور غربی جهان از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در روزهای آینده به اسرائیل می‌رسند تا مدارک ارائه شده از سوی این کشور را از نزدیک ببینند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو نهادهای اطلاعاتی چین و روسیه را نیز به بازدید از این مدارک ایرانی دعوت کرده است.

کاخ سفید: مشکل این است که توافق اتمی بر ادعاهای کاملا دروغین ایران بنا شد‎

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید مشکل این است که توافق اتمی میان شش قدرت جهانی و ایران بر ادعاهای کاملا دروغین تهران بنا شد‎. این گفته‌ها تازه‌ترین واکنش واشینگتن در پی انتشار اسنادی مربوط به برنامه اتمی ایران، از سوی نخست وزیر اسرائیل است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، ۱۱ اردیبهشت ماه، در مورد توافق اتمی صورت‌گرفته میان دولت باراک اوباما، ایران و پنچ کشور دیگر، گفته است «مشکل این است که این توافق کاملا برپایه ادعاهای دروغین بنا شده‌است».

خانم سندرز می‌گوید «آن‌ها صادق نبودند، و بنا بر این، توافق صورت‌گرفته روی چیزهایی بنا شده که درست نیست. به‌طور مشخص این واقعیت که ظرفیت‌های اتمی ایران، به مراتب پیشرفته‌تر از آن‌چیزی بود که آن‌ها (مقام‌های دولت ایران) اعلام کردند».

خانم سندرز در بخشی دیگر از جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود گفته است «ما فکر می‌کنیم بزرگ‌ترین اشتباهی که در زمان دولت باراک اوباما صورت گرفت، در وهله اول ورود به توافق (هسته‌ای با ایران) بود».

این تازه‌ترین واکنش دولت دونالد ترامپ، در پی انتشار اسنادی‌ست که دولت اسرائیل در اختیار عموم گذاشته‌است.

بنیامین نتانیاهو در جریان یک سخنرانی گفته این مدارک ثابت می‌کند ایران «با بی‌شرمی دروغ گفته» و هدفش از برنامه هسته‌ای، «دستیابی به بمب‌های هسته‌ای پرقدرت و سوار کردن کلاهک‌های اتمی بر روی موشک‌های بالستیک بود». به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، تهران برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته‌شده منتقل کرده است.

کاخ سفید آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: از اطلاعاتی که اسرائیل به تازگی منتشر کرد، آگاه است و این اطلاعات را بادقت مورد بررسی می‌دهد.

وزیر خارجه ایران گفته است اظهارات نخست وزیر اسرائیل «تکرار» اطلاعات قدیمی‌ست که قبلا توسط آژانس بین المللی‌انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته «اسنادی» که نخست‌وزیر اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران منتشر کرده، تاجایی که مورد بررسی کارشناسان آمریکایی قرار گرفته، «موثق» است و نشان می‌دهد که تهران در مورد اقدامات خود به جامعه جهانی دروغ می‌گفت.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفته ایالات متحده پیش‌تر نیز از جنبه‌های نظامی برنامه اتمی ایران، باخبر بوده‌ و «بهترین گزینه، حل مشکلات موجود» در توافق اتمی فعلی است.

فرانسه نیز می‌گوید اطلاعات و اسناد ارائه شده از سوی اسرائیل در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، هرچند می‌تواند پایه‌ای برای نظارت درازمدت بر فعالیت‌های اتمی ایران باشد، اما اتفاقا لزوم حفظ برجام را نشان می‌دهد و بر اعتبار توافق اتمی افزوده است. سخنان مشابهی را نیز بریتانیا، دیگر متحد آمریکا و یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو در جریان مذاکرات اتمی، مطرح کرده‌است.

نتانیاهو: ایران برنامه محرمانه ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند

نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن طرح‌ها و نقشه‌هایی مدعی شد که ایران برنامه ساخت سلاح اتمی خود را به نقاط مخفی منتقل کرده است.
نخست‌وزیر اسرائیل با نشان دادن طرح‌ها و نقشه‌هایی یادآور شد که ایران برنامه ساخت سلاح اتمی خود را به نقاط مخفی منتقل کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور در وزارت دفاع این کشور، آنچه را که «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران و «فریب جهانیان» از سوی تهران نامید، در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

به گفته بنیامین نتانیاهو، این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت در این برنامه مخفی، در سه سال گذشته، طراحی، ساخت و آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای ایران پیگیری شده است.

وی افزود: هدف از این طرح مخفی، ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، هر یک با توانی معادل پنج بمب هسته‌ای با ده کیلو تن تی‌ان‌تی است که بر سر هیروشیما فرود آمد، و این کلاهک‌ها قرار بود روی موشک‌های بالستیک شهاب- ۳ نصب شود تا «به سوی تل‌آویو شلیک شود».

آقای نتانیاهو گفت ایران همه نیازهای «پروژه عماد» را آماده می‌کرد تا هر زمان که خواست سلاح هسته‌ای بسازد، آمادگی کافی داشته باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت، موشک‌های ایران با برد یک هزار کیلومتر آغاز شد و حال به دو هزار کیلومتر می‌رسد و ریاض، تل‌آویو و مسکو را در تیر رس خود دارد اما ایران همچنان برای طولانی‌تر کردن برد موشک‌هایش تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد که کشورش از چند هفته پیش «بیش از نیم تن مدرک» را شامل ۵۵ هزار سند روی ۱۸۳ سی‌دی، از تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران در پروژه موسوم به «عماد» را در اختیار گرفت.

سی‌دی‌ها و پرونده‌ها در کمدهایی در کنار آقای نتانیاهو در برابر نمایندگان رسانه‌های اسرائیل و جهان قرار گرفته بود.

نخست‌وزیر اسرائیل به نحوه دسترسی کشورش به «آرشیو کامل برنامه هسته‌ای مخفی ایران» اشاره نکرد اما آن را «یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی که «جهان تا به حال ندیده بود» نامید.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این مدارک بدست موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه این کشور، افتاده است و تلاش برای دستیابی به آن، دستور مشخص یوسی کهن، رئیس موساد، بوده است.

بر پرده سیاه پشت سر آقای نتانیاهو در محل وزارت دفاع اسرائیل، فیلم‌هایی کوتاه از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نشان داده شد؛ در این فیلم‌ها این مقامات ایران تلاش کشورشان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده بودند.

اما نخست‌وزیر اسرائیل بویژه بعد از سخنان آقای ظریف در مصاحبه‌های خارجی او، گفت «تو دروغ می‌گویی».

بنیامین نتانیاهو به نام و تصویر «دانشمند هسته‌ای» ایران، محسن فخری‌زاده، اشاره کرد. آقای فخری‌زاده سالهاست که در پشت پرده فعالیت‌های اتمی ایران مخفی مانده است. او از سوی جامعه جهانی مورد تحریم است.

به گفته نتانیاهو، «شمار بسیار کمی از خود ایرانی‌ها نام مخفیگاه تازه برنامه اتمی ایران را در “شورآباد” می‌دانستند» و «تعداد بسیار کمتری از اسرائیلی‌ها تا حال این نام را شنیده بودند» زیرا یک محل بسیار ساده و دور از ذهن است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت این اسناد باید جامعه جهانی را متقاعد کند که ایران به فریب‌کاری خود ادامه داده است و لذا دنیا باید «تصمیم درست را بگیرد».

وی گفت که کشورش این اسناد را در اختیار آمریکا قرار داده و حال آمریکا می‌تواند حقیقت این اسناد را تایید کند. نتانیاهو افزود که اسرائیل این مدارک را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواهد داد.

اقدام نخست‌وزیر اسرائیل ۱۲ روز مانده به موعد اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در خصوص برجام، صورت گرفت.

آقای ترامپ ۲۲ دی ماه گفته بود که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام باید برطرف شود؛ مهلت چهار ماهه برای تامین خواسته‌های آمریکا و اسرائیل، ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رسانه‌های اسرائیل در آستانه بیانیه نخست‌وزیر این کشور گفتند که مردم نگران وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران شده‌اند اما مقامات «اطمینان» داده‌اند که سخن از جنگ نیست. با وجود این، بازار بورس تل‌آویو در ساعات عصر دوشنبه با افت ارزش سهام روبرو شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیشاپیش انتشار اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل، او را به پسربچه ای که فریاد گرگ، گرگش در داستان چوپان دروغگو آمده است، تشبیه کرد و نوشت اما تنها می‌توان تعدادی از مردم را چند بار گمراه کرد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه گفته بود که کشورش از توان بالاتری از غنی‌سازی اورانیوم نیز برخوردار است، اما ابراز امیدواری کرد که دونالد ترامپ تعهد آمریکا به برجام را تمدید کند.