یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

حمایت وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل در برابر ایران، حمله موشکی به برخی مواضع نظامی در حومه حماه و حلب سوریه، گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و ترامپ درباره ایران، نقشه شوم آمریکا برای سوریه از زبان لاوروف و تلاش عربستان و امارات برای تشکیل ارتش عربی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به توافق تروئیکای اروپایی برای حل برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان درباه همکاری با آمریکا پیرامون گسترش برجام به سایر فعالیت های ایران از جمله برنامه دفاع موشک بالستیک به رایزنی پرداختند.

به گزارش رویترز، دفتر نخست وزیری انگلیس روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ترزا می نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان توافق کردند که برجام باید گسترش یافته و دیگر حوزه های فعالیت ایران از جمله برنامه دفاع موشک بالستیک این کشور را نیز دربر بگیرد.

توافق تروئیکای اروپایی برای حل برنامه موشکی ایران/وزیر خارجه آمریکا: از تل‌آویو در برابر ایران حمایت می‌کنیم!/نقشه شوم آمریکا برای سوریه از زبان لاوروف/تلاش عربستان و امارات برای تشکیل ارتش عربی

در بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیری انگلیس در این باره آمده است: طرفین تعهد کردند که به صورت تنگاتنگی با آمریکا درباره نحوه مواجهه با فعالیت های بی ثبات کننده ایران از قبیل مسائلی که باید در توافق جدید گنجانده شود؛ به همکاری بپردازند.

وزیر خارجه آمریکا: از تل‌آویو در برابر ایران حمایت می‌کنیم!

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: از تل‌آویو در برابر ایران حمایت می‌کنیم!

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه و در ادامه سفر خاورمیانه ای خود وارد سرزمین های اشغالی شد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو و در محل وزارت جنگ این رژیم دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: در صورت رویاروئی ایران با اسرائیل از تل آویو حمایت می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: در صورت رویاروئی ایران با اسرائیل از تل آویو حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: مرزهای اورشلیم (بیت المقدس) در مذاکرات آتی با فلسطینیان مشخص خواهد شد.

توافق تروئیکای اروپایی برای حل برنامه موشکی ایران/وزیر خارجه آمریکا: از تل‌آویو در برابر ایران حمایت می‌کنیم!/نقشه شوم آمریکا برای سوریه از زبان لاوروف/تلاش عربستان و امارات برای تشکیل ارتش عربی

این مقام آمریکائی درباره سوریه نیز ادعا کرد که هدف واشنگتن شکست داعش، جلوگیری از کاربرد سلاح شیمیائی و دست یافتن به راه حلی دیپلماتیک برای حل بحران در این کشور است.

مایک پمپئو با تکرار مواضع پیشین این کشور در قبال برجام افزود: اگر توافق هسته ای با ایران اصلاح نشود، واشنگتن از آن بیرون خواهد رفت.

حمله موشکی به برخی مواضع نظامی در حومه حماه و حلب سوریه

تلویزیون سوریه بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای چند انفجار در حومه حماه و حلب خبر داد.

به گزارش پایگاه النشره، تلویزیون سوریه بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای چند انفجار در حومه حماه و حلب خبر داد.

بر اساس این گزارش، مسئولان ذیربط در حال تحقیق درباره علت وقوع این انفجارها هستند.

در همین حال شبکه المیادین از حمله موشکی ناشناس به منطقه المالکیه در شمال فرودگاه حلب بدون ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خبر داد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک منبع نظامی سوری از حمله موشکی جدید به برخی مواضع نظامی در حومه حماه و حلب خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از منبع نظامی مذکور گزارش داد که برخی مواضع نظامی در حومه حماه و حلب در ساعت ده و نیم یکشنبه شب مورد هدف حمله موشکی قرار گرفت.

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و ترامپ درباره ایران

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت تلفنی گفت‌‌وگو کردند.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید یکشنبه منتشر کرده آمده طرفین برای رایزنی درباره «چالش‌های پیش روی خاورمیانه، به ویژه مشکلاتی که فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران ایجاد می‌کند» گفت‌وگو کرده‌اند.

نقشه آمریکا برای سوریه از زبان لاوروف

درحالیکه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه برای بحث و بررسی تحولات سوریه در مسکو گردهم آمده بودند، سرگئی لاوروف آمریکا را متهم کرد قصد دارد سوریه را تجزیه کند. وی در عین حال آمریکا، انگلیس و فرانسه را به خاطر حمله به سوریه نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی این کشور متهم کرد.

لاوروف آمریکا و متحدانش را متهم کرد در پی تغییر جغرافیای خاورمیانه هستند.

تلاش عربستان و امارات برای تشکیل ارتش عربی

وبسایت خبر.7 با انتشار گزارشی تحت عنوان ‘بازی پ.ک.ک از سوی عربستان و امارات’ نوشت: اتحاد عربستان و امارات همچنان به اقدامات خرابکارانه خود ادامه می دهد به طوری که این روزها با هدف گرفتن گروه های مخالف سوریه، بازی کثیف جدیدی را در این کشور آغاز کرده اند.

به نوشته این رسانه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای حمایت و حفاظت از پ.ک.ک اقدامات لازم را بریا تشکیل یک ارتش تروریستی 50 هزار نفری عربی را در سوریه آغاز کرده اند و در این راستا ستیزه جویان گروه های مخالف دولت این کشور را با وعده دریافت حقوق ماهیانه یکهزار دلاری برای پیوستن به این ارتش عربی ترغیب می کنند.

خبر.7 اضافه کرد: عوامل اطلاعاتی عربستان نقش ویژه ای در مراحل جذب این نیروها دارند و ستیزه جویان جذب شده ابتدا در مناطق حسکه و اردن تحت نظارت کارشناسان آمریکایی دوره های نظامی را پشت سر می گذرانند.

این رسانه تاکید کرد: فعالیت جذب نیرو از مناطق حسکه، حلب، دیرالزور، ادلب، حمص، دمشق، طرطوس و لاذقیه در جریان است و در صورت عدم جذب نیروی کافی از داخل سوریه، اقدامات لازم برای جذب ستیزه جویان پولی از کشورهای آفریقایی مانند مصر آغاز می شود و بنا بر اطلاعات موثق دریافتی، عربستان سعودی و امارات بودجه ای بالغ بر 40 میلیارد دلار را برای تشکیل این قوای نظامی اختصاص داده اند.

بنا بر اعلام این رسانه، عوامل اطلاعاتی دولت عربستان با حضور در مناطق مختلف سوریه با فرماندهان و ستیزه جویان گروه های مخالف دولت این کشور برای پیوستن به ارتش عربی مذاکره می کنند و حتی در بسیاری از موارد از اهرم تهدید علیه آنها و خانواده هایشان نیز استفاده می کنند.

خبر.7 مدعی شد که بسیاری از ستیزه جویان گروه های مخالف دولت سوریه از پیشنهاد عوامل اطلاعاتی عربستان استقبال نکرده اند و بنا بر اطلاعاتی دریافتی تاکنون 40 فرمانده ارشد این گروه ها در طول 2 ماه گذشته به طرق مختلف از جمله تصادفات ساختگی کشته شده اند.

رسانه های ترکیه بارها در گزارش های خود از تلاش آمریکایی ها در تشکیل یک ارتش عربی علیه ترکیه و دولت سوریه و در راستای حفاظت از پ.ک.ک سخن گفته و تاکید کرده اند که این پروژه از حمایت مالی عربستان و امارات برخوردار است.

اواخر سال گذشته میلادی روزنامه وطن ترکیه در خبری اعلام کرد که فدوا الاوجیلی فرستاده ویژه آمریکا به سوریه با هدف جلب نظر و اقناع گروه های مخالف مسلح دولت بشار اسد به منظور همکاری با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوی آمریکا به شمال سوریه اعزام شده است.