پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آغاز مجدد دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی ؛ ظریف می‌گوید در مورد زندانیان دو تابعیتی می توان با آمریکا مذاکره کرد

آغاز مجدد دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی ؛ ظریف می‌گوید در مورد زندانیان دو تابعیتی می توان با آمریکا مذاکره کرد

ظریف می‌گوید با تغییر «نگرش» آمریکا می‌شود در مورد زندانیان مذاکره کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، گفته تغییر «روش و رفتار» آمریکا، مذاکرات میان تهران و واشینگتن، در مورد زندانیان را محتمل می‌سازد.

اشاره آقای ظریف به زندانیان دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی در زندان‌های ایران است که دولت‌های ایالات متحده بارهای خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.

وزیر خارجه ایران به برنامه شبکه سی‌بی‌اس با عنوان «رویارو با ملت» گفته: چنین مذاکراتی، به‌ویژه از نظر مسائل انسانی، ممکن است، ولی برای این‌که چنین شود [آمریکا] باید نگرش خود را تغییر دهد».

ظریف می‌گوید «مهم است که دولت [دونالد ترامپ] توانایی خود برای ورود به مذاکرات محترمانه را نشان دهد».

او افزوده است «ایالات متحده باید یاد بگیرد چگونه با دیگر ملت‌های مستقل، به‌ویژه کشورهای مستقلی که بقای آن‌ها به آمریکا بستگی ندارد، رفتار کند».

دست‌کم پنج شهروند آمریکایی، به دلایل و اتهام‌های امنیتی، در ایران در زندان هستند. ایالات متحده، وکلا و خود زندانیان اتهام‌های واردشده را رد کرده‌اند.

شماری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران، می‌گویند جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای «چانه‌زنی» با آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی بهره می‌برد. تهران چنین چیزی را رد کرده‌است، اما تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مشابه در مورد دوتابعیتی‌ها، پس از آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در آستانه آغاز «برجام»، ادامه پیدا کرد.

منبع : بخشی از خبر رادیو فردا