بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه 16 آوریل گفت، جنگ سوریه به گونه «وحشتناک و فلاکت بارش» ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه بریتانیا گفت:«حملات هوایی سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه نشان داد که کاسه صبر جهان از حملات شیمیایی لبریز شده است».

وی افزود:«حملات هوایی ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به سوریه سرنوشت جنگ را تغییر نخواهد داد اما نشان داد که صبر و تحمل جهان نسبت به حملات شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوريه تمام شده است».

وی در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ با خبرنگاران گفت:«مهم است که همه بدانند که عملیات اخیر کشورهای سه گانه غربی در سوریه با هدف تغییر سرنوشت جنگ یا تغییر رژیم اسد نبود».

وزیر خارچه بریتانیا روز گذشته گفت، کشورهای سه گانه غربی آنچنان فشار را بر اسد زیاد خواهند کرد تا او ناچار به قبول مذاکرات شود.

وزیر خارجه بریتانیا گفت نمی‌توانیم به صورت قاطعانه بیان کنیم که رژیم اسد هنوز اسلحه شیمیایی در اختیار دارد یا نه.

نزاع در سوریه به راه حل سیاسی نیاز دارد

در همین حال «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد، نزاع و درگیری در سوریه به راه حل سیاسی و مذاکره‌ای که همه کشورهای منطقه در آن شرکت داشته باشند، نیاز دارد.

وزیر خارجه آلمان گفت:«غیر قابل تصور است که کسی با سلاح‌های شیمیایی مردم خودش را مورد هجوم قرار دهد».

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سوال که اگر رژیم اسد نخواهد که بخشی از پروسه راه سیاسی در سوریه باشد آنگاه کشورهای غربی چه موضعی در پیش خواهند گرفت، گفت:«کسی که مردم خود را با اسلحه شیمیایی مورد هجوم قرار دهد نمی تواند بخشی از راه حل سیاسی باشد».