جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بامداد شنبه به وقت دمشق، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها: حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، به اهدافی با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه!

بامداد شنبه به وقت دمشق، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها: حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، به اهدافی با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه!

هشدار به ایران و روسیه

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اعلام حمله‌ها، به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بردارند.

حمله‌های هوایی آمریکا علیه سوریه با همراهی بریتانیا و فرانسه

شام‌گاه جمعه به وقت واشنگتن، بامداد شنبه به وقت دمشق، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها آمد و اعلام کرد حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، “به اهدافی بوده است که با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه” مرتبط هستند.

 

آمریکا پیشتر گفته بود یک مرکز شیمیایی در حمص را هدف قرار داده است.خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید موشک‌های شلیک شده به یک هدف نظامی در حمص “دفع” شده‌اند اما سه غیرنظامی زخمی شدند!

روسیه: حملات متوجه پایگاه‌های روسی در سوریه نبودند

وزارت دفاع روسیه گفته است حملات آمریکا و متحدانش متوجه پایگاه‌های روسی نبوده است. این وزارتخانه گفته است موشک‌های شلیک شده در نزدیکی مناطق تحت حفاظ روسیه در طرطوس و حمیمیم نبوده‌اند.

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی امروز چهارده آوریل وارد سوریه شده و قرار است در مورد حمله شیمیایی ادعایی اخیر به دوما تحقیق کنند.این سازمان دهم آوریل اعزام هیات تحقیق به سوریه را اعلام کردند.

سوریه: از چند روز پیش پایگاه‌های نظامی را تخلیه کرده بودیم

دولت سوریه گفته است در چارچوب آماده سازی برای حملات، نیروهای خود را از پایگاه‌‎های نظامی خارج کرده بود و اکنون در حال ارزیابی خسارت‌های احتمالی است.یک مقام رسمی سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است “روسیه پیش از انجام حملات به ما هشدار داده بود و از چند روز پیش این پایگاه‌ها تخلیه شده بودند.”این مقام سوری گفته است سی موشک در این حملات شلیک شدند که سوریه یک سوم آنها را نابود کرد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به خاک سوریه را به شدت محکوم کرده و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه ای آن هشدار داده است.

ایران این حملات را ” نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه خوانده است.”

وزارت امور خارجه ایران گفته است “بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی، مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می‌داند.”

سوریه حملات هوایی به خاک خود را ناقض قوانین بین‌المللی خوانده است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منبعی که نامش ذکر نشده گفته است “هنگامی که تروریست‌ها ناکام ماندند، آمریکا، فرانسه و بریتانیا مداخله کردند و دست به تجاوز علیه سوریه زدند.”سوریه گفته است این حملات ناکام خواهند ماند

انتقاد نماینده آمریکایی از ترامپ

توماس مسی، نماینده مجلس آمریکا از حوزه انتخابیه چهارم کنتاکی گفته است قانون اساسی بریتانیا و فرانسه را نخوانده اما قانون اساسی آمریکا را خوانده و هیچ جای آن اشاره‌ای به اختیارات رئیس‌جمهوری برای حمله به سوریه نشده است

انتقاد سیاستمداران آمریکایی از ترامپ

دقایقی پس از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سیاستمداران دموکرات و جمهوریخواه از او به خاطر انجام حملات بدون مشورت با کنگره انتقاد کردند.

لحظه آغاز عملیات توسط جنگنده‌های فرانسوی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ویدیویی را توییت کرده که به نظر صحنه برخاستن جنگنده‌های فرانسوی برای انجام حملات هوایی علیه سوریه است.

حمایت ناتو و کانادا از حملات هوایی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و همین‌طور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از حمله مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمایت کرده‌اند.

ترزا می: هدف تغییر رژیم نیست

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است “هیچ راه عملی دیگری به جز حمله نظامی وجود نداشت”.با این حال او تاکید کرده که هدف از این حمله‌ها “دخالت در جنگ داخلی سوریه و تغییر رژیم نیست.”

واکنش اولیه روسیه: آمریکا منتظر تبعات باشد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: “هشدارهای ما ناشنیده ماند. باردیگر، ما داریم تهدید می‌شویم. هشدارداده بودیم چنین اقدام‌هایی بدون تبعات نخواهد ماند. همه مسئولیت این تبعات با واشنگتن، لندن و پاریس است.”

به کجا حمله شد؟

ژنرال ژورف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت سه نقطه در این حمله‌ها هدف قرار گرفته بودند:

  • تاسیسات تحقیقاتی در دمشق، که به گفته او “با تولید تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک مرتبط بوده”
  • انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص
  • انبار تجهیزات تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم، در نزدیکی حمص