یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات سوریه!

آخرین تحولات سوریه!

 

سوریه چهارمین روز پرالتهاب خود را پشت سر گذارد. خبرها و گزارش ها حاکی از آن است که دولت های غربی، در حال تدارک نهایی برای حمله به سوریه و مواضع ارتش این کشور به بهانه حملات شیمیایی در شهر دوما هستند. در این میان، شب گذشته نیز شورای امنیت تشکیل جلسه داد و روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی توسط آمریکا را وتو کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه و پس از دو روز نشست درباره دومای سوریه با دوازده رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع، نتوانست قطعنامه جهت دار آمریکا را با ظاهر تحقیقات فنی، مستقل و شفاف به تصویب برساند.

نگاهی به مفاد قطعنامه پیشنهادی آمریکا، چرایی مخالفت روسیه با آن را روشن می سازد که در قطعنامه پیشنهادی آمریکا، حمله شیمیایی به دومای سوریه در هفتم آوریل 2018 که باعث کشته و مصدوم شدن شمار بسیاری از مردم سوریه شده است، وحشتناک، توصیف و استفاده از سلاح های شیمیایی نقض جدی قوانین بین المللی دانسته شده که عاملان هر گونه استفاده از این سلاح ها باید پاسخگو باشند.

این قطعنامه بر این تأکید کرد که مأموریت سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی یافتن واقعیت است و برای آن مجاز است، از تمام منابع اطلاعاتی درباره این حادثه جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا، هرگونه استفاده از سلاح و مواد شیمیایی سمی به عنوان جنگ افزار را در جمهوری عربی سوریه محکوم و از اینکه به خاطر سلاح ها و مواد شیمیایی سمی همچنان در این کشور کشته و زخمی می شوند، ابراز نگرانی جدی می کند.

تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط انگلیس/ وتوی قطعنامه آمریکا درباره سوریه توسط روسیه/اعلام آمادگی عربستان برای مشارکت در حمله آمریکا به سوریه/ دیدار نماینده پوتین با شمخانی درباره حمله به سوریه

این قطعنامه با یادآوری این که دولت سوریه به پیمان منع استفاده از سلاح شیمیایی پیوسته است، استفاده از هرگونه مواد شیمیایی همچون همچون گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی را نقض قطعنامه 2118 شورای امنیت و همچنین نقض معاهده منع استفاده از سلاح شیمیایی می داند.

همچنین در این قطعنامه، از ادامه حضور گروه های تروریستی همچون داعش، القاعده، جبهه النصره و افراد یا گروه های وفادار به آنها در خاک سوریه ابراز نگرانی شده است.

این قطعنامه با تأکید بر اهمیت انجام تحقیقات مستقل، بی طرفانه و شفاف برای بررسی حرفه ای شواهد مربوطه، خواستار سفر بازرسان به مناطق امن سوریه در هماهنگی کامل با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل شده است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا همچنین مأموریت یافتن واقعیت را نتیجه گیری درباره شناسایی مسئولان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ندانست، ولی در قاطعانه ترین شکل ممکن، هرگونه استفاده از مواد شیمیایی سمی همچون گاز کلر را به عنوان یک ابزار جنگی محکوم کرد.

تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط انگلیس

نیروهای مسلح انگلیس در حال تدوین گزینه‌هایی برای اجرای یک حمله مشترک با آمریکا علیه نیروهای سوریه هستند. رؤسای ارتش انگلیس موظفند طرحی برای عملیات‌های ضد بشار اسد در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در دومای سوریه ارائه کنند.

گزارش‌هایی درباره فراخوان قانونگذاران انگلیسی از تعطیلات “عید پاک” برای بررسی واکنش لندن به حمله شیمیایی منتسب به دولت سوریه در دوما منتشر شده است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلیس سال ۲۰۱۳ نتوانست رأی مجلس عوام برای اجرای حملات هوایی علیه نظام سوریه را به دست آورد. هیچ گونه الزام قانونی وجود ندارد که دولت انگلیس پیش از اقدام نظامی، تأییدیه پارلمانی دریافت کند اما کامرون قصد داشت اول با قانونگذاران رایزنی کرده باشد.

در همین حال، ترزا می تأکید دارد، اگر مشخص شود نظام سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در نزدیکی دمشق است، روسیه، اصلی‌ترین حامی رئیس‌جمهوری سوریه باید سرزنش شود.

ترزا می در واکنش به این حمله بدون رد کردن استفاده از گزینه نظامی گفت: ما در حال همکاری با متحدانمان برای ارزیابی ماجرا هستیم. ما همچنین واکنش‌های الزامی را با آنها بررسی می‌کنیم.

اعلام آمادگی عربستان برای مشارکت در حمله آمریکا به سوریه

ولیعهد عربستان سعودی در سخنانی گفت: در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، عربستان سعودی در صورت اقتضا آماده مشارکت است.

«محمد بن سلمان» در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه، همچنین ادعاها علیه ایران را تکرار کرده و مدعی حمایت ایران از تروریسم شد.

وی مدعی شد: ایران از منابع مالی خود برای شکوفایی داخلی و پیشرفت مردم استفاده نمی کند، بلکه از آن برای گسترش ایدئولوژی خود بهره می گیرد. حتما باید از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کنیم.

ولیعهد عربستان سعودی ـ که کشورش خاستگاه اصلی گروه تروریستی القاعده و تفکر پشتیبان این گروه است ـ همچنین مدعی حمایت ایران از این گروه تروریستی شد و گفت: «ما می‌دانیم چگونه با ایران مقابله کنیم.»

تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط انگلیس/ وتوی قطعنامه آمریکا درباره سوریه توسط روسیه/اعلام آمادگی عربستان برای مشارکت در حمله آمریکا به سوریه/ دیدار نماینده پوتین با شمخانی درباره حمله به سوریه

از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد، کشورش به مذاکره با همپیمانان خود انگلیس و آمریکا درباره نحوه واکنش به سوریه ادامه خواهد داد و در روزهای آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

ماکرون همچنین گفت: در صورتی که حمله‌ای صورت گیرد، علیه توانمندی‌های شیمیایی سوریه خواهد بود، نه متحدان دمشق.

وی همچنین با بیان اینکه تمام سخنان شاهزاده محمد بن سلمان را در مورد ایران تأیید می کنم، افزود: توافق هسته ای با ایران کامل نیست، ما می خواهیم آن را کامل کنیم تا برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود.

ماکرون در عین حال اعلام کرد، همچنان بر این باور است که توافقنامه هسته‌ای با ایران باید پابرجا بماند.

لغو سفر ترامپ و وزیر دفاع آمریکا برای نظارت بر حمله به سوریه

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز پس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که سفرهای از پیش‌ برنامه‌ ریزی شده‌ خود به نوادا و سانفرانسیسکو را لغو کرده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع آمریکا در این خصوص آمده است، وی برای پیگیری برنامه های کاخ سفید در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق به انجام می رسد.

تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط انگلیس/ وتوی قطعنامه آمریکا درباره سوریه توسط روسیه/اعلام آمادگی عربستان برای مشارکت در حمله آمریکا به سوریه/ دیدار نماینده پوتین با شمخانی درباره حمله به سوریه

این در حالی است که ساعاتی پیش،   کاخ سفید از لغو سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به برخی از کشورهای آمریکای لاتین خبر داد.

بر اساس اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا سفر خود به شهر لیما، پایتخت پرو و همچنین بوگاتا پایتخت کلمبیا را لغو کرده تا بر واکنش این کشور به آنچه واشنگتن مدعی حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق است، نظارت کند.

بر اساس بیانیه صادره از سوی کاخ سفید، مایک پنس معاون ترامپ در این نشست ها حاضر می شود.

دیدار نماینده پوتین با شمخانی درباره حمله به سوریه

به‌گفته یک مقام آگاه در تهران، “الکساندر لاورنتیف”، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه در جریان سفر اعلام‌ نشده و غیرمنتظره خود به تهران، روز سه‌شنبه، با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد آخرین تحولات سوریه و همچنین حمله اخیر اسراییل به این کشور و تهدیدات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مداخله نظامی در امور سوریه گفت‌وگوی طولانی و محرمانه‌ای داشته است. این ملاقات به‌ خلاف روند معمول ایران در خصوص اعلام خبر ملاقات های لاورنتیف با شمخانی، انعکاس رسانه‌ای نداشته است.

بنا به گفته این منابع، موضوع حمله اسرائیل به فرودگاه t-4 که با کشته شدن چند مشاور نظامی ایرانی در سوریه همراه بود و همچنین تصمیمات جمهوری اسلامی در قبال این اقدام از موضوعات اصلی مطرح‌ در این دیدار بوده است.

تدوین طرح‌های حمله به سوریه توسط انگلیس/ وتوی قطعنامه آمریکا درباره سوریه توسط روسیه/اعلام آمادگی عربستان برای مشارکت در حمله آمریکا به سوریه/ دیدار نماینده پوتین با شمخانی درباره حمله به سوریه

گفتنی است، روز گذشته، خبری مبنی بر آماده‌باش کامل نیروهای مسلح روسیه در سوریه و هشدار این کشور به اسرائیل منتشر شده بود که حاکی از افزایش تنش میان آمریکا و روسیه و آمادگی برای پاسخگو به هرگونه تصمیم ترامپ در مورد مداخله در سوریه است.

المصدر نیوز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت، ارتش روسیه ناگهانی نیروهای خود را به‌ حال آماده‌باش کامل جنگی درآورده است. این منبع خبری همچنین از تحرک خودروهای جنگی و سامانه‌های موشکی روسیه در سراسر این کشور خبر داد.