شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش “دَرِ پیتی” از طرف روزنامه موسوم به مشرق نیوز به مصاحبه بسیار تاریخی حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی یونسی با روزنامه “شرق” درمورد “درویشی و دراویش” در فرهنگ و تاریخ و جامعه ایران!

واکنش “دَرِ پیتی” از طرف روزنامه موسوم به مشرق نیوز به مصاحبه بسیار تاریخی حجت الاسلام والمسلمین دکترعلی یونسی با روزنامه “شرق” درمورد “درویشی و دراویش” در فرهنگ و تاریخ و جامعه ایران!

شبه نظریه پردازیهایِ درِ پیتیِ سایت پروپاگانداچی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه خبر از شقه گسترده در سطح وزرای قوه مجریه دارد!

سرویس سیاست مشرق – ؛ در قسمت “با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید” بانتقاد صریح، مواضع دستیارویژه ریاست جمهوری در امور ادیان و اقوام را به باد حمله گرفت و با طرح ادعاهای درِ پیتیِ کلیشه ای به فرافکنی پرداخت. متن نظریه پردازی درِ پیتیِ مشرق نیوز برعلیه حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی یونسی به شرح زیر است:

*******

** علی یونسی: اکثر دنیای اسلام و علمای اسلام، درویش هستند

«علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:

«کل این فرقه‌های درویشی و عرفانی در ایران، فرهنگ و ذات و ادب و آموزش‌شان در راستای یک شهروند نجیب، خوب و مطیع یک حکومت است؛ یعنی این‌ها اساساً یک جریان سیاسی یا مخرب و خطرناک نیستند. بالاخره همه فرقه‌ها در ذاتشان صلح، اخلاق، نوع‌دوستی، خدمت به مردم و عبادت خدا هست. این‌ها برای حکومت سرمایه بزرگی هستند؛ چون آنها شهروندانی آرام، نجیب و مطیع هستند. آن‌ها برای تقابل با جریان‌های افراطی مانند داعش و طالبان که امروز بلای جان اسلام شدند، بهترین سرمایه هستند. این فرقه‌ها یار و یاور ما هستند. ما باید از آنها برای ارتباط با دنیای اسلام استفاده کنیم. آنچه ما را با اسلام آفریقا یا با اسلام در آسیای میانه ارتباط می‌دهد، همین درویشی است؛ زیرا اکثر دنیای اسلام درویش هستند، اکثر علمای دنیای اسلام درویش هستند. یعنی تابع یک فرقه هستند. همان‌طور که گذشته همه درویش بودند، عمده مفاخر ایران درویش هستند.».

یونسی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «پس این مشکلی که در ارتباط با این فرقه در ایران به وجود آمده است، ناشی از چیست؟» گفت:

«به نظر من، این یک اشتباهی است که از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت می‌گیرد. مثلاً تا مدتی عده‌ای افراطی و تندرو، با آداب و آرایش ظاهر «اهل حق» مشکل پیدا کرده بودند و به هر بهانه‌ای با آنان برخورد می‌کردند و بنابراین عده‌ای از این دراویش، در اعتراض، دست به حرکاتی زده و به خود آسیب رساندند».

متاسفانه یونسی همانند بسیاری دیگر از اصلاح طلبان، جنایت چندی پیش عده‌ای از دراویش در خیابان پاسداران را نادیده گرفته است.

گفتنی است در زمستان سال ۹۶ عده‌ای از اراذل‌واوباش در پوشش دراویش و به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت و با شاکی خصوصی دستگیرشده بود، با رفتاری داعش گونه ۴ تن از نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ مأمور پلیس را مجروح کردند.

این اراذل‌واوباش همانند داعش با اتوبوس و خودرو، فرزندان این ملت را به زیر گرفته و با قمه و سنگ و چماق و پاره‌آجر و تفنگ ساچمه‌ای به حافظان امنیت حمله‌ور شده و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند. این غائله درنهایت با دستگیری ۳۰۰ تن از اغتشاشگران پایان یافت.

این رفتار وحشیانه قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد؛ اما گویا به شهادت رسیدن مظلومانه حافظان امنیت کشور برای اصلاح طلبان اهمیتی نداشته است!

در همین رابطه برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با سانسور رفتار وحشیانه اراذل‌واوباش در پوشش دراویش، این اتفاق را صرفاً یک درگیری دوطرفه میان دراویش و نیروی انتظامی معرفی کرده و از به کار بردن عنوان «شهید» و «شهادت» نیز امتناع کردند.