جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

طرح آمریکا برای تشکیل ارتشی بزرگ در شمال سوریه/اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان/روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین/سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا

آماده شدن تروریست ها برای حمله به حومه لاذقیه، اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان، روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین، حمله ارتش سوریه به مواضع «جیش الاسلام» در غوطه شرقی و سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح آمریکا برای تشکیل ارتشی بزرگ در شمال سوریه نیز اشاره کرد.

فتح الله حسینی نماینده نیروهای کرد سوری در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد آمریکاییها در حال تشکیل یک ارتش مسلح در شمال سوریه بوده که 70 درصد نیروهای آن را کردها تشکیل می دهند.

نماینده نیروهای کرد سوری در کردستان عراق با اعلام این مطلب به رسانه ها گفت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سرگرم ایجاد ارتشی بزرگ و مسلح به سلاحهای سنگین در شمال سوریه است تا تمامی شهرهای تحت کنترل نیروهای کردی را در کنترل خود داشته باشد.

وی افزود: امتداد حضور این ارتش شهرهای منبج تا جرابلوس و رقه خواهد بود به نحوی که شامل تمامی مناطقی می شود که کردها در کنترل خود دارند.

این مسئول کرد سوری در خصوص مدیریت ارتش مورد نظر اظهار داشت: ارتشی که تشکیل می شود مستقیما از سوی وزارت دفاع آمریکا سرپرستی خواهد شد و وظیفه آنها دفاع از شمال سوریه خواهد بود.

فتح الله حسینی در ادامه اضافه کرد: تشکیل این ارتش پاسخی محکم به افزایش تهدیدات ترکیه در سوریه می باشد.

طرح آمریکا برای تشکیل ارتشی بزرگ در شمال سوریه/اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان/روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین/سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا

نماینده نیروهای کرد سوری در کردستان عراق در پاسخ به این سوال که نقش اروپاییها در این مورد چه خواهد بود اظهار کرد: فرانسویها وعده داده اند که سلاح و کمکهای نظامی برای این نیروها بفرستند و این مازاد بر نیروهایی خواهد بود که فرانسویها در شهر منبج مستقر خواهند کرد.

این سخنان در حالی است که دولت ترکیه تهدید کرده است بعد از کنترل عفرین در تلاش برای کنترل شهرهای منبج و شرق فرات می باشد.

آماده شدن تروریست ها برای حمله به حومه لاذقیه

گروه های تروریستی خود را برای یورش به مواضع ارتش سوریه در شمال و شمال شرق لاذقیه آماده می کنند.

رسانه های نزدیک به تروریست ها شنبه شب اعلام کردند که بیشتر گروه های تروریستی مستقر در استان ادلب سوریه خود را برای تسلط بر دو منطقه ‘جبل الاکراد’ و ‘جبل الترکمان’ در شمال و شمال شرق لاذقیه آماده می کنند.

این رسانه ها اعلام کردند که این حمله با پشتیبانی و حمایت ترکیه اجرا می شود.

براساس این گزارش، ترکیه تلاش می کند تمام مناطق بین عفرین تا شمال استان لاذقیه را به تروریست های مورد حمایت خود بسپارد.

این رسانه ها، تلاش برای تسلط بر مناطق ساحلی شمال غرب استان لاذقیه را به دلیل حضور نیروهای روسیه و ایران درکنار ارتش سوریه، بخشی از عملیات و حمله جدید نمی دانند.

طرح آمریکا برای تشکیل ارتشی بزرگ در شمال سوریه/اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان/روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین/سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا

ارتش سوریه ابتدای سال 2016 در عملیاتی گسترده بر مناطق جبل الاکراد و جبل الترکمان در شمال و شمال شرق استان لاذقیه و شماری از شهرک های این منطقه بویژه سلمی، کنسبا و ربیعه مسلط شد.

اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان

مسئول روابط خارجی شورای سیاسی انصار الله یمن اعلام کرد: این جنبش آماده صلح است به شرطی که مداخلات خارجی در یمن متوقف و کرامت مردم این کشور حفظ شود.

حسین العزی مسئول روابط خارجی شورای سیاسی جنبش انصار الله روز شنبه در مصاحبه با شبکه روسی اسپوتنیک گفت: اگر تجاوز ائتلاف عربی تحت سرکردگی عربستان متوقف شود، طبیعی است که واکنش به این حملات که در دفاع از خاک یمن صورت می گیرد، نیز متوقف می شود؛ ما به کشورهای عضو ائتلاف حمله نکردیم، این کشورهای عضو ائتلاف هستند که به ما حمله کرده و ما نیز از خود دفاع می کنیم؛ ما آماده برقراری صلح هستیم؛ صلحی که کرامت و شأن مردم یمن را حفظ کند و به دخالت های خارجی در امور داخلی یمن پایان دهد.

العزی افزود: صلح در یمن منوط به چند عامل می باشد، از جمله اینکه جامعه جهانی تا چه اندازه آماده است که از تعارف و خوش رفتاری با عربستان و کشورهای عضو ائتلاف تحت سرکردگی این کشور دست بردارد؛ خوش رفتاری جامعه جهانی با عربستان همواره به قیمت زیر پا گذاشتن ارزش ها، قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و پایمال شدن خون یمنی ها، تمام شده و هنوز هم تمام می شود؛ اگر جامعه جهانی آماده است رفتار خود را با عربستان تغییر دهد و تعارف را کنار بگذارد، گام های زیادی به سمت رسیدن به صلح برداشته خواهد شد.

طرح آمریکا برای تشکیل ارتشی بزرگ در شمال سوریه/اعلام آمادگی انصارالله یمن برای صلح با عربستان/روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین/سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا

این عضو انصار الله در پاسخ به دعوت عبدالمللک المخلافی وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن که از طرف های یمنی خواسته به میز مذاکرات بازگردند، گفت: با المخلافی یا سایر طرف ها مذاکره نمی کنیم؛ این افراد همگی بازیچه هستند و اختیاری برای تصمیم گیری ندارند؛ تصمیم گیر جنگ یمن، دشمن یمنی ها یعنی عربستان است؛ اگر عربستان خواستار برقراری صلح باشد، قطعا روند صلح در یمن به جلو حرکت خواهد کرد.

روز خونین برای سربازان ترکیه در عفرین

یگان های مدافع خلق کُرد سوری اعلام کردند در جریان حمله این نیروها به مواضع نیروهای ارتش ترکیه در شهر عفرین، ۴ نظامی ترکیه کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

چهار سرباز ترکیه در پی یک انفجار در عفرین در شمال سوریه کشته شدند و دو تن دیگر نیز زخمی شدند.

دفتر رسانه ای یگان های مدافع خلق سوری اعلام کرده که این حمله به وسیله نیروهای یگان های مدافع خلق سوری انجام شده است و یکی از تجمعات نیروهای ارتش ترکیه در اطراف خیابان «الفلات» در عفرین را هدف قرار داده بوده است.

بر اساس این خبر این حمله در راستای مرحله دوم عملیات مقاومتی نیروهای یگان های مدافع خلق سوری در برابر ارتش ترکیه انجام شده است.

۱۸ مارس گذشته و در پی عملیاتی که بیش از دو ماه است که در جریان بوده، نیروهای ارتش ترکیه با همکاری معارضان مسلح سوری، شهر عفرین در شمال سوریه را به اشغال خود در آورده اند.

حمله ارتش سوریه به مواضع «جیش الاسلام» در غوطه شرقی

نیروهای ارتش سوریه با حمله به مواضع گروه تروریستی جیش الاسلام در غوطه شرقی به حملات صبح امروز این گروه تروریستی پاسخ دادند.

به گزارش المنار، نیروهای ارتش سوریه مواضع و پایگاه های گروه تروریستی جیش الاسلام در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را در پاسخ به حمله امروز عناصر تروریستی به مناطق مسکونی دمشق هدف قرار دادند.

در جریان حملات گروه تروریستی مذکور به مناطق مختلف دمشق دست کم ۴ غیر نظامی کشته و ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه پایگاه هایی را که تروریستها از آنجا به سمت مناطق مسکونی خمپاره پرتاب می کردند هدف قرار دادند.

تروریستهای جیش الاسلام روز گذشته نیز دمشق را آماج حملات خمپاره ای خود قرار داده بودند.

سفر ظریف به سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا از فردا

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از عصر یکشنبه در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به‌ چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی سفر می کند. در این سفر، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه به کشورهای سنگال، برزیل، اروگوئه و نامیبیا سفر و با مقامات سیاسی، اقتصادی و پارلمانی، این کشورها دیدار و گفتگو خواهد کرد.

قاسمی افزود: ظریف همچنین در این سفر، علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست های اقتصادی و تجاری دوجانبه با هر یک از این کشورها، در برخی از موسسات مطالعاتی کشورهای مورد اشاره نیز برای ایراد سخنرانی، حضور خواهد یافت.

وی خاط نشان کرد: وزیر امور خارجه را در این سفر دهها شرکت و کارآفرینان حوزه های تجاری اقتصادی، مالی، دانش بنیان …‌ از بخش های خصوصی و دولتی همراهی می کنند.