دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عصبانیت آخوندهای قم از باز شدن دکّانی در کنار دکّان جهل و خرافه در جمکران

عصبانیت آخوندهای قم از باز شدن دکّانی در کنار دکّان جهل و خرافه در جمکران

نگرانی مکارم شیرازی و نوری همدانی از ظهور یک پدیده جدید در جامعه با عنوان «طبّ سنتی و اسلامی» وزیر بهداشت را به قم کشاند.
آقایان که نشست و برخاست با اختلاس گران و دزدان بیت المال دارند نگرانند که مردم بجای عریضه نویسی و دعانویسی بسراغ شیوه های دیگری برای درمان امراض و بیماریهایشان بروند.
از اینرو فریاد وااسلاما سرداده و وزیر بهداشت و درمان را به شهر قم طلبیده اند.
 مکارم شیرازی سلطان الشکر که به احتکار این محصول وطنی شهرت دارد و بر همین اساس هم با اختلاس گران و پول به جیب زنان و همت بخیر بگیران و از کشور دررو ها نشست و برخاست دارد؛ در دیدار با وزیر بهداشت و درمان از این که دکّانی با عنوان «طب اسلامی و سنتی» در کنار دکّان «عریضه نویسی در چاه جمکران» باز شده و مردم از این من بعد بجای شفای دردها و امراض به راه های درمانی بجای خرافه و دعانویسی روی آورند نگران است، دغدغه خود را با مسئولان بلندپایه درمیان گذشته و در این دیدار گفته : چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد/ برخی با یک مشت خرافات هم به اسلام و هم به طب سنتی آسیب می‌زنند. 

 مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با بیان این که اگر طب سنتی در چارچوب قانون و ضوابط باشد تاثیرگذار و مورد تایید است، افزود: در احادیث اهل بیت (ع) چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات هم به اسلام و هم به طب سنتی آسیب می‌زنند. (ایشان باز هم طبق معمول از جیب رایگان ائمه و معصومین هزینه کرده تا سرمایه های مادی خودشان در حساب های بانکی انباشت شود.)

قاضی زاده هاشمی از بی برنامه بودن اسلامی در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی از افراد بدون تخصص و با هدف کسب درآمد وارد این عرصه می شوند که هم برای طب سنتی و هم برای روحانیت مشکل آفرینی می کنند.

وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی بر حمایت از گروه‌های کم درآمد در طرح تحول سلامت تاکید کرد وگفت: در حال حاضر هیچ جنازه ای به دلیل ناتوانی مالی خانواده متوفی در بیمارستان نگه داشته نمی‌شود. (البته این بخاطر حمایت از فقرا نیست به دلیل ضرب المثل معروف است که جنازه روی زمین نمی ماند چون دیگه اگر اینطور بشه انواع و اقسام بیماریها شیوع پیدا می کنه ! )

نوری همدانی: برخی با عنوان طب‌اسلامی سوء‌استفاده می‌کنند

نوری همدانی هم که در عین حال مرتبا بفکر تجدید فراش هست ناغافلی خواسته وزیر بهداشت را ببیند تا این وسط بی نصیب نماند ، وی در این دیدار دست تو جیب کرده و یک روایت جعلی از خودش در کرده.

ایشان که ید طولانی در جعل حدیث و روایت از قول ائمه اطهار داره به نقل از امام صادق گفته : در هر منطقه مسکونی باید سه گروه حضور داشته باشند ، البته ایشان یادآوری نکرده که آیا در دوران امام جعفر صادق ، ایشان از لغت «منطقه مسکونی» استفاده می کردند یا خیر؟!

نوری همدانی در حالیکه عقدنامه جدید را امضا می فرمود، گفت :  به قول فرمایش حضرت امام صادق(ع) در هر منطقه مسکونی باید به سه گروه حضور داشته باشند؛ اولین گروه، فقهایی هستند که اسلام شناس هستند و اسلام را با همه ابعاد آن می شناسند؛ گروه دوم طبیان بصیر و معتمد هستند که بتوانند مردم را درمان کنند و گروه سوم نیز امیران مدیر و عادل هستند.

وی با ابراز نگرانی از مطرح شدن یکی دیگر از زمینه های علوم اسلامی که البته توسط ایشان و هم نوعانشان پیش از آنکه دیگران وارد این عرصه شوند شناخته نشده بود تا از طریق آن برای اهل و عیال مایحتاج تأمین کنند ، مدعی شد : در زمینه طب اسلامی باید توجه داشت که اسلام با تمام ابعاد زندگی بشر در ارتباط است؛ برخی از این مساله سوءاستفاده می کنند که باید از این سوء استفاده جلوگیری کنند.ورزش ریشه همه دواها است زیرا امراضی که در سنین بالا رخ می دهد همگی با ورزش پیوسته از بین می رود؛ اگر انسان با ورزش همراه باشد و هر روز حرکت منظم و مداوم داشته باشد قطعا در مقابل بیماری ها مقاوم خواهد شد؛ اگر ورزش فراگیر شود شاید ۵۰ درصد مطب ها و داروخانه ها خلوت شوند.

به نظر می رسد نگرانی آقایان مراجع حکومتی در قم از فعالیتهای برخی از روحانیون در زمینه علوم طب سنتی است.

رادیو زمانه در مطلبی با این عنوان در اینباره می نویسد : آیت‌الله عباس تبریزیان از مهم‌ترین مروجان طب اسلامی در ایران است. از او به عنوان «پدر طب اسلامی» هم یاد کرده‌اند. داروهای «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صاف‌کننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» از جمله محصولات پایگاه طب اسلامی  تبریزیان است. او که در نجف متولد شده و در حوزه علمیه این شهر هم تحصیلات حوزوی خود را به پایان رسانده، معتقد است که علاوه بر آشنایی با فقه ، اصول ، رجال ، درایه، حدیث ، اخلاق ، کلام، تاریخ ، ادبیات ، لغت ، تراجم ، ادیان ، نسخ خطی و علوم قرآنی بر پزشکی هم تسلط دارد و به یک معنا «طبیب آسمانی» است.

ناصر مکارم شیرازی بدون آنکه به عباس تبریزیان که در مشهد اقامت دارد اشاره‌ای کند، او و مانند او را به سودجویی متهم کرده و از وزیر بهداشت خواسته که ضوابطی برای طب سنتی در ایران تدوین کند:

«برخی افراد، بدون تخصص و با هدف کسب درآمد وارد این عرصه می شوند که هم برای طب سنتی و هم برای روحانیت مشکل‌آفرینی می‌کنند. طب سنتی باید ضابطه‌مند شود.»

مزاج مهم‌ترین مبنای طب سنتی در ایران است. در این روش از عناصر طبیعت که در گیاهان یا مواد معدنی و حیوانی وجود دارد برای «اعتدال مزاج» استفاده می‌شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از طرفداران سرسخت طب سنتی‌ست. او در شهریور ۸۹ در دیدار با گروهی از استادان دانشگاه‌ها گفته بود:

«یکی از دوستان اشاره کردند که دانشکده طب سنتی تشکیل شده. این برای من یک مژده است.»

مهم‌ترین تفاوت طب سنتی با طب اسلامی اما در اختلاف نظر بر سر مزاج است:

در طب سنتی مزاج برای اعضا معرفی می‌شود مثلا سر را سودایی و کبد را صفرایی می‌نامند. در طب اسلامی اما برای بدن انسان یک مزاج کلی قائل‌اند، زیرا گمان می‌برند که مزاج درون خون است که در کل بدن جریان دارد.

این مفاهیم اما علمی نیست و ممکن است تکیه بر آن‌ها به تشخیص و انتخاب روش نادرست برای درمان بیمار بینجامد و جان او را به خطر بیندازد.

وزارت بهداشت برای جلوگیری از «مداخله روحانیت» در امر درمان کارگروهی به نام «کارگروه نظام سلامت در اسلام» ایجاد کرده است.

محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت شهریور سال گذشته در دیدار با علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هشدار داده بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند. او در آن دیدار گفته بود برخی با عنوانی از جمله طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق و طب‌الرضا از باورهای مردم سوءاستفاده می‌کنند.