پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » سعودی خواستار نظارت و ورود سازمان ملل بر بحران ایجاد شده توسط حوثی ها در یمن شد
Saudi Arabia Ambassador to the United Nations Abdallah Y. al-Mouallimi speaks a Security Council meeting on the situation in the Middle East, including the Palestinian question, Tuesday, July 25, 2017 at United Nations headquarters. (AP Photo/Mary Altaffer)

سعودی خواستار نظارت و ورود سازمان ملل بر بحران ایجاد شده توسط حوثی ها در یمن شد

عبدالله المعلمی نماینده سعودی در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه 4 آوریل طی نامه‌ای، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد را در جریان حمله حوثی‌ها به نفتکش سعودی قرار داد.

سعودی خواستار نظارت سازمان ملل بر بندر «الحدیده» یمن شد

نماینده سعودی در این نامه خواستار مجازات ایران و شبه نظامیان حوثی‌ به دلیل نقض قوانین بین المللی شد.

المعلمی همچنین خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل متحد بر تمام فعالیت‎های تجاری بندر الحدیده شد.

نماینده سعودی در سازمان ملل با تاکید بر حمایت کشور متبوعش از کشتیرانی بین المللی در بابا المندب و دریای سرخ، خواستار اقدامات فوری شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه‌های 2216 و 2231 شد.

سرهنگ ستاد ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف حمایت از دولت قانونی یمن، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که ساعت یک و نیم ظهر سه‌شنبه، یکی از نفت‌کش‌های سعودی، در معرض حمله‌ای حوثی-ایرانی در آب‌های بین‌المللی و به طور مشخص در غرب بندر الحدیده یمن قرار گرفت.

به گزارش العربیه، المالکی افزود که با عملیات واکنش سریع یکی از کشتی‌های نیروی دریایی ائتلاف عربی، تلاش شبه‌نظامیان برای حمله به نفت‌کش سعودی در هم شکست.

او ادامه داد که در اثر حمله، نفت‌کش سعودی آسیب کوچکی دید و در حالی که یکی از کشتی‌های نیروی دریایی ائتلاف همراهی‌اش می‌کرد، به مسیر خود به سمت شمال، ادامه داد.

المالکی تاکید کرد: «این حمله تروریستی، تهدیدی خطرناک برای دریانوردی بین‌المللی و تجارت جهانی در تنگه باب المندب و دریای سرخ ایجاد می‌کند که می‌تواند به زیربنای اقتصادی هم آسیب بزند».

حمله موشکی حوثی‌های یمن به مخازن شرکت نفت عربستان سعودی

یک روز پس از حمله شیعیان حوثی به یک نفتکش سعودی در بندر حدیده، آن‌ها این بار مخازن «آرامکو»، شرکت نفت عربستان سعودی را هدف قرار دادند. ائتلاف عربی می‌گوید موشک شلیک‌شده منهدم شده است.

به‌گزارش رادیو زمانه به نقل از رویترز، ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که پدافند هوایی عربستان سعودی موشکی را که شیعیان حوثی ادعا کرده‌اند آن را به سمت مخازن شرکت «آرامکو» (شرکت نفت عربستان سعودی) شلیک کرده‌اند، منهدم کرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که این موشک به سمت بندر جیزان، واقع در جنوب غرب عربستان سعودی شلیک شد و حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ چهارشنبه ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به‌وقت محلی (۱۸ و ۳۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ) در نزدیکی مرز یمن منهدم شد و بقایای آن در مناطق مسکونی فرو ریخت.

به‌گفته المالکی این حمله نه خساراتی در بر داشت و نه آسیبی به کسی وارد کرد.

«آرامکو»، شرکت نفت عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود اعلام کرده که تأسیسات نفتی بندر جیزان به‌شکل عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی سه‌شنبه ۳ آوریل / ۱۴ فروردین نیز از حمله حوثی‌های یمن به یک نفتکش سعودی خبر داد و گفت این حمله «خسارات جزئی» داشته است. این حمله در نزدیکی بندر حدیده رخ داد.

عربستان سعودی از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که حمله حوثی‌ها به نفتکش این کشور را محکوم کرده و از گسترش حملات شیعیان حوثی در آب‌های بین‌المللی جلوگیری کند.

ائتلاف عربی در جنگ یمن از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن در برابر شیعیان حوثی حمایت می‌کند. حوثی‌ها از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند. شیعیان حوثی بخش بزرگی از شمال یمن و صنعا، پایتخت این کشور را در کنترل خود دارند.

شیعیان حوثی ۲۵ مارس / ۵ فروردین نیز به خاک عربستان سعودی موشک شلیک کردند. در این حملات حوثی‌ها شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جزان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار دادند. وزارت دفاع سعودی اعلام کرد که با موفقیت موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. با این حال یک نفر بر اثر این حملات در ریاض کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

عربستان سعودی در فردای این حملات ایران را متهم کرد که به حوثی‌ها موشک می‌رساند. واشنگتن، لندن و پاریس نیز ایران را متهم کردند که به حوثی‌ها سلاح می‌رساند، اما ایران این اتهامات را رد کرده و می‌گوید هدف عربستان سعودی از طرح این اتهامات «انحراف افکار عمومی از جنایات خود در یمن» است.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

بن سلمان: عربستان و اسرائیل دشمن مشترکی دارند

بی بی سی فارسی در عین حال می افزاید : محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با صحبت درباره چشم‌انداز همکاری احتمالی با اسرائیل، از داشتن “دشمن مشترک” با اسرائیل گفته است.

او در مصاحبه با هفته‌نامه آمریکایی تایم درباره همسویی با اسرائیل علیه ایران گفته است: “ما دشمن مشترکی داریم.”

از زمان رسیدن بن سلمان به مقام ولیعهدی تغییرات گسترده‌ای در سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی رخ داده که یکی از آنها نزدیک شدن موضع این کشور به اسرائیل و همچنین تندتر شدن موضع علیه ایران بوده است.

بن سلمان به جز اشاره به همسویی با اسرائیل از حیث دشمنی مشترک با ایران، گفته است: “به نظر می‌رسد که به طور بالقوه حوزه‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی وجود دارد.”

البته او گفته است که عربستان نمی‌تواند “بدون حل مساله صلح با فلسطینی‌ها” با اسرائیل رابطه داشته باشد، چرا که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها “هر دو حق دارند در کنار هم زندگی کنند.”

ولیعهد عربستان پیشبینی کرده است که کشورش در آینده رابطه “عادی و خوبی” با اسرائیلی داشته باشد و چنین رابطه‌ای به نفع همه خواهد بود.

جنگ داخلی سوریه و درگیری‌های یمن در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را میان ایران و عربستان رقم زده است.

ایران در سوریه به حمایت از بشار اسد حضور نظامی دارد و در یمن حامی شبه‌‌نظامیان حوثی و متحدانشان است. عربستان در سوریه از بخش‌هایی از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و در یمن به حمایت از عبد ربه منصور هادی عملیاتی نظامی را علیه حوثی‌ها به راه انداخته است.

در مقابل رابطه عربستان و اسرائیل در حال بهبود بوده، تا جایی که اخیرا عربستان اجازه داد یک هواپیمای مسافربری به مقصد اسرائیل، از آسمان سعودی بگذرد.

تنش میان ایران با عربستان، اسرائیل و آمریکا به حدی است که چند ماه پیش رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که احتمال جنگ میان آنها وجود دارد.