یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا با اعزام نیرو و تجهیزات به منبج خود را برای مقابله احتمالی با ترکیه آماده می‌کند

آمریکا با اعزام نیرو و تجهیزات به منبج خود را برای مقابله احتمالی با ترکیه آماده می‌کند

 

آمریکا اقدام به استحکام مواضع نظامی و افزایش شمار نیروهای نظامی‌اش در شهر منبج در شمال سوریه کرده تا با هرگونه عملیات احتمالی ارتش ترکیه در منطقه که این شهر را هم در بر گیرد، مقابله کند.

خبرگزاری آناتولی دوشنبه ۲ آوریل به نقل از منابع محلی گزارش داد که آمریکا، حدود ۳۰۰ نیروی نظامی جدید به منبج اعزام کرده است. شمار زیادی خودروی زرهی و جنگ‌افزارهای سنگین هم از پایگاه نظامی آمریکا در شهرک صورین در حومه شمالی حلب، به منبج ارسال شده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که ترکیه، بار دیگر تهدید به عملیات نظامی در منبج علیه جنگجویان کُرد کرد. پیش از این ارتش ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه، طی عملیاتی، جنگجویان کُرد را از منطقه عفرین بیرون رانده بودند.

ترکیه بار دیگر تهدید کرده چنانچه جنگجویان کُرد از منبج خارج نشوند، به این شهر هم یورش خواهد برد.

نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک که اکثرشان را جنگجویان یگان‌‌های حمایت از خلق (کُرد) تشکیل می‌دهند، متحدان آمریکا در نبرد علیه داعش هستند. ائتلاف سوریه دمکراتیک در مناطقی در شمال سوریه، تشکیل اداره‌های خودگردان اعلام کرده؛ مساله‌ای که نگرانی ترکیه را برانگیخته است.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (کُرد) را امتداد حزب کارگردان کُردستان ترکیه (پ.ک.ک) و گروهی تروریست می‌داند.
شورای امنیت ملی ترکیه چهارشنبه پیش اعلام کرده بود که این کشور در صورت خارج نشدن «تروریست‌ها» از شهر منبج، در اقدام نظامی در این شهر، تردیدی نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه هم بارها تهدید به توسعه محدوده عملیات نظامی در شمال سوریه کرده، به گونه‌ای که شهرک منبج را فرا گیرد.

اما بر خلاف عفرین، نیروهای آمریکایی در منبج حضور دارند و این مساله می‌تواند به رویارویی میان نیروهای دو کشور عضو پیمان ناتو شود.

تهدید فرانسه

پیش از این نور الدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه، نسبت به یورش فرانسه به شمال سوریه هشدار داده بود؛ هشداری که پس از دیدار نمایندگان کُردهای شمال سوریه با مقام‌های دولت فرانسه و تاکید آن‌ها بر عزم این کشور برای توسعه حضور خود در منطقه صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه شنبه ۳۱ مارس در اظهاراتی به رسانه‌ها در شمال شرق کشورش گفت: «حظور نظامی احتمالی فرانسه، در شمال سوریه، اقدامینامشروع ودر تناقض با قوانین بین الملل خواهد بود».

ریاست جمهوری فرانسه جمعه اعلام کرده بود که این کشور که در صدد انجام عملیات نظامی جدیدی در شمال سوریه و خارج از چارچوب ائتلاف بین الملل برای مبارزه با داعش نیست.

هم اکنون یگان‌هایی از نیروهای ویژه نظامی فرانسه در چارچوب ائتلاف بین الملل، در سوریه مشغول در حال فعالیت هستند.

این اعلام ریاست جمهوری فرانسه پس از آن صورت گرفت که نمایندگان کُرد سوریه پس از دیدار با مسئولان فرانسوی در کاخ الیزه اعلام کردند فرانسه در صدد است تا «نیروهای جدیدی» به منطقه «منبج» واقع در شمال سوریه که تحت کنترل جنگجویان مسلح کُرد است، اعزام کند.

ترکیه اما جنگجویان یگان های مدافع خلق کُرد را علی رغم ائتلاف آنها با ایالات متحده امریکا «تروریست» می خواند و به راندن آنها از آن مناطق متعهد شده است.

پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از ترکیه و نیروهای سوریه دمکراتیک که جنگویان کُرد بخش اعظم آن را تشکیل می‌هند و «مورد حمایت فرانسه وجامعه بین الملل» هستند را به گفتگو فراخواند. اما آنکارا به شدت پیشنهاد میانجی‌گری فرانسه در این زمینه را رد کرد.

اواخر ژانویه گذشته روابط بین ترکیه و فرانسه دو عضو پیمان ناتو به شدت پرتنش شد. آن هنگام مکرون گفته بود او با «مشکل بزرگی» مواجه است زیرا به گفته او عملیات نظامی ترکیه موسوم به «شاخه زیتون» در منطقه عفرین در شمال سوریه به «اشغال آشکار» این بخش از خاک سوریه منجر شده است.

آن زمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلاش کرد تا به مقامات فرانسه اطمینان بخشد که کشورش به خاک سوریه چشم ندوخته است.

اردوغان شنبه ۳۰ مارس نیز مجددا در استانبول گفت که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه «اشغال نیست و برای نجات آن منطقه از گروههای مسلح خونآشام» انجام می شود.

ترکیه یگان‌های حمایت از خلق (کُرد) را امتداد حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و گروهی تروریستی می‌داند.