شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»/تعلیق کمک آمریکا برای بازسازی سوریه/بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»، بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه، فرود اولین هواپیمای عراقی در عربستان پس از 28 سال و تکذیب سفر «محمد بن سلمان» به عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تعلیق کمک آمریکا برای بازسازی سوریه نیز اشاره کرد.

رئیس جمهور آمریکا کمک‌های مالی این کشور برای بازسازی سوریه را به حالت تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان یک سخنرانی در ایالت اوهایو اعلام کرد کشورش به‌زودی از سوریه خارج می‌شود. یک روز بعد از این سخنرانی، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت، ترامپ از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است کمک نقدی 200 میلیون دلاری برای بازسازی سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

دولت آمریکا به تازگی مجوز اختصاص مبلغی برای کمک به بازسازی سوریه را صادر کرده بود، اما به نوشته وال‌استریت ژورنال ترامپ پس از آنکه گزارش مربوط به اختصاص 200 میلیون دلار دیگر برای کمک سوریه را در رسانه‌ها خواند از وزارت خارجه خواست این کمک‌ها را متوقف کند.

پولی که ترامپ دستور تعلیق آن را صادر کرده، رکس تیلرسون، وزیر خارجه برکنار شده در ماه فوریه در جریان نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش وعده داده بود. ماموریت رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه امروز، شنبه 31 مارس 2018، پایان می‌یابد.

تعلیق کمک مالی به بازسازی سوریه یک روز پس از اعلام ترامپ برای خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه انجام شد. ترامپ در سخنرانی روز پنجشنبه خود در اظهاراتی که برای بسیاری از ناظران غیرمترقبه بود گفت: «ما به‌زودی سوریه را ترک می‌کنیم. بگذاریم از این پس دیگران کار را در آنجا ادامه دهند.».

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»/تعلیق کمک آمریکا برای بازسازی سوریه/بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «ما صد درصد آنچه را به خلافت اسلامی (داعش) تعلق داشت خیلی زود پس می‌گیریم، و از آنجا خارج می‌شویم و به کشور خودمان، ‌جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.»

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»

سخنگوی کنفرانس موسوم به «کنفرانس نجات عفرین» ادعا کرد، عفرین سوریه از نظر اداری زیر نظر هاتای ترکیه قرار می‌گیرد و یک سرپرست (والی) برای اداره این شهر مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه «روداو»، «حسن شندی» سخنگوی کنفرانس موسوم به «کنفرانس نجات عفرین» ادعا کرد که عفرین در حومه حلب سوریه از نظر اداری زیر نظر هاتای ترکیه قرار خواهد گرفت و اقدامات مربوط به بازسازی عفرین و سر و سامان دادن به امور شهرعفرین آغاز خواهد شد.

«کنفرانس نجات عفرین» در ۱۰ مارس ۲۰۱۸ در شهر «غازی عینتاب» ترکیه با هدف آمادگی برای اداره شهر عفرین و حومه آن تشکیل و در این کنفرانس یک شورای ۳۵ نفره انتخاب شد.

شندی در این باره گفت:ما اسامی ۳۵ نفر منتخب را به وزارت خارجه ترکیه فرستاده‌ایم و این موضوع طی ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد و سپس اعضای شورای مذکور به عفرین خواهند رفت.

وی افزود، ترکیه یک سرپرست (والی) و معاون برای عفرین مشخص خواهد کرد تا اداره امور این شهر را بر عهده بگیرد اما اکنون مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند.

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»/تعلیق کمک آمریکا برای بازسازی سوریه/بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

۶ روز پیش (پنجم فروردین) یک منبع در ارتش ترکیه اعلام کرد که نظامیان آنها و نیروهای همپیمان در گروهک ارتش آزاد به صورت کامل بر منطقه عفرین مسلط شده‌ان.

بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه

تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه درپی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم پاریس برای اعزام نیرو به منبج و حمایت از شبه‌نظامیان کُرد سوری، رو به افزایش است.

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت: «با توجه به اینکه خطر داعش تا حد زیادی برطرف شده، پس دلیل موجهی برای حضور نظامیان فرانسه یا هر کشور دیگری در سوریه وجود ندارد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» جانیکلی با هشدار به فرانسه،‌ گفت اگر پاریس گامی برای حضور نظامی در شمال سوریه بردارد، اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی و نوعی اشغالگری خواهد بود.

«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه نیز ضمن محکوم کردن پیشنهاد فرانسه برای میانجی‌گری بین ترکیه و کردهای سوریه، گفت: «چه کسی به تو این مسئولیت را داده است؟ ما به مذاکره با تروریست‌ها نیازی نداریم، ما آنها را نابود می‌کنیم».

ایلدیریم با بیان اینکه مقامات فرانسه در فهم این مسئله مشکل دارند، تاکید کرد: «فرانسه با آغوش باز از تروریست‌ها استقبال می‌کند. همان کسانی که قتل‌عام در بوسنی را تماشا کردند اکنون جنایات در سوریه را به نظاره نشسته‌اند. آنها دشمنی خود در برابر اسلام یا ترک‌ها را پنهان نمی‌کنند».

روز گذشته نشریه فرانسوی «ماریان» گزارش داد که امانوئل ماکرون مصمم به مقابله با عملیات «شاخه زیتون» ترکیه است و قصد دارد «برای حمایت از کردهای سوریه» به منبج نیرو اعزام کند.

فرود اولین هواپیمای عراقی در عربستان پس از 28 سال

روز شنبه (11 فروردین) اولین هوای خطوط هوایی عراق (از سال 1990 تا کنون) در فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» عربستان بر زمین نشست .

بر اساس گزارش «سومریه»، خلبان این هواپیما گفت که پس از این پرواز ، پروازهای دیگری نیز به مقصد فرودگاه‌های ملک‌خالد و الدمام عربستان انجام خواهد شد.

مهرماه سال گذشته (1396) وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که اولین هواپیمای شرکت هواپیمایی عربستان سعودی بعد از گذشت 27 سال در فرودگاه بین‌المللی بغداد به زمین نشست.

روابط عربستان سعودی و عراق از سال 1990 و به دنبال حمله صدام، دیکتاتور سابق عراق به کویت قطع و سفارت‌خانه‌های هر دو طرف تعطیل شد.

در پی این موضوع، پروازهای هوایی میان دو کشور نیز متوقف شده بود.

تکذیب سفر «محمد بن سلمان» به عراق

یه این موضوع بود، یک منبع در وزارت خارجه عربستان می‌گوید ولی‌عهد این کشور قصد سفر به عراق را ندارد.

خبرگزاری رسمی عربستان «واس» به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که اخبار رسانه‌ها مبنی بر سفر محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان به عراق صحت ندارد.

تلاش ترکیه برای الحاق عفرین سوریه به «هاتای»/تعلیق کمک آمریکا برای بازسازی سوریه/بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه

اسفندماه سال گذشته (1396) «عامر الفایز» عضو کمیته دوستی عراق و «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در آینده نزدیک به بغداد سفر خواهد کرد. وی افزود که روابط عراق و عربستان به نفع دو کشور بهبود می‌یابد.

پس از اعلام این موضوع، مخالفت‌ها از سوی برخی مقامات و احزاب عراق و نیز مردم این کشور آغاز شد.