پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » محمد بن سلمان: مشکل ما در منطقه ایدئولوژی‌های فرامرزی است

محمد بن سلمان: مشکل ما در منطقه ایدئولوژی‌های فرامرزی است

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد، نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی، مشکلات در خاورمیانه را ناشی از اندیشه‌هایی دانست که به میثاق‌نامه‌های سازمان ملل متحد ایمان ندارد، به شکل آشکاری با دخالت در امور کشورهای دیگر، همه قوانین و عرف‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و ایدئولوژی‌هایی فرامرزی را تبلیغ می‌کند که ارتباطی با منافع ملی ندارد.

به گزارش العربیه، ولی‌عهد سعودی سه‌شنبه 27 مارس پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که سعودی از منافع خود دفاع کرده و از امنیت خود پاسداری می‌کند. او افزود که سعودی با هم‌پیمانانش در خاورمیانه برای استقرار امنیت و ثبات در منطقه، همکاری می‌کند.

شاهزاده محمد بن سلمان همچنین با تاکید بر پایبندی سعودی به دست‌ یابی راه‌حل‌هایی سیاسی برای بحران‌ها خاورمیانه با همکاری با سازمان ملل متحد، افزود که پادشاهی عربی سعودی، عضو فعال و تاثیر گذار در حمایت از منافع سازمان ملل متحد در طول تاریخ است و از دیرباز، به قوانین این سازمان، پایبند است.

930 میلیون دلار برای صندوق فعالیت‌های بشردوستانه در یمن

شاهزاده محمد بن سلمان با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک دیدار و با او تعدادی از پرونده‌های جنجالی در خاورمیانه را به بحث گذاشت.

گوترش در این دیدار که نخستین دیدار با ولی‌عهد سعودی است، قدردانی خود را از اقدام سعودی و امارات در ارائه 930 میلیون دلار به صندوق کمک‌های بشردوستانه در یمن، ابراز کرد.

پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، شاهزاده محمد بن سلمان در مراسم امضای توافق‌نامه برنامه اجرایی فراهم کردن کمک مالی برای طرح کمک رسانی بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن به مبلغ یک میلیارد دلار، حضور یافت. قرار است این طرح در سال جاری میلادی اجرایی شود.

این دیدار ساعاتی پس از آن برگزار شد که عبدالله المعلمی سفیر دائم سعودی در سازمان ملل متحد، از شورای امنیت و دبیرکل این سازمان خواسته بود تا به مسئولیت‌های خود در حفاظت از امنیت و ثبات بین‌المللی عمل کنند.

شایان ذکر است که بحران یمن، شلیک موشک‌های بالستیک ایرانی توسط شبه‌نظامیان حوثی به مناطق سعودی، اوضاع انسانی در یمن، بحران سوریه، مناقشه فلسطینی-اسرائیلی و راه‌های پیش‌رو برای پیشبرد روند صلح، از جمله مسائلی است که در دیدار شاهزاده محمد بن سلمان با آنتونیو گوترش، به بحث گذاشته شد.

شاهزاده محمد بن سلمان سه‌شنبه 20 مارس در چارچوب سفر رسمی سه‌هفته‌ای، وارد ایالات متحده شد و در واشینگتن با رئیس‌جمهوری، وزیر دفاع و شماری از مسئولان این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ادعای تازه نصرالله: پیشنهاد میلیاردی عربستان به سوریه برای قطع رابطه با ایران

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار ادعای تازه‌ای مطرح کرده: پیشنهاد عربستان سعودی به اسد برای قطع رابطه با ایران در ازای پرداخت «صدها میلیارد دلار» برای بازسازی سوریه.

به گزارش رادیو زمانه به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان ، در گزارشی که سه‌شنبه ۲۷ مارس/ ۷ فروردین با تیتر «از مقاومت دست بردار و هر چه دلت می‌خواهد بردار» در گفت‌وگو با حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعا کرده که مقامات بلندپایه عربستان سعودی در دیدار و گفت‌وگو با مقامات دولت اسد پیشنهاد داده‌‌اند که اگر سوریه روابطش را با ایران و با شبه‌نظامیان شیعه از جمله حزب‌الله لبنان قطع کند، برای بازسازی سوریه «صدها میلیارد دلار» به این کشور پول پرداخت می‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این گفت‌وگو درباره کمک‌های مالی ایران به حزب‌الله لبنان و به سوریه سکوت کرده است.

در ژوئن ۲۰۱۶/ تیر ۱۳۹۵ بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا ۱۰۰ حساب بانکی حزب‌الله را مسدود کرد، نصرالله در یک سخنرانی عمومی گفته بود که منابع مالی حزب‌الله از طریق بانک‌ها تأمین نمی شود، بلکه ایران هزینه‌های حزب‌الله را به عهده گرفته است:

«این پول‌ها همان‌طور به دست ما می‌رسد که موشک‌هایی که با آن اسرائیل را تهدید می‌کنیم.»

سازمان ملل هم در فوریه ۲۰۱۸/اسفند ۱۳۹۶ اعلام کرده بود که ایران هر سال ۶ میلیارد دلار در سوریه هزینه می‌کند.