پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سومین نامه سرگشاده دکتر سعید زیباکلام به رئیس قوهٔ قضائیه صادق سارق لاری جانی

سومین نامه سرگشاده دکتر سعید زیباکلام به رئیس قوهٔ قضائیه صادق سارق لاری جانی

بسم الله الرحمن الرحیم
سرگشادۀ سوم به رئیس قوۀ قضائیه

رئیس محترم قوۀ قضائیه آیت‌الله حاج شیخ صادق لاریجانی

سلام و رحمت خدا بر شما باد در این ایام ظاهراً آرام و پایدار، لیکن طوفان در نقاب.

شما می‌دانید که بنده تمنای منصب و ثروتی در سینه ندارم و چند دهه‌ای است با این دو شهوت وداع کرده‌ام؛ و نیک می‌دانید که نسبت به آرمان‌های انقلاب میهنم، دلباخته‌ام و تمنای تحکیم آنها را برای رشد و تعالی ملت رنج‌دیدۀ ستم‌دیده‌ام دارم و اما به واسطۀ شرایط حساس و ملتهب امروز میهنم لازم دیدم مطالبی را مطرح کنم:

۱-چرا مطابق اصول مصرح قانون اساسی محاکمۀ آقای حمید بقایی، معاون رئیس جمهور دولت_نه و ده را علنی برگزار نکردید؟ امکان دارد برای آگاهی ملت ایران علل یا دلایل این تصمیم را شفاف و صریح و علنی اعلام کنید؟

۲- قاعدتاً برای جنابعالی وثاقت و صحت اسناد و شواهدِ مؤید اتهامات نامبرده باید محرز باشد، چرا اینک که آقای بقایی برای اثبات بی‌گناهیش جان خود را به میدان آورده، با اعادۀ دادرسی و برگزاری محاکمۀ علنی ایشان مخالفت می‌کنید؟

۳- آیت‌الله لاریجانی! اینها سؤالات بسیاری از اقشار مردم و به‌ویژه جوانان دانشجوی سراسر کشور است.

۴- آیت‌الله لاریجانی! شما و همکارانتان اینک بر کرسی‌های قدرت فائقه تکیه زده‌اید و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و تقنینی و اجرایی نظام همگی کم و بیش حامی و مدافع سیاست‌های شما هستند و نتیجتاً شما خود را چندان پاسخگو نمی‌بینید، امّا بنده از سر شفقت شما را انذار می‌کنم دست از رویه‌ها و اقدامات جابرانۀ قاهرانه بردارید و در جهت اقناع افکار_عمومی به آرامش فضای ملتهب موجود گام‌های جدی بردارید.

۵- اطلاع دست اوّل دارم که عرصۀ عمومی سیاست و ساز و کار مرسوم آن، برای شما نه مقبولیت دارد و نه حتی موضوعیت. برای شما تنها محاکم غیرعلنی و رویه‌های مرسوم جاری قوۀ قضائیه مقبولیت دارد. افکار عمومی، قضاوت عمومی، گفتمان و تبادل آرا در عرصۀ عمومی، ساز و کارهای معمول اطلاع‌رسانی و مقبولیت و مشروعیت ملی ظاهراً برای شما هیچ یا کمتر موضوعیتی دارد.

۶- آقای حاج شیخ صادق لاریجانی! بنده اما این نگرش‌ها و رویه‌ها را اشتباه و بلکه خانمان‌سوز می‌دانم. شما نمی‌توانید و نباید در قبال مطالبات عمومی بی‌اعتنا باشید. این سیاست‌ها و رویه‌ها، تیشه به ریشۀ نظام و مشروعیت آن می‌زند. آرمان‌ها و میثاق ملی این انقلاب همان قانون اساسی، را نمی‌توان و نباید با برداشت‌ها و سیاست‌های خودکامانه به مخاطره افکند.

از حضرت حق استدعا دارم به یمن و برکت این ایام و لیالی مبارک، قلوب ما مردم و به‌ویژه قلوب مسئولان و رجال سیاسی را منقلب و اصلاح فرماید تا نظام هرچه بیشتر پاسخگوی مطالبات به حق مردم شود و حقوق ولی‌نعمتان محروم و مستضعف انقلاب هرچه بنیانی‌تر رعایت شود.

سعید زیباکلام
میلاد خجستۀ امیرالمؤمنین،
۱۱ فروردین۹۷