پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ۱۴ کشور اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند

۱۴ کشور اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند

دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه ششم فروردین دستور اخراج ۶۰ دیپلمات روس را صادر و کنسولگری این کشور در سیاتل را هم تعطیل کرد. همزمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یک اقدام دسته‌جمعی شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند.

اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی در واکنش به نقش احتمالی مسکو در مسموم کردن یک جاسوس سابق در بریتانیا است.

مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند این ۶۰ نفر از جاسوسان روسیه هستند که تحت پوشش دیپلماتیک کار می‌کردند. انتظار می‌رود ۴۸ نفر از این افراد عضو سفارت روسیه و ۱۴ نفر هم از اعضای دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل باشند.

دولت آمریکا می‌گوید که هدف از این اقدام فرستادن پیامی به رهبران روسیه درباره شمار «بالای غیرقابل قبول» عوامل اطلاعاتی مسکو در ایالات متحده است.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که افراد اخراج شده هفت روز فرصت دارند تا خاک آمریکا را ترک کنند. همچنین کنسولگری روسیه در سیاتل به دلیل نزدیکی آن به پایگاه دریایی آمریکا و نگرانی از تحرکات اطلاعاتی روسیه تعطیل شده است.

اخراج این تعداد از دیپلمات‌های روس یکی از اقدامات مهم دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن آن در ژانویه ۲۰۱۷ علیه مسکو و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، است. کمتر از یک هفته پیش، رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری، را به وی تبریک گفته بود.

هفته پیش، دونالد تاسک رئیس اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده بود که اعضای اتحادیه به دلیل نقش احتمالی روسیه در پرونده مسموم سازی یک جاسوس دو جانبه اقداماتی را علیه این کشور به مرحله اجرا می‌گذارند.

آقای تاسک روز دوشنبه گفت که ۱۴ کشور اروپایی در اقدامی هماهنگ دستور اخراج دیپلمات‌های روس از خاک این اتحادیه را صادر کرده‌اند.

وی در یک نشست خبری در وارنا بلغارستان اظهار داشت: «در راستای تصمیم هفته پیش شورای اروپایی برای واکنش نشان دادن به اقدام روسیه در یک چارچوب مشترک، امروز ۱۴ کشور تصمیم گرفتند تا دیپلمات‌های روسیه را اخراج کنند».

آقای تاسک تصریح کرد که به جز اخراج دیپلمات‌های روسیه، ظرف روزها و هفته‌های آینده اقدامات بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای همچنین خبر دادند که سفیران خود را از مسکو فراخوانده‌اند.

آلمان، فرانسه و لهستان گفته‌اند که چهار دیپلمات، جمهوری چک و لیتوانی سه دیپلمات، ایتالیا، دانمارک و هلند دو دیپلمات و لاتویا نیز یک دیپلمات روس را تاکنون اخراج کرده‌اند.

پیشتر، بریتانیا ۲۳ دیپلمات روس را اخراج و مسکو را متهم کرده بود که در تدارکات حمله ومسموم‌سازی سرگئی اسکریپال و دخترش در سالیزبوری با عامل اعصاب دست داشته است.

روسیه این ادعا را رد کرده و در اقدامی متقابل، شماری از دیپلمات‌های بریتانیا را از این کشور اخراج کرد.

کانادا هم دستور اخراج چهار دیپلمات روس را صادر و از پذیرش سه دیپلمات جدید این کشور خودداری کرده است.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه گفت که ما این اقدامات را در راستای اعلام همبستگی با بریتانیا انجام می‌دهیم.

وی افزود: «حمله با عامل اعصاب در سالیزبوری، در خاک نزدیک‌ترین شریک و متحد کانادا، اقدامی پست، شنیع و بی‌ملاحظه است که می‌توانست جان صدها نفر را به خطر بیاندازد».

گزارش شده که اوکراین نیز در همراهی با کشورهای غربی ۱۳ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کرده است.

سرگئی اسکریپال، جاسوس مسموم‌شده روس، سال ۱۳۸۹ بین آمریکا و روسیه مبادله شده بود. به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، سرهنگ اسکریپال، سپس در بریتانیا خانه‌ای خرید و ساکن این کشور شد.

او و دخترش که مشخص نیست اساسا چرا هدف حمله قرار گرفته‌اند، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و گفته می‌شود شرایط‌شان وخیم است.

منبع: رادیو فردا