سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ ممکن است «شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کند»

ترامپ ممکن است «شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کند»

رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ممکن است به‌زودی، در واکنش به جریان مسمومیت یک جاسوس سابق در بریتانیا، دستور اخراج دست‌کم ۲۰ تن از دیپلمات‌های روس از خاک ایالات متحده را صادر کند.

خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان، پنجم فروردین ماه گزارش داده‌اند که تصمیم دولت ترامپ در این مورد، در پیوند با اقدامات احتمالی متحدان اروپایی ایالات متحده خواهد بود، و ممکن است روز دوشنبه شـشم فروردین ماه اعلام شود.

راج شاه، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته‌است که واشینگتن در حال سنجیدن گزینه‌های پیش‌رو است. آقای شاه اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است: «ایالات متحده قاطعانه از بریتانیا در محکومیت این اقدام شرم‌آور روسیه، حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری همواره در حال سنجیدن گزینه‌هایی برای واکنش نشان دادن به اقدامات بدنهاد روسیه است. در حال حاضر اعلامیه رسمی نداریم».

خبرگزاری‌ها می‌گویند شورای امنیت ملی کاخ سفید، در بیستم مارس، مجموعه‌ای گزینه‌ها و واکنش‌های احتمالی در برابر مسکو را در اختیار رئیس‌جمهوری ترامپ، گذاشته‌است. انتظار می‌رود اقدامات احتمالی واشینگتن، با واکنش مشابهی از سوی مسکو روبه‌رو شود.

در میانه اسفند ماه عابری در یک مرکز خرید در سالزبری بریتانیا، سرهنگ سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روس و دختر او را نیمه‌هوشیار روی یک نیمکت پیدا کرد؛ موضوعی که چند روز بعد به دور تازه‌ای از تنش‌ها میان غرب و مسکو تبدیل شد.

بریتانیا، روسیه را متهم کرده‌است که «به احتمال بسیار زیاد»، در مسمومیت اسکریپال و دخترش، با استفاده از یک عامل اعصاب، دست دارد. روسیه این اتهام‌ را رد کرده‌است.

دولت بریتانیا دست به اقداماتی علیه روسیه زده و از جمله دستور به اخراج ۲۳ دیلپمات آن کشور داد، که خود با واکنش مشابه مسکو همراه شد.

چند روز پس از آن آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد، او امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، توافق کرده‌اند «علاوه بر فراخواندن سفیر، اقدامات هماهنگ دیگری نیز [علیه مسکو] صورت گیرد».

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز جریان مسمومیت اسکریپال و دخترش را «حمله به تمامیت و یکپارچگی اتحادیه اروپا» توصیف کرده بود.

روزنامه گاردین، سوم فوردین ماه گزارش داد که دست‌کم دولت‌های ده کشور عضو اتحادیه اروپا قصد دارند دست به اخراج شماری از دیپلمات‌های روس بزنند.

در واکنش به اقدامات اروپا، دیمتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه گفته «باعث تاسف است که یک بار دیگر قضاوت و تصمیم‌گیری بر پایه واژگانی مانند “خیلی احتمال دارد” بنا شده‌است». آقای پسکوف یک بار دیگر بر موضع دولت خود پافشاری کرده که «روسیه مطلقا هیچ ارتباطی با جریان [مسمومیت شیمیایی] اسکریپال ندارد».

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله، از مأموران بخش امنیتی ارتش روسیه بود. او در دسامبر سال ۲۰۰۴ دستگیر و در دادگاه به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به بریتانیا و خیانت، به زندان محکوم شد؛ در سال ۲۰۱۰ از جمله جاسوسانی بود که روسیه و آمریکا معاوضه کردند. او سپس به بریتانیا پناهنده شد و سال‌هاست که در این کشور زندگی می‌کند.

(رادیو فردا)