یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تاثیر تغییرات در دولت آمریکا بر تحولات ایران در کانون بحث‌های مراسم نوروزی شورای ملی مقاومت

تاثیر تغییرات در دولت آمریکا بر تحولات ایران در کانون بحث‌های مراسم نوروزی شورای ملی مقاومت

اثر بخشی تغییرات اخیر در کابینه پرزیدنت ترامپ برای ایجاد دگرگونی در ایران، در کانون سخنان مقام‌های پیشین آمریکایی حاضر در مراسم نوروزی شورای ملی مقاومت ایران بود که در یکی از معروف ترین هتل‌های پایتخت آمریکا برگزار شد.

تام ریج، اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا، که در مراسم جمعه شب، سوم اسفند حاضر بود، انتخاب آقای بولتون را نوید بخش تغییرات ژرف در ایران دانست.

او به صدای آمریکا گفت: «آنچه انتخاب آقای بولتون را بسیار جالب و هیجان انگیز می‌کند، اینست که وی فردی شفاف، صریح و رک گوست. او درباره نتایج سازش با ملاها در تهران، درباره حمایتش از سازمان مجاهدین خلق و خانم رجوی، و درباره نیاز به دستیابی به ایرانی آزاد و رها شده و بدون هرگونه تسلیحات اتمی بارها صحبت کرده است. دیدگاهش در راستای سیاست دولت پرزیدنت ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران در یمن، سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه است. بنابراین از دید من انتخاب فردی که نگرانی‌های خاصی برای مقابله با ایران به عنوان دولت رتبه نخست حامی تروریسم دارد، بسیار مثبت است.»

رابرت جوزف که پس از آقای بولتون در سمت معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل کار کرده است، نیز ابراز امیداوری کرد که معرفی همکار پیشینش به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین جابجایی مایک پمپئو از سی آی ای به وزارت خارجه بتواند به تغییر رژیم در ایران کمک کند.

او گفت: «هردو گزینه‌های پرزیدنت ترامپ روحیه و عزم جدیدی را برای دستیابی به اهدافی که همه ما به دنبال آن هستیم برای دولت به ارمغان می‌آورند. از دید من، هدف اصلی سرنگونی رژیم است. تغییر رژیم تنها راه حل برای مردم ایران است؛ رژیمی که آن را سالیان دراز تحمل کرده‌اند. آرزومندم در چارچوب روحیه ایام نوروز که تحول را به همراه می آورد ما شاهد تحول خوبی برای مردم ایران باشیم. »

آدام ارلی، سفیر پیشین آمریکا در بحرین، ترمیم اخیر در کابینه را امری عادی دانست و گفت که گزینه‌های جدید همسوتر با ریاست جمهوری، سیاست و راهبرد او را در قبال ایران به پیش می برند.

او گفت: «آن دو مانند ترمز روی خودرو عمل می کردند. حالا این ترمزها رفته اند و به جای آن آقایان، پمپئو و بولتون مثل پدال گاز عمل می‌کنند و به سیاست پرزیدنت ترامپ در قبال ایران شتاب خواهند داد.»

او اضافه کرد: «این دو نظراتی قاطع نسبت به ایران دارند و میدانند که رژیم صرفا با اعمال فشار مضاعف، رفتار و اقداماتش را عوض خواهد کرد. نتایج ملموس این تغییر را ما در خروج از برجام و اعمال تحریم‌های سخت شاهد خواهیم بود.»

در این مراسم که در هتل می فلور شهر واشنگتن برگزار شد و با پخش موسیقی و پذیرایی با غذاهای ایرانی ویژه نوروز همراه بود، علیرضا جعفرزاده، معاون نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا انتخاب آقای بولتون را اقدامی امیدوار کننده برای تحقق یافتن راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران دانست.

او گفت: «چیزی که تضمین کند در منطقه صلح و ثبات برقرار شود و جنگ طلبی رژیم ایران متوقف شود، اتخاذ یک سیاست قاطع علیه رژیم است. به همین دلیل ما برای آقای بولتون آرزوی بیشترین موفقیت و پیشبرد همین سیاست را داریم.»

آقای جعفر زاده همچنین از پیام نوروزی پرزیدنت ترامپ که عمدتا بر مقابله بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استوار بود، استقبال کرد.

او گفت: «از سرکوب فیزیکی تا سرکوب سایبری در دست سپاه است به همین دلیل از پیام پرزیدنت ترامپ و سیاست او استقبال می کنیم و فکر می‌کنیم که باید قاطع‌‌تر از گذشته باشد و محدودیت‌های مشخص علیه رژیم و به خصوص سپاه برقرار شود چون در این صورت کار مردم ایران برای یکسره کردن کار نظام ساده تر می‌شود.»

این مراسم اندکی پس از پیام نوروزی پرزیدنت ترامپ برگزار شد که در جریان آن آقای ترامپ نوید مقابله‌ای قاطع تر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را داد.

منبع : صدای آمریکا