چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت خارجه: تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر فاقداصالت و مشروعیت است

بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت خارجه: تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر فاقداصالت و مشروعیت است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ، سخنگوی وزارت خارجه تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی را که براساس آن ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران برای یکسال دیگر تمدید شد را محکوم کرد.

بهرام قاسمی، تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ، که براساس آن ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران برای یکسال دیگر تمدید شد را محکوم و آنرا نشانه ای از سوء استفاده  تعداد محدودی از کشورها از ساز و کارهای حقوق بشری ملل متحد دانست.

قاسمی مدعی شد : این قطعنامه علیرغم عدم حمایت تعداد قابل توجهی از اعضای شورای حقوق بشر از آن و صرفا با اتکاء به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعدادی از کشورهای منطقه که خود در شمار ناقضین اساسی حقوق بشر در سطح جهان و منطقه هستند، صادر شده است که از نظر ما محکوم و غیرقابل قبول است. 

از نظر ما تمدید یکساله ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران فاقد وجاهت و پشتوانه حرفه ای است و اقدامی غیرضروری بود و بنابراین گزارشگری که با چنین پشتوانه شبهه داری به این سمت منصوب شود، با مشکل اساسی در اصالت و مشروعیت خود مواجه است.

خشم و نگرانی مقامات مسئول جمهوری اسلامی از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در حالی ابراز میشود که روز گذشته ، در سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران برای یکسال دیگر تمدید شد.

کشورهای سوئد، آمریکا، مقدونیه و مولداوی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌ بودند که به موجب آن می‌بایست مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شود. این قطعنامه در اجلاس  حقوق بشر سازمان ملل که جمعه ۲۴ مارس  در ژنو برگزار شد، با ۲۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

پیش از برگزاری سی و چهارمین اجلاس شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ۴۱ نهاد حقوق بشری خواستار تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران شده بودند.

عفو ​​بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، سازمان حقوق بشر ایران، عدالت برای ایران، بنیاد عبدالرحمن برومند، مدافعان برای حقوق بشر، همه حقوق بشر برای همه در ایران، عرصه سوم، ماده ۱۸، ماده ۱۹، انجمن حقوق بشر مردم آذربایجانی در ایران، جمعیت حقوق بشر کردستان در ایران-ژنو، گروه حقوق بشر بلوچستان، جامعه بین‌المللی بهایی، مرکز حقوق بشر در ایران (کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران سابق)، مرکز حامیان حقوق بشر، شبکه بین‌المللی حقوق کودک، شبکه حقوق بشر کردستان، سازمان شش رنگ از جمله نهادها و سازمان‌هایی بودند که خواهان تمدید مأموریت عاصمه جهانگیر شده بودند.

نماینده آلمان به نمایندگی از اتحادیه اروپا و همچنین نماینده بریتانیا از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران حمایت کرده بودند.