شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » القدس العربی: عربستان در اندیشه تاسیس کنسولگری در «نجف»؟

القدس العربی: عربستان در اندیشه تاسیس کنسولگری در «نجف»؟

القدس العربی چاپ لندن می نویسد : تشکلهای شیعه عراقی شروطی را برای سفر احتمالی بن سلمان به بغداد وضع کرده اند.

این روزنامه در ادامه می افزاید : هنوز دستور کار سفر بن سلمان به صورت رسمی مشخص نیست، اما اطلاعات روزنامه ها حکایت از آن دارد که مسئولان سعودی قصد دارند سفارت جدیدی را در بغداد بنا کرده و کنسولگری سعودی را در استان نجف، با اغلبیت شیعه ای که در آن سکونت دارند، افتتاح کنند.

اخبار تأییدنشده حکایت از آن دارد ، کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان عراق قطعی بودن چنین سفری را نفی کرده اند و عباس البیاتی، یکی از اعضای این کمیته در گفتگو با القدس العربی تصریح کرده است که عراق در مورد ارتباط با کشورهای همسایه در چارچوب منافع خود، برخوردی مثبت دارد و از آن استقبال می کند.

یکی از نمایندگان مجلس عراق، عبدالعزیز حسن، زمان سفر ولی عهد سعودی به عراق را پایان ماه جاری اعلام کرده و در بیان دلایل این سفر مدعی میشود که  این سفر جزئی از نبرد سعودی-ایرانی بر سر نفوذ در عراق باشد.

در این میان ادعا میشود  حزب الدعوة مواضعی اتخاذ کرده که با موضع سازمان بدر به رهبری هادی العامری در هماهنگی بوده است و با آن همخوانی دارد.

صحت این ادعا هنوز تأیید نشده است.

روابط عراقی-سعودی در روزهای اخیر شاهد تحرکی رسمی بوده است، بویژه با سفر وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر به بغداد و در پی آن، سفر حیدر العبادی به عربستان و دیدار وی با بن سلمان.