یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

ولیعهد عربستان: اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز می سازیم/نقش امارات در عزل تیلرسون/زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان

نقش امارات در عزل تیلرسون، خبر نتانیاهو از خروج آمریکا از برجام، زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان و خروج صدها غیر نظامی از غوطه شرقی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سخنان محمد بن سلمان علیه ایران نیز اشاره کرد.

ولیعهد عربستان در سخنانی خصمانه و خارج از عرف دیپلماتیک گفت که اگر ایران بمب هسته ای بسازد عربستان نیز سریعا همان کار را خواهد کرد!

به گزارش اسپوتنیک، محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در سخنان خود عنوان داشت: اگر ایران بمب هسته ای بسازد عربستان نیز همین کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

وی در گفتگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی بی اس» مدعی شد: عربستان به دنبال بمب هسته ای نیست اما بدون شک اگر ایران به بمب هسته ای دست یابد ما نیز همین کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.

بن سلمان در خصوص اختلافات میان ایران و عربستان مدعی شد: ایران رقیب عربستان نیست و ارتش این کشور در میان پنج ارتش نخست جهان اسلام نیست. اقتصاد عربستان نیز از ایران قوی تر است بنابراین بعید می دانم که این کشور رقیب عربستان باشد.

ولیعهد عربستان: اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز می سازیم/نقش امارات در عزل تیلرسون/زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان

بن سلمان گفت: نمی خواهم حوادثی که در خاورمیانه در گذشته به وقوع پیوسته بار دیگر تکرار شود.

قرار است این مصاحبه بن سلمان روز یکشنبه یعنی دو روز قبل از دیدار وی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا منتشر شود.این نخستین مصاحبه بن سلمان با تلویزیون آمریکا است.

نقش امارات در عزل تیلرسون

مشاور ولیعهد ابوظبی به برکناری وزیر خارجه آمریکا از سوی رئیس جمهوری این کشور واکنش نشان داد.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی دانشگاه «امارات متحده عربی» و مشاور «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد امارات در واکنش به عزل «رکس تیلرسون» نوشت که تاریخ این لحظه را که کشوری چون امارات مقام وزیر خارجه کشوری بزرگ را برکنار کرده، فراموش نخواهد کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: «تاریخ به یاد خواهد داشت که کشوری خلیجی [اشاره به امارات] در بیرون انداختن وزیر خارجه کشوری بزرگ نقش داشته؛ این مشتی از خروار است».

او بی‌اطلاعی تیلرسون از برکناری خود را به باد تمسخر گرفته و نوشت: «وزیر خارجه کشوری بزرگ هنگامی که از خواب بیدار می‌شود و قبل از آنکه سرکار برود، متوجه می‌شود که در توییتر تصمیم به اخراج او گرفته شده است».

ولیعهد عربستان: اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز می سازیم/نقش امارات در عزل تیلرسون/زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان

توییت مشاور ولیعهد امارات در تمسخر برکناری وزیرخارجه آمریکا در حالی است که او در تاریخ 6 ماه مارس در توییتی از احتمال برکناری تیلرسون در روزهای آینده خبر داده بود.

عبدالله در تاریخ مذکور در توییتی نوشته بود: «رئیس جمهور آمریکا از عملکرد او [تیلرسون] راضی نیست؛ از طرفی اغلب کسانی که با او در وزارت خارجه کار می‌کنند از او ناراضی هستند. پایتخت‌های جهان او را نادیده می گیرند و حرف شنوی از او ندارند».

خبر نتانیاهو از خروج آمریکا از برجام

کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع آگاه نوشته است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اطرافیانش گفته است که آمریکا در آستانه خروج از توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد.

«باراک راوید» خبرنگار این شبکه به نقل از دو عضو کابینه رژیم صهیونیستی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گزارش داد که نتانیاهو پس از بازگشت از واشنگتن و دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به اعضای کابینه گفته آمریکا احتمالا در ماه می (اردیبهشت) از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود.

به گفته راوید، نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل، گفته است: «به نظرم ترامپ به لغو توافق هسته‌ای بسیار نزدیک شده است. رئیس‌جمهور در حضور اعضای تیمش، در حضور تمام مقام‌های ارشد دولت به من گفت اگر تغییر چشم‌گیری در این توافق انجام نشود، او توافق با ایران را ترک می‌کند.»

بنا بر گزارش این رسانه، دیپلمات‌های اروپایی هم ارزیابی مشابهی دارند و حتی به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگو با آمریکا برای رسیدن به راهکار جایگزین، احتمالا اتلاف وقت است.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی گزارش این رسانه‌ها را رد نکرده، اما از اظهارنظر بیشتر و توضیح درباره جزئیات آن خودداری کرده است.

زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان

وزارت امور خارجه ترکیه می‌گوید رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه چهارم آوریل در استانبول دور هم جمع خواهند شد.

وزارت خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سران سه کشور به منظور بحث و رایزنی در مورد پرونده سوریه و بحران این کشور در نشست استانبول شرکت خواهند کرد.

این سومین نشست مشترک 3 کشور مذکور پیرامون سوریه است که نشست‌های اول و دوم به ترتیب به میزبانی تهران و مسکو بود.

ایران، روسیه و ترکیه از اردیبهشت ماه بر سر توافق آتش بس و توافق مناطق کاهش تنش مسئولیت نظارت بر این توافق‌ها را بر عهده گرفتند.

خروج صدها غیر نظامی از غوطه شرقی

صدها تَن از غیرنظامیان سوری توانستند از طریق گذرگاه حموریه از منطقه درگیر و تحت محاصره غوطه شرقی دمشق خارج شوند.

به گزارش العهد، صدها تن از غیر نظامیانی که تحت محاصره گروه های تروریستی در غوطه شرقی شهر دمشق بودند توانستند از طریق گذرگاه حموریه از این منطقه خارج شوند. یگان های ارتش سوریه با همکاری هلال احمر این کشور امنیت مسیر خروج این غیرنظامیان را برقرار می کنند.

ولیعهد عربستان: اگر ایران بمب هسته ای بسازد ما نیز می سازیم/نقش امارات در عزل تیلرسون/زمان دیدار روحانی، پوتین و اردوغان

شبکه خبری المنار نیز گزارش داده بود که بیش از دو هزار نفر از ساکنان غوطه شرقی دمشق عازم گذرگاه حموریه شده اند.

از سوی دیگر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که یک کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه وارد غوطه شرقی دمشق شده است.

این کمیته خبر داد که کاروان کمک‌های بشردوستانه شامل ۲۵ کامیون است که از طریق گذرگاه الوافدین وارد بخش شمالی غوطه شرقی شده است.