سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خانم فائزه هاشمی : «رفتند دراویش را تحریک کنند تا داستان درست شود»

خانم فائزه هاشمی : «رفتند دراویش را تحریک کنند تا داستان درست شود»

خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی

خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی می گوید : «نمی توان باور کرد که آن اتفاقات دلخراش کار دراویش بود. »

سعید گیتی آرا خبرنگار ، پایگاه خبری جماران، گفتگویی داشته با خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی«دختر آیت الله هاشمی و استاد دانشگاه» و در این گفتگو نظر وی را درباره موضوعات مختلف جویا شده است.

ما در اینجا تنها به نقطه نظرات خانم هاشمی پیرامون دراویش گنابادی می پردازیم ؛ در صورت علاقه مندی می توانید لینک گفتگوی کامل این مصاحبه را در سایت جماران جستجو کنید.

سئوال خبرنگار : یکی از مسائلی که در هفته های اخیر مطرح شد، موضوع دراویش و چرایی برخورد با آنها بود. نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ خانم دکتر فائزه هاشمی : جریانی در کشور، نگران این است که اشخاص یا جریانات فکری طرفدار پیدا کنند. دراویش جمعیتی چند میلیونی در کشور دارند و تنها بخشی از آنها دراویش گنابادی هستند. متاسفانه نتیجه برخورد با این گونه جریانات، افزایش میزان محبوبیت و هواداران آنها است. اما بازهم ما این روش اشتباه را ادامه می دهیم. به نظرم با نبودن بابا،  سمت و سوی کشور به سمتی می رود که انگار بناست یکسری مسائل بیشتر برهم بخورد. وگرنه اتفاق جدیدی نیفتاده بود و دراویش دهه ها و قرن هاست که بدون کمترین مشکلی زندگی می کنند و زاویه ای هم با نظام نداشتند. حتی هنگامی که حسینیه ها و جمخانه های آنها را  به آتش کشیدند هم عکس العملی نشان ندادند و با مظلومیت زندگی کردند.

من فکر می کنم دستی در کار است که ناراضی بتراشد. حتی تلاش می شود این موارد را به دولت بچسبانند و چنین القاء کنند که دولت کاری از دستش برنمی آید و مردم را از دولت آقای روحانی ناامید کنند. هرچه هست بی عقلی صرف است و نتیجه ای عکس در پی دارد. مسأله دراویش به نوعی تحریک این قشر بود. رفتند آنها را تحریک کنند تا داستان درست شود. نمی توان باور کرد که آن اتفاقات دلخراش کار دراویش بود. به نظر من یکسری عوامل دیگر این کارها را انجام دادند. همان‌طور که در تظاهرات های دی ماه و ماجرای عاشورا در سال 88 و قبل از آن کارناوال عاشورا در انتخابات سال 76، این عوامل نقش داشتند.

باید دید چه کسی از این جریانات سود برده است و در نهایت کدام جریان روی آن سوار شده است؟ از این منظر می توان فهمید که همیشه کار کدام گروه بوده است. متاسفانه عامل برخی روش ها، فضای منفی را علیه ایران در حوزه بین المللی ایجاد و تشدید می کند. ما باید سعی کنیم عزت خود را در دنیا افزایش دهیم. مطمئناً اگر با مردم خود با عزت و احترام رفتار نکنیم، دنیا نیز به ما احترام نخواهد گذاشت.