سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اخبار در تصویر » مرگ ناشی از مسمومیت برای از میان برداشتن مخالفان و رقبا!

مرگ ناشی از مسمومیت برای از میان برداشتن مخالفان و رقبا!

روسیه ، ایران و کره شمالی در مظانّ اتهام : 

۱- مسمومیت جاسوس دوجانبه روسی در بریتانیا

منبع بی بی سی فارسی : سرگئی اسکریپال، مرد روسی که به طور ناگهانی در شهر سالزبوری بریتانیا بیمار شده، در گذشته جاسوس بریتانیا بوده است.

سرگئی اسکریپال، ۶۶ ساله، در سال ۲۰۱۰ میلادی در یک تبادل جاسوس آمریکا و روسیه آزاد شد و به بریتانیا نقل مکان کرد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرده بود.

روز یکشنبه (چهارم مارس) اعلام شد که یک مرد به همراه زنی حدودا ۳۰ ساله در مرکز خرید سالزبوری بریتانیا به دلیل تماس با “ماده ای ناشناخته” بیمار و به بیمارستان منتقل شده است. نوع ماده مشکوک اعلام نشد.

در پی یافت شدن آقای اسکریپال و دخترش در حالت بیهوشی، این احتمال مطرح شد که ممکن است این دو نفر عمدا مسموم شده باشند. با توجه به این اتهام که تشکیلات جاسوسی روسیه در مسموم کردن و قتل الکساندر لیتویننکو، عضو سابق تشکیلات اطلاعاتی روسیه در سال ۲۰۰۶ دست داشته، احتمال ارتباط دولت روسیه با این حادثه مطرح شد.

در حال حاضر، آزمایش‌هایی برای تشخیص علت بیهوشی آقای اسکریپال و دخترش در جریان است اما نتیجه این آزمایش‌ها هنوز و علت بیهوشی این دو نفر اعلام نشده است. حال دو بیمار نگران‌کننده گزارش شده است.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه است. او در سال ۲۰۰۶ به جرم جاسوسی برای بریتانیا به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

او متهم بود که هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه در اروپا را به سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام آی ۶) داده است.

لینکهای مرتبط :

بیماری ناگهانی ‘جاسوس سابق روس’ در بریتانیا

اثبات مسموم شدن جاسوس سابق روسی ‘واکنش تند بریتانیا را در پی خواهد داشت’

‘جاسوس سابق روس و دخترش با گاز اعصاب هدف قرار گرفتند’

۲- مرگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی

منبع یورونیوز : کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز سیزدهم فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن) از سوی دو زن در فرودگاه کوالالامپور مورد حمله قرار گرفت. کیم جونگ نام، چند دقیقه پس از این حمله در آمبولانسی که او را به سمت بیمارستان می‌برد جان سپرد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که او توسط یک ماده بسیار سمی به نام «وی ایکس» از مشتقات کشندۀ گاز سارین مسموم شده بود.

ویدیوی که از دفتر فوریت های پزشکی فرودگاه کوالالامپور ضبط شده آخرین لحظات زندگی او و تلاش نیرو‌های امدادی برای کمک‌رسانی به وی را نشان می‌دهد.

کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز سیزدهم فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن) از سوی دو زن در فرودگاه کوالالامپور مورد حمله قرار گرفت.

کیم جونگ نام، چند دقیقه پس از این حمله در آمبولانسی که او را به سمت بیمارستان می‌برد جان سپرد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که او توسط یک ماده بسیار سمی به نام «وی ایکس» از مشتقات کشندۀ گاز سارین مسموم شده بود.

ویدیوی که از دفتر فوریت های پزشکی فرودگاه کوالالامپور ضبط شده آخرین لحظات زندگی او و تلاش نیرو‌های امدادی برای کمک‌رسانی به وی را نشان می‌دهد.

دو زنی که به اتهام قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی دستگیر شده بودند در اولین روز شروع دادگاهشان در شهر کوالالامپور در روز۲ اکتبر (۱۰ مهر) اعلام بی‌گناهی کردند.

تصاویری که توسط دوربین های مدار بسته فرودگاه ثبت شده صحنه حمله این دو زن به کیم جونگ نام و کشیدن پارچه آلوده به ماده شیمیایی کشنده به صورت وی را نشان می‌دهد. با این وجود آنها خود را بیگناه می‌دانند و می گویند تصور می‌کردند در یک برنامه طنز دوربین مخفی شرکت کرده‌اند و کیم جونگ نام را نمی شناخته‌اند.

برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی زمانی جانشین بالقوه وی محسوب می‌شد اما در سال ۲۰۰۱ به دلیل تلاش برای ورود غیرقانونی به ژاپن و دستگیر شدن با یک پاسپورت تقلبی، مغضوب شد و تا پیش از مرگ در تبعیدی ناخواسته در چین زندگی می‌کرد.

پس از این واقعه پیونگ یانگ به شدت شایعات مربوط به دست داشتن کره شمالی در این قتل را رد کرد و آن را توطئه‌ای تبلیغاتی علیه این کشور خواند.

لینک مرتبط : برادر رهبر کره شمالی هنگام مرگ پادزهر به همراه داشت

۲- دختر هاشمی رفسنجانی: حوله پدرم آلوده به رادیو اکتیو بود

فاطمه هاشمی، فرزند رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید حوله‌ای که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با آن به بیمارستان بردند نیز به رادیواکتیو آلوده بوده است. پیش از این فائزه هاشمی، دختر دیگر آیت‌الله اعلام کرده بود که فاطمه، خواهرش و عفت مرعشی، مادرش نیز به مواد رادیواکتیو آلود هستند. فاطمه هاشمی، فرزند رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید حوله‌ای که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با آن به بیمارستان بردند نیز به رادیواکتیو آلوده بوده است. پیش از این فائزه هاشمی، دختر دیگر آیت‌الله اعلام کرده بود که فاطمه، خواهرش و عفت مرعشی، مادرش نیز به مواد رادیواکتیو آلود هستند.

یورونیوز : فاطمه هاشمی در گفتگویی که متن آن روز جمعه ۲۱ دی ماه در وبسایت اعتماد آنلاین در ایران منتشر شد، تأکید کرد که چون جواب آزمایش‌ها را ندارند نمی‌توانند برای درمان به پزشک مراجعه کنند. وی در این زمینه گفت: «این گزارشی بود که شورای عالی امنیت ملی داد و چندین بار هم از آن‌ها خواستیم که حداقل برای معالجه اطلاعات به ما بدهند تا بتوانیم به متخصص مراجعه کنیم. برای آن یک سری آزمایش‌های خاصی هست که هر جایی آن را انجام نمی‌دهند و بیشتر هم مکان‌های امنیتی این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند و به همین خاطر ما هیچ اقدامی انجام ندادیم.»

هاشمی یادآوری کرد که وجود رادیو اکتیو در بدن او و مادرش با پیگیری شورای عالی امنیت ملی و با آزمایش در یک مرکز ویژه انجام شده است. او در این زمینه افزود: «اول یک آزمایش ادرار از بابا داشتند. […] آن‌طوری که خودشان گفتند، روی ادراری که در سوند [پدرم] بوده است آزمایشی انجام دادند. بعد از من خواستند که آزمایش ادرار مادرم را بگیرم و برایشان بفرستم و بعد از خود من خواستند. بعد هم ما را بردند در یک مرکز و با دستگاه اسکنی که بود برای رادیواکتیو اسکن کردند. البته شورای امنیت هم اول به خود ما این موضوع را نگفت. من از یک مسئول دولتی این ماجرا را فهمیدم که من و مادرم هم آلوده هستیم، ولی گفتند که چون مقدار آن کم است چیز مهمی نیست و کاری هم نمی‌شود کرد. چندین بار هم گفتیم که جواب را می‌خواهیم. یک جوابی بعد از مدت‌ها دادند که وقتی به چند پزشک نشان دادم گفتند این اعداد و رقم‌هایی که در این جواب گذاشته‌اند خیلی جور در نمی‌آید.»

دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که چرا آزمایش تنها روی او و مادرش انجام شده، گفت: «فقط از من و مادرم آزمایش گرفتند و ما را اسکن کردند. از ما سوال کردند که چه کسی بیشتر با حاج آقا ارتباط داشته است که گفتیم اول مادرم، بعد پرسیدند که چه کسی رفت و آمد بیشتری داشته که گفتم من. البته من اسم یکی دو نفر دیگر از بچه‌ها را دادم ولی آن‌ها را برای آزمایش نبردند. […] حتی آن روزی که همه خانواده را جمع کردند و گفتند که علاوه بر ادرار، حوله بابا هم آلوده بوده است. این حوله‌ای است که به تنشان بوده و با آن ایشان را به بیمارستان آورده بودند. این موضوع را در آخرین جلسه‌ای که ما را جمع کردند، گزارش دادند.»

چند روز پیش، یاسر هاشمی،  فرزند دیگر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از ارجاع دوباره پرونده مرگ پدرش به شورای عالی امنیت ملی خبر داده بود. هاشمی به رسانه‌های داخلی ایران گفت این پرونده که بسته شده بود بار دیگر به درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی در این نهاد عالی کشور گشوده شده است.

اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به هاشمی رفسنجانی، سیاستمدار برجسته و متنفذ ایرانی که در طول عمر خود پست‌های بسیار مهم و کلیدی جمهوری اسلامی را در دست داشت، در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

 از زمان مرگ آیت‌الله تا کنون شایعات و اخبار تأئید نشده زیادی در مورد وجود توطئه‌ای برای قتل او مطرح شده است که بخشی از آن‌ها را خود فرزندانش با رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند.