جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای حقوق بشر امروز درباره غوطه تشکیل جلسه می‌دهد

شورای حقوق بشر امروز درباره غوطه تشکیل جلسه می‌دهد

رولاندو گومز، سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه اول مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد گمان می‌رود شورای حقوق بشر روز جمعه دوم مارس به درخواست بریتانیا جلسه فوری تشکیل خواهد داد تا اوضاع ناگوار غوطه شرقی سوریه را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز اعلام کرد دفتر شورای حقوق بشر که از ۴۷ کشور تشکیل شده و مقر آن در ژنو است، با درخواست بریتانیا موافقت کرد. این درخواست باید به صورت رسمی از سوی اعضاء شورا نیز پذیرفته شود.

جولیان برایثوایت، سفیر بریتانیا در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو نیز گفت کشورش در صدد است قطعنامه‌ای را در خصوص این موضوع صادر کند که به زودی متن آن در اختیار اعضای شورای حقوق بشر و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

رویترز گزارش کرد که پیشنویس این قطعنامه جلوگیری مکرر از ورود کمک‌های انسانی به غوطه و حملات مکرر به تاسیسات بیمارستانی، استفاده از هرگونه سلاح سنگین و بمباران هوایی و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، آتش‌زا، بشکه‌های انفجاری و تسلیحات شمیایی علیه شهروندان غیرنظامی در غوطه را محکوم می‌کند.

این قطعنامه همچنین قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس ۳۰ روزه را حمایت می‌کند. براساس این قطعنامه که هفته گذشته تصویب شد امکان ارسال کمک‌های انساندوستانه و خارج کردن بیماران و زخمی‌ها براساس قانون بین‌المللی ممکن شده و از رژیم سوریه خواسته شد که در این مسیر سنگ‌اندازی نکند.

قطعنامه پیشنهادی بریتانیا همچنین از بازرسان سازمان ملل که مسئول بررسی جنایات جنگی هستند و تحت نظر پائولو بنیرو فعالیت می‌کنند، می‌خواهد تا ماه ژوئن گزارش مستقلی درباره غوطه تهیه کنند. این بازرسان گزارش آینده خود را در ۶ مارس ارائه خواهند کرد. این گزارش در ۱۳ مارس در شورای حقوق بشر به بحث گذاشته خواهد شد.