جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعلام آمادگی بریتانیا برای اقدام نظامی علیه رژیم سوریه

اعلام آمادگی بریتانیا برای اقدام نظامی علیه رژیم سوریه

«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا سه شنبه ۲۷ فوریه اعلام کرد کشورش در صورت اثبات دلایلی مبنی بر استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان، ایالات متحده آمریکا را در اقدام نظامی بر علیه آن رژیم همراهی خواهد کرد.

جانسون در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی گفت: «اگر مطلع شویم که این اتفاق افتاده و توانستیم آن را به اثبات برسانیم، آن وقت اگر پیشنهادی برای اقدام باشد و بریتانیا بتواند در آن تاثیرگذاری کند در آن صورت موضوع را با جدیت بررسی خواهیم کرد».

منابع بیمارستانی در منطقه «الغوطه» تاکید کردند که یکشنبه ۲۵ فوریه تعدادی از اشخاص را که از علائم و آثار مشابه با آنچه علائم مسمومیت با گاز کلر رنج می بردند را مشاهده کردند و یک کودک نیز دچار خفگی شدید شده و جان سپرد.

در بیانیه منابع محلی وابسته به وزارت بهداشت و درمان مخالفان رژیم سوریه آمده است که تعدادی از قربانیان، راننده‌های خودروهای امداد و فوریت‌های پزشکی در میان دیده می‌شوند که پس از انفجار بزرگی که در منطقه «الشیفونیه» در الغوطه شرقی رخ داد، گاز کلر را استنشاق کردند. در این ارتباط ۱۸ نفر با استفاده از کپسولهای اکسیژن تحت درمان قرار گرفتند

از طرفی دیدبان حقوق بشر سوریه کشته شدن یک کودک و مسمومیت ۱۴ غیر نظامی در نتیجه مشکلات تنفسی را گزارش داده است که یکشنبه گذشته پس از بمباران غوطه توسط نیروهای رژیم استبه وقوع پیوست. دیدبان حقوق بشر تاکنون موفق به تایید اینکه عوارض خفگی ناشی از گاز سمی بوده است نشده است.

در همین رابطه «محمد علوش» یکی از فرماندهان گروههای مخالف نظام در صفحه خود بر شبکه اجتماعی «تویتر» نیروهای رژیم سوریه را به استفاده مجدد از گازهای شیمایی متهم کرد و گفت آن‌ها دوبار در بمباران منطقه الشیفونیه از گاز کلر استفاده کرده‌اند.