یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رسوایی پشت رسوایی برای نظام اهریمنی حاکم بر ایران؛ فیلمی از خودکشی سینا قنبری وجود ندارد

رسوایی پشت رسوایی برای نظام اهریمنی حاکم بر ایران؛ فیلمی از خودکشی سینا قنبری وجود ندارد

یکی از نمایندگان مجلس ایران که هفته پیش از زندان اوین بازدید کرده بود می گوید در فیلمی که مقام های زندان می گفتند نشان دهنده خودکشی سینا قنبری است اثری از قربانی نیست.

علیرضا رحیمی، نمایند مجلس، روز یکشنبه ۱۵ بهمن گفت: “از این فیلم در جاهای مختلف به اشتباه به نام فیلم خودکشی سینا قنبری نام برده می‌شود درحالی که فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویس‌های بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد و اساسا فیلمی از خودکشی وجود ندارد.”

رحیمی گفته که سینا قنبری مدت شش روز را در کنار سایر بازداشت شدگان حوادث دیماه در بند موقت (در محل ساختمانی که قبلا واحد اجرای احکام زندان بوده) به عنوان متهم سپری می‌کند.

او گفت: “برابر گزارش رییس سازمان زندان‌ها بازپرس شعبه شش قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای سینا قنبری صادر می‌کند و در بدو ورود برابر فرمی که سینا پرکرده است اظهار داشته اعتیاد ندارد و لذا در بند افراد سالم و پاک نگهداری می‌شده است.”

او اضافه کرد: “با انجام تحقیقات از هم بندی‌های وی و نیز اشخاصی در محل سکونتش مقامات زندان به این نتیجه رسیده‌اند که وی قبلا قرص اعصاب مصرف می‌کرده و به گواهی هم بندی‌هایش حالت‌های بی‌قراری در او مشهود بوده است.”

شماری از نمایندگان مجلس روز سه شنبه هفته پیش برای بررسی وضع کسانی که در اعتراضات دی ماه بازداشت شدند از زندان اوین بازدید کردند و قرار بود فورا گزارشی در این باره ارائه کنند که تاکنون منتشر نشده است.

با این حال به نظر می رسد سخنان علیرضا رحیمی یکی از نکات مهم یافته های آنها باشد.

نمایندگان از بخش موسوم به “اندرزگاه ۴” که محل نگهداری بازداشت شدگان بود و همچنین بند ۲۰۹ زندان اوین بازدید کردند که در جریان آن رئیس سازمان زندان ها و مدیرکل زندان های استان تهران هم حضور داشتند.

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس، بعد از آن بازدید گفته بود که نمایندگان فیلمی که گفته می شد مربوط به خودکشی است را دیده اند اما جزییات بیشتری ارائه نکرد.

نمایندگان مجلس روز ۱۸ دی (۸ ژانویه) مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها را در زندان اوین تأیید کردند.

در آن زمان مدیر کل زندان‌های تهران گفت که این زندانی در دستشویی خودکشی کرده است.

مقام های نظام حاکم بر ایران به دلیل، مکان یا زمان بازداشت آقای قنبری اشاره‌ای نکرده و توضیح ندادند که او چطور خود را حلق‌آویز کرده است.

وکلای دادگستری گفته اند که مسئول جان زندانیان از لحظه‌ دستگیری تا زمان تحویل به مقامات قضایی کسانی هستند که فرد را دستگیر کرده‌اند.

سینا قنبری، ۲۲ ساله در تهران، وحید حیدری در اراک و سارو قهرمانی ۲۴ ساله در سنندج در پی اعتراضات اخیر بازداشت شدند که پیکرهای هر سه نفر پس از چند روز تحویل خانواده هایشان شد.