شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت یمن نظام حاکم بر ایران را به جعل واحد پول این کشور متهم کرد

دولت یمن نظام حاکم بر ایران را به جعل واحد پول این کشور متهم کرد

دولت یمن سه‌شنبه ۱۶ ژانویه، بدون ذکر نام، برخی سازمان‌های ایرانی را به تلاش برای جعل واحد پول ملی یمن و در نتیجه، سقوط ارزش آن، متهم کردند.

به گزارش العربیه، دولت یمن گفته هدف از این اقدام، افزایش رنج‌های مردم یمن است تا با «استفاده ابزاری از شرایط انسانی، جامعه جهانی را مجبور به توفق عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان حوثی کنند».

بنا بر این گزارش خبرگزاری رسمی یمن، راجح بادی سخنگوی دولت یمن گفت: «طرح نظام حاکم بر ایران در پی حفط شبه‌نظامیان حوثی به عنوان ابزاری در دست خود است تا بدین ترتیب، پروژه رو به شکست خود نجات دهند؛ پروژه‌ای که به دلیل شکست‌های میدانی دردناک و پیاپی تحمیل شده از سوی ارتش یمن با پشتیبانی برادرانه ائتلاف عربی به رهبری سعودی، مراحل پایانی خود را طی می‌‎کند».

بادی همچنین «غارت ۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی یمن توسط شبه‌نظامیان حوثی» و «تصرف ۲ ترلیون ریال یمنی که در بانک‌ها وجود داشت» توسط آن‌ها اشاره کرد.

او افزود که حوثی‌ها از این مقدار هنگفت از واحد پول محلی برای تغییر نرخ ارز و خارج کردن پول‌های خارجی از بازار استفاده می‌کنند که خود بر شدت سقوط ارزش واحد پول یمن می‌افزاید.

در روزهای گذشته، ارزش واحد پول یمن به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید. قیمت هر دلار از ۵۰۰ ریال یمنی فراتر رفت این در حالی است که پیش از کودتای حوثی‌ها بر دولت قانونی، حدود ۲۱۵ ریال بود. بدین ترتیب واحد پول یمن بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و این تاثیر بزرگ خود را بر قیمت‌ها گذاشت و به تورم بی سابقه‌ای منجر شد.

سخنگوی دولت یمن تاکید کرد که این دولت، تلاش‌هایی استثنایی برای «وضع راه‌حل‌های کامل» به منظور متوقف کردن سقوط «غیر قابل قبول» واحد پول ملی، به کار بسته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر نوامبر گذشته، شبکه‌ای از کارمندان و شرکت‌های وابسته به سپاه قدس و سپاه پاسداران ایران را به اتهام جعل پول در یمن به ارزش میلیون‌ها دلار، به فهرست تحریم‌ها خود افزود.