پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فیگارو – رئیس‌جمهور فرانسه: «وزیر امور خارجه قرار بود جمعه به آنجا برود این غیرمقتضی است»

فیگارو – رئیس‌جمهور فرانسه: «وزیر امور خارجه قرار بود جمعه به آنجا برود این غیرمقتضی است»

سایت فیگارو در فرانسه روز پنجشنبه ۱۴دی نقطه نظرهای رئیس‌جمهور این کشور را درباره لغو سفر ژان ایو لودریان به ایران در حالی که تظاهرات خشونت‌بار کشور را تکان می‌دهند، بیان کرد. ماکرون توضیح داد «وزیر امور خارجه قرار بود جمعه به آنجا برود. این غیرمقتضی است». (ماکرون) در این رابطه با رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی تلفنی صحبت کرد.

ماکرون گفت من به روحانی گفتم: «اگر وزیر خارجه ما بیاید، اقداماتی را که دارید (در داخل ایران) انجام می‌دهید محکوم خواهد کرد، می‌خواهم با شما به صراحت صحبت کنم. لذا (سفر را) به تعویق انداختیم».

البته فرانسه می‌خواهد دیالوگ با ایران را حفظ کند. ماکرون تأکید کرد: «آنچه بسیار مهم است این است که هم‌چنان خواسته خودمان را در قبال ایران داشته باشیم و این خط را حفظ کنیم. و اگر نه به‌طور پنهانی در حال ایجاد مجدد یک محور شر خواهیم بود. به‌خوبی موضع‌گیریهای رسمی ایالات متحده، عربستان سعودی یا اسراییل را مشاهده می‌کنیم که در بسیاری زمینه‌ها متحدان ما هستند، این مواضع تقریباً ما را به جنگ با ایران خواهد کشاند. اگر همه صحبتها را قطع کنیم، این تهدید وجود دارد که به‌سمت وقایعی برویم که درگیری شدید در پی خواهد داشت».

امانوئل ماکرون اتهامات مطرح شده توسط روحانی را مبنی بر این‌که فرانسه در خاک خودش به مجاهدین خلق مخالفان رژیم تهران پناه می‌دهد، رد کرد. رئیس‌جمهور قبل از مطرح‌کردن موضوعات دیگر بین‌المللی… گفت: «از تمامی اپوزیسیونهای سیاسی در فرانسه استقبال می‌شود و با تمامی اقدامات تروریستی مقابله خواهد شد. برای این‌که توضیح داده شود که ما از یک جنبش حمایت می‌کنیم، باید شواهدی وجود داشته باشد».