پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

آخرین تحولات خاورمیانه؛اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه حقوق ماهیانه «سید حسن نصرالله»، بازگشت بیش از نصف آوارگان عراقی به منازل خود، درخواست ایران از انگلستان برای برخورد با بی‌بی‌سی و اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی آگاه مدعی شد، آمریکا درخواستی برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع تحولات ایران ارائه داده است.

واشنگتن ساعت 15 به وقت محلی (23:30 به وقت تهران) روز جمعه را برای زمان برگزاری این نشست پیشنهاد داده است.

مقام‌های آمریکایی از زمان آغاز ناآرامی‌ها در برخی شهرهای ایران که در اعتراض به مسائل معیشتی و اقتصادی برگزار و بعدها در برخی نقاط به آشوب کشیده شد، در تلاش برای سوار شدن روی موج اعتراض ها بودند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون چندین توئیت با ادعای حمایت از مردم ایران داده است؛ اقدامی که بر خلاف مواضع ضدایرانی پیشین وی است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در همین رابطه روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: ترامپ روش عجیبی برای نشان دادن «احترام فوق العاده» به ایرانیان دارد؛ از اینکه آنها را «ملت تروریست» خطاب و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچگانه در رابطه با نام خلیج فارس. بهتر از همه، «کمک به آنها» از طریق محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام است.

حقوق ماهیانه «سید حسن نصرالله»

دبیر کل حزب الله لبنان در گفت و گو با المیادین در برنامه «لعبه الامم» گفت که وی در ماه 1300 دلار حقوق می گیرد و این مبلغ برایش کافی است و هزینه هایش را نیز تأمین می کند.

نصرالله در این گفت و گو به ورزش پرداخت و اعلام کرد، فوتبال را دوست دارد و هر از چند گاهی برخی از مسابقات فوتبال را دنبال می کند.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به ایمان و باور خود به هنر و موسیقی البته در حد و حدود حلال آن و قدرت آنها برای تأثیرگذاری شان بر مخاطبان اشاره کرد.

اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه /حقوق ماهیانه « سید حسن نصرالله»/درخواست ایران از انگلستان برای برخورد با بی‌بی‌سی/ درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع ایران

نصرالله همچنین عشق و علاقه خود به مطالعه کتاب را نیز فاش کرد، ولی گفت که وی از مدتی پیش به دلیل سرگرم بودنش به بررسی و مطالعه گزارش ها درباره اوضاع منطقه در حال حاضر که آن را حساس توصیف کرد، از مطالعه کتاب دور شده است.

بازگشت بیش از نصف آوارگان عراقی به منازل خود

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد، تا پایان سال گذشته میلادی، ۳ میلیون و ۲۲ هزار تن از آوارگان عراقی به منازل خود بازگشته اند و دو میلیون و ۶۱ هزار تن همچنان در شهرهای دیگر حضور دارند.

پس از اینکه نیروهای ارتش و حشد الشعبی امنیت را به شهرهای مختلف عراق بازگرداندند بازگشت آوارگان به مناطق آزاد شده آغاز شد.

سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد، یک سوم افرادی که به خانه های خود بازگشتند، خانه های خود را به صورت کامل و یا بیشتر آن را ویران شده یافتند و ۶۰ درصد با آسیب متوسط خانه های خود مواجه شدند.

اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه /حقوق ماهیانه « سید حسن نصرالله»/درخواست ایران از انگلستان برای برخورد با بی‌بی‌سی/ درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع ایران

گفتنی است با توجه به آسیب دیدن ادارات دولتی، مراکز خدمات عمومی و زیرساخت های عراق در درگیری ها با عناصر داعش، برق و آب برخی مناطق قطع است.

درخواست ایران از انگلستان برای برخورد با بی‌بی‌سی

سفارت کشورمان در نامه ای به نهاد عالی نظارت بر رسانه ها و شبکه های صوتی و تصویری انگلستان خواستار اقدامات لازم برای توقف خبرسازی ناسالم این شبکه ها شد.

یک منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرد، آن سفارت با ارسال نامه ای به نهاد عالی نظارت بر رسانه ها و شبکه های صوتی و تصویری انگلستان (آفکام) درخواست کرده است، با توجه به آنکه برخی رسانه های خبری فارسی زبان مستقر در انگلستان با نقض صریح قوانین داخلی انگلستان و قوانین بین المللی تلاش بسیاری را طی روزهای اخیر برای ترغیب معترضان در ایران به شورش و درگیری مسلحانه به عمل آورده اند، لازم است آفکام برای توقف خبرسازی ناسالم این شبکه ها با هدف صیانت از اطلاع رسانی حرفه ای اقدامات لازم را انجام دهد.

اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه

عماد خمیس نخست وزیر سوریه گفت که شرکت های ایرانی در تمام طرح های بازسازی این کشور در اولویت هستند.

«عماد خمیس»، پنجنشبه شب در دیدار با یک هیأت اعزامی از سوی مجلس شورای اسلامی ایران به دمشق ضمن استقبال از حضور ایران در فعالیت های اقتصادی و بازسازی سوریه تأکید کرد، ایران در تمام این طرح ها در اولویت قرار خواهد داشت و تدابیر و مشوق هایی برای شرکت های ایرانی در بازسازی ها و ورود در بازار سوریه در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از حمایت های دولت و مردم ایران از ملت سوریه در جنگ با تروریسم، پیروزی سوریه را دستاوردی برای محور مقاومت دانست.

اولویت شرکت های ایرانی در طرح های بازسازی سوریه /حقوق ماهیانه « سید حسن نصرالله»/درخواست ایران از انگلستان برای برخورد با بی‌بی‌سی/ درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع ایران

نخست وزیر سوریه تأکید کرد: ملت ایران با هشیاری و حکمت رهبرانش همیشه و در هر زمان توانسته توطئه های دشمنان را خنثی کند.

وی، اغتشاش های اخیر در ایران را نتیجه حمایت، تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی و دست نشانده های منطقه ای آنها دانست که به خاطر مواضع ایران در حمایت از حقوق حقه ملت ها و در رأس آنها ملت فلسطین انجام می گیرد.

«عبدالرضا قاسمیان» کاردار اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و حجت الاسلام «احمد سالک» رئیس هیأت ایرانی و نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه نیز در این دیدار بر اهمیت تحکیم روابط میان دو کشور دوست در همه زمینه ها تأکید کردند.

سالک با تبریک پیروزی های اخیر ارتش سوریه و متحدانش در نقاط مختلف این کشور به ملت سوریه، رویدادهای اخیر در ایران را با اقدام مجلس شورای اسلامی ایران در اعلام قدس به عنوان پایتخت یکپارچه ملت فلسطین مرتبط دانست.