جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حوادث » هشدارهای کارشناسی درباره خطر عظیم زلزله احتمالی در تهران / آمادگی‌ جمهوری اسلامی برای مقابله با این وضعیت صفر است

هشدارهای کارشناسی درباره خطر عظیم زلزله احتمالی در تهران / آمادگی‌ جمهوری اسلامی برای مقابله با این وضعیت صفر است

بهرام عکاشه، کارشناس زلزله شناسی روز جمعه گفت: گسلهای تهران همیشه فعال است و در صورت وقوع زلزله، نجات در تهران غیرممکن است. هر کس باید جان خود را حفظ کند. هم ستاد مدیریت بحران مشکل دارد هم خیابانها و ساختمانها. تهران در حالت عادی قفل است.
رئیس مرکز تحقیقات دروزارت راه، مسکن و شهرسازی نیز اذعان کرد چنان‌چه گسلِ ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت در جنوب کرج فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند.
وی افزود:‌ گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد با بزرگی ۷تا ۸ریشتر واقع شده و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند.
زمین‌لرزه پنجشنبه‌شب در کوهبنان در شمال استان کرمان، ۲۳مصدوم و مجروح بر جای گذاشت.
همزمان زلزله، شهرهای بهبهان ایذه و اندیمشک در استان خوزستان را لرزاند
در همین حال، یکی از نمایندگان مجلس درباره خطر وقوع زلزله در تهران گفت:‌ با ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که در تهران اتفاق افتاده و در کنار یک کوچه شش متری یک برج ۲۰طبقه ساخته شده، اگر خدای نکرده یک زلزله هفت ریشتری در تهران بیاید، امداد هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و بقیه مواردی که مطرح می‌شود فقط در حد تبلیغات و حرف است.
عبدالرضا هاشم زایی با اشاره به این‌که روزانه بیش از ۱۴و ۱۵میلیون جمعیت در تهران زندگی و یا برای کار در تهران رفت و آمد می‌کنند، اضافه کرد: نزدیک به پنج میلیون نفر در تهران در بافتهای فرسوده و قدیمی زندگی می‌کنند.

گزارشی از مشکلات کلان شهر تهران در صورت وقوع زلزله:
خطر بزرگ و محتملی که مردم ایران و به‌ویژه شهر تهران را با یک زلزله شدید تهدید می‌کند، هشدارهای پی‌درپی کارشناسان و محققان در امور زلزله شناسی و حتی رسانه‌های جمهوری اسلامی را از سالها قبل به‌دنبال داشته است. آنها بارها و بارها به آماده نبودن دستگاههای مربوطه برای مقابله با تبعات یک زلزله بزرگ تأکید کرده‌اند.

پدر زلزله شناسی ایران می‌گوید حتماً زلزله خواهد آمد ولی مهم آمادگی است.
رئیس شورای شهر  در دوره قبل نیز به این تهدید با توجه به ۳۶درصد بافت فرسوده تهران که بیش از ۵میلیون نفر در آن ساکن هستند، اشاره می‌کند و می‌گوید:
یکی از تبعات این فاجعه که همه به آن اذعان دارند و در ثانیه‌های اول صدها هزار تن از مردم تهران را نابود می‌کند، آوار ساختمانها است که معابر را غیرقابل استفاده کرده و امکان کوچکترین امدادرسانی به مردمی که زیر آوار مانده‌اند و یا هزاران هزار مصدو م و زخمی در گوشه و کنار شهر افتاده‌اند را غیرممکن می‌کند. یکی از مسئولان امر با عنوان مدیرکل بحران استانداری تهران، می‌گوید: اگر خدای نکرده زلزله در تهران بیاید، مطمئن باشید تلفات از آن چه که شما تصور می‌کنید، بیشتر است.
این تلفات همان ثانیه‌های اول به‌دلیل تراکم ساختمانهای موجود رخ می‌دهد و این یک واقعیت است
پس از یک زلزله شدید این دستگاههای امدادی هستند که باید جوابگوی شرایط و زخمی‌ها و مصدومان باشند اما وزیر بهداشت به نبود آمادگی سیستم بهداشت و بیمارستانها که باید در این شرایط به کمک مردم بشتابند اشاره می‌کند و با توجه به این‌که نیمی از بیمارستانهای تهران فرسوده‌اند و خود آنها به تله‌ای برای مردم و بیماران تبدیل می‌شود می‌گوید: هلال احمر هم که می‌بایست برای چنین شرایطی آماده باشد خود معترف است که تنها ۶پایگاه امدادی در اطراف تهران برای چنین شرایطی آماده کرده که جوابگوی جمعیت ۱۴، ۱۵میلیونی تهران نیست و سوله‌هایی که برای انبار کردن وسائل لازم در این شرایط آماده شده یا خالی است و یا برای کار دیگری استفاده می‌شود.

کارشناسان می‌گویند زلزله با بزرگی ۷.۳ریشتر به‌معنای انفجار حدود ۷۰۰ بمب اتمی هیروشیما در عمق ۲۳کیلومتر زمین است. ۱۷سال پیش کارشناسان ژاپنی موضوع زلزله در تهران را بررسی کرده و در آن موقع برآورد ۴۰۰هزار کشته را در یک زلزله بالای ۷ریشتری ارائه کرده بودند و اینک با توجه به گستردگی بی‌رویه ساختمانهای شهر تهران و بافت فرسوده و نا ایمن آنها این رقم تا ۴میلیون هم برآورد می‌شود و می توان گفت که تقریباً آمادگی‌ جمهوری اسلامی برای مقابله با این وضعیت صفر است.